The relationship between neurodevelopmental factors and written elaboration by children at elementary school
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.4573Keywords:
Child development, Handwriting, Neuropsychology.Abstract
The objective of this study was to analyze whether the cognitive skills of executive and visuospatial control are related to impaired performance in the writing of elementary school children, with school complaints (behavioral or learning). Seventy medical records of children aged 6 to 10 years attended in a specialized outpatient clinic, from 2013 to 2018 were analyzed. Forty out of seventy children were considered. They were divided into two subgroups, with and without difficulty in writing. Characterization data, neuropsychomotor development, previous interventions and performance in neuropsychological assessment were collected regarding executive and visuospatial control skills. Logistic regression with LASSO was used in the statistical evaluation. The results suggest a positive relationship between the history of language integrity/reading development and the coherent construction of the narrative and the school experience as an important variable in the process of improving the level of written coherence. The non-linguistic variable (visuospatial ability) was not directly associated with the processing of writing.
References
Rapp B, Fischer-Baum S, Miozzo M. Modality and morphology what we write may not be what we say. PsycholSci. [Internet]. 2015[citado em 27 jul 2019]; 26(6):892-902. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/eb5b/b97a174635c9f00a6c375ec90b516cc22149.pdf
Barrera SD, Santos MJ. Produção escrita de narrativas: influência de condições de solicitação. Educ Rev. [Internet].2016 [citado em 20 dez 2017]; 62:69-85. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n62/1984-0411-er-62-00069.pdf
Gomes EC. A escrita na história da humanidade [Internet]. UFAM, 2007 [citado em 06 fev 2018]. Disponível em: http://dialogica.ufam.edu.br/PDF/no3/Eduardo_Aspectos_da_escrita_na_Historia_da_humanidade.pdf
Bordignon LHC, Paim MMW. O processo de aquisição da escrita pela criança: dialogando com Alexander Romanovich Luria. EDUCERE [Internet]. 2015[citado em 18 dez 2018]. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/21008_9578.pdf
Luria AR. O desenvolvimento da escrita na criança. In: Vygotsky LS, Luria AR, Leontiev AN. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone/EDUSP; 1988. p. 143-89
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Brasil). Sistema de Avaliação da Educação Básica – SAEB 2017 [Internet]. Brasília, DF: INEP; 2018 [citado em 13 ago 2019]. Disponível em:https://medium.com/@inep/resultados-do-saeb-2017-f471ec72168d
Amorim WW, Sampaio NFS, Temponi CN, Zamilute IAG, Ikuda VV. Neurofisiologia da escrita: o que acontece no cérebro humano quando escrevemos? Rev Neuropsicol Latinoam. [Internet]. 2016 [citado em 5 fev 2018]; 8(1):1-11. Disponível em: http://neuropsicolatina.org/index.php/Neuropsicologia_Latinoamericana/article/view/260/187
Andrade VM, Bueno OFA. Influências dos fatores socioculturais no neurodesenvolvimento. In: Mello CB, Miranda MC e Muszkat M. Neuropsicologia do desenvolvimento: conceitos e abordagens. São Paulo: Editora Memnon; 2006, pp. 144-161.
Ciasca SM. Disgrafia. In: Montiel JM, Capovilla FC (organizadores). Atualização em transtornos de aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas; 2009, pp. 567-584.
Papalia DE, Feldman RD. Desenvolvimento humano. Vercesi CFM, tradutora. 12ed. Porto Alegre: Artmed; 2013. cap.9, 800p.
Cabral LS. Avanços das neurociências para a alfabetização e a leitura. Letras Hoje [Internet]. 2013 [citado em 20 dez 2017]; 48(3):277-82. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/12634/9905
Brandenburg J, Klesczewski J, Fischbach A, Schuchardt K, Büttner G, Hasselhorn M. Working memory in children with learning disabilities in reading versus spelling: searching for overlapping and specific cognitive factors. J Learn Disabil. [Internet]. 2015[citado em 20 jan 2020];48(6):622-34. DOI: 10.1177/0022219414521665
Cohen M, Mahé G, Laganaro M, Zesiger P. Does the relation between rapid automatized naming and reading depend on age or on reading level? a behavioral and erp study. Front Hum Neurosci. [Internet]. 2018 [citado em 20 jul 2019]; 12:73. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/323337434_Does_the_Relation_between_Rapid_Automatized_Naming_and_Reading_Depend_on_Age_or_on_Reading_Level_A_Behavioral_and_ERP_Study
Salles JF, Corso HV. Preditores neuropsicológicos da leitura. In: Salles JF, Haase VG, Malloy-Diniz LF, organizadores. Neuropsicologia do desenvolvimento: infância e adolescência. Porto Alegre: Artmed; 2016. p. 118-24.
Santos MAG, Hage SRV. Produção textual de crianças sem dificuldades de aprendizagem. CoDAS [Internet]. 2015 [citado em 8 mar 2018]; 27(4):350-8. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/codas/v27n4/pt_2317-1782-codas-27-04-00350.pdf
Zuanetti PA, Novaes CB, Silva K, Nascimento FM, Fukuda MTH. Principais alterações encontradas nas narrativas escritas de crianças com dificuldades em leitura/escrita. Rev CEFAC [Internet]. 2016 [citado em 8 mar 2018];18(4):843-53. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rcefac/v18n4/1982-0216-rcefac-18-04-00843.pdf
Spinillo AG, Martins RA. Uma análise da produção de histórias coerentes por crianças. Psicol Reflex Crít. [Internet]. 1997 [citado em 23 mar. 2020]; 10(2):219-48. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79721997000200004
Baddeley AD, Hitch GJ. The phonological loop as a buffer store: an update. Cortex [Internet]. 2019 [citado em 20 mar 2020];112:91-106. DOI: 10.1016/j.cortex.2018.05.015.
Mourão Júnior CA, Melo LBR. Integração de três conceitos: função executiva, memória de trabalho e aprendizado. Psicol TeorPesqui. [Internet]. 2011 [citado em 8 mar 2018]; 27(3):309-14. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ptp/v27n3/06.pdf
Cardoso ACB. Relação