Preventing COVID-19 among healthcare professionals through a virtual learning environment
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v12i1.7194Keywords:
Health Education, Disease prevention, Health personnel, Pandemics, COVID-19, Health CentersAbstract
Objective: to analyze the impact of educational intervention on preventing COVID-19 among health professionals. Methods: quasi-experimental epidemiological study with pre and post-test, with a quantitative analytical approach with correlation between variables carried out in a city in the interior of the state of São Paulo. The study was divided into four stages: pre-test; team training; testing to detect antibodies against COVID-19 in a similar group from another health unit and in the researched group, and post-test. The educational intervention took place through a virtual learning environment using the WhatsApp chat application, with a total of four themes held weekly. Results: 30 professionals participated, of which 83.33% were women, 36.6% were nursing professionals, 30% were over 60 years old; 80% did not present risk conditions and 50% had secondary education. Regarding the function, in the group composed of administrative staff, attendants and cleaning services, it was observed that the variables demonstrated a statistical tendency towards significance, since the value of p=0.02 and 0.008, respectively, in the pre-test, and of p=0.01 and 0.004, in the post-tests. Comparing the values of the independent variables, before and after the intervention, an increase in the mean, median and mode values and a reduction in deviation and standard error are noted. From the results obtained from testing among professionals who took part in the research and those who did not participate, it appears that the positivity rate for participants was 14.94% and for non-participants it was 34.52%. Conclusion: it was found that continuing education provided the construction of knowledge for health professionals towards a safer and more effective practice.
References
Ministério da Saúde (Brasil). COVID-19 Guia orientador para o enfrentamento da pandemia na Rede de Atenção à Saúde [Internet]. 4. ed. Brasília: Ministério da Saúde; 2021 [citado em 3 set 2021]. 254 p. Disponível em: https://www.conass.org.br/biblioteca/covid-19-guia-orientador-para-o-enfrentamento-da-pandemia-na-rede-de-atencao-a-saude/
Rio AFM, Lira LSSP, Reis IM, Silva GA. Atenção primária à saúde frente à COVID-19 em um centro de saúde. Enferm Foco (Brasília) [Internet]. 2020 [citado em 4 set 2021]; 11(1 N esp): 246-51. Disponível em: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/download/3666/836
Sart DT, Lazarini WS, Fontenelle LF, Almeida APSC. Qual o papel da Atenção Primária à Saúde diante da pandemia provocada pela COVID-19? Epidemiol Serv Saúde [Internet]. 2020 [citado em 4 set 2021]; 29(2):e2020166. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ress/a/SYhPKcN7f8znKV9r93cpF7w/?format=pdf&lang=pt
Ministério da Saúde (Brasil). Portaria nº 2.436, de 21 de setembro de 2017. Aprova a Política Nacional de Atenção Básica (PNAB), estabelecendo a revisão de diretrizes para a organização da Atenção Básica, no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS) [Internet]. D.O.U., Brasília, DF, 21 set 2017 [citado em 12 set 2021]. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2017/prt2436_22_09_2017.html
Cavalcante JR, Santos ACC, Bremm JM, Lobo AP, Macario EM, Oliveira, WC, et al. COVID-19 no Brasil: evolução da epidemia até a semana epidemiológica 20 de 2020. Epidemiol Serv Saúde [Internet]. 2020 [citado em 3 out 2021]; 29(4):e2020376. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ress/a/zNVktw4hcW4kpQPM5RrsqXz/?format=pdf&lang=pt
Brito SBP, Braga IO, Cunha CC, Palacio MAV, Takenami I. Pandemia da COVID-19: o maior desafio do século XXI. Vigil Sanit Debate [Internet]. 2020 [citado em 03 out 2021]; 8(2):54-63 DOI: https://doi.org/10.22239/2317-269x.01531.
Ministério da Saúde (Brasil). Secretaria-Executiva. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Glossário temático: gestão do trabalho e da educação na saúde [Internet]. 2. ed. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2012 [citado em 4 set 2021]. 44 p. (Série A. Normas e Manuais Técnicos). Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/glossario_gestao_trabalho_2ed.pdf
Bielicki JA, Duval X, Gobat N, Goossens H, Koopmans M, Tacconelli E, et al. Monitoring approaches for health-care workers during the COVID-19 pandemic. Lancet Infect Dis. [Internet]. 2020 [citado em 10 out 2021]; 20(10):e261-7. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1473309920304588/pdfft?md5=a4f32b8b65f403b84899f72cbef0c9ef&pid=1-s2.0-S1473309920304588-main.pdf
Jackson Filho MJ, Assunção AA, Algranti E, Garcia EG, Saito CA, Maeno M. A saúde do trabalhador e o enfrentamento da COVID-19. Rev Bras Saúde Ocup. [Internet]. 2020 [citado em 3 out 2021]; 45:e14. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbso/a/Km3dDZSWmGgpgYbjgc57RCn/?format=pdf&lang=pt
Machado MH, Wermelinger M, Machado AV, Pereira EJ, Aguiar Filho W. Perfil e condições de trabalho dos profissionais da saúde em tempos de COVID-19: a realidade brasileira. In: Portela MC, Reis LGC, Lima SML, editores. Covid-19: desafios para a organização e repercussões nos sistemas e serviços de saúde [Internet]. Rio de Janeiro: Observatório Covid-19 Fiocruz; 2022 [citado em 15 abr 2022]. p. 283-295. (Série Informação para ação na Covid-19). Disponível em: https://books.scielo.org/id/kymhj/pdf/portela-9786557081587-21.pdf
Santos TA, Santos HS, Silva MN, Coelho ACC, Pires CGS, Melo CMM. Precarização do trabalho de enfermeiras, técnicas e auxiliares de Enfermagem nos hospitais públicos. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2018 [citado em 13 abr 2022]; 52:03411. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/reeusp/a/CdSrXtq7CJvx4syWxnwtmKm/?format=pdf&lang=pt
Galhardi CP, Freire NP, Minayo MCSM, Fagundes MCM. Fato ou fake? Uma análise da desinformação frente à pandemia da COVID-19 no Brasil. Ciênc Saúde Colet. [Internet]. 2020 [citado em 13 abr 2022]; 25(Supl 2):4201-10. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/csc/a/XnfpYRR45Z4nXskC3PTnp8z/?format=pdf&lang=pt
Filho FGS, Menezes EN. O uso do aplicativo whatsapp como ambiente virtual de educação. In: VI Congresso Nacional de Educação [Internet]. Anais VI CONEDU. Campina Grande, PB: Realize Editora; 2019 [citado em 05 maio 2022]. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/61763
Holanda LAL, Nascimento ADA, Borges BS, Pereira FT, Frade AL, Santos CB, et al. Teleodontologia, formação profissional e assistência odontológica no sistema único de saúde brasileiro: relato de experiência. Revista Journal of Health [Internet]. 2020 [citado em 22 fev 2024]; 1(24):51-67. Disponível em: https://phantomstudio.com.br/index.php/JournalofHealth/article/download/1579/pdf
Go?rgens P, Andrade P. A educação universitária apoiada pelas tecnologias digitais de informação e comunicação: algumas ideias práticas. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar [Internet]. 2020 [citado em 22 fev 2024]; 6(17):267-80. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/1969/2112
Freitas FV, Rezende Filho LA. Modelos de comunicação e uso de impressos na educação em saúde: uma pesquisa bibliográfica. Interface Comun Saúde Educ. [Internet]. 2011 [citado em 05 maio 2022]; 15(36):243-55. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/RPNY3vRSTRHssdB7YP5KYks/?format=pdf&lang=pt
Rosane ASM, Cristiane AS. A educação em saúde no contexto da atenção primária em saúde. Rev Fam, Ciclos Vida Saúde Contexto Soc. [Internet]. 2017 [citado em 13 abr 2022]; 5(Supl 2):282-88. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/refacs/article/view/2261/2221
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.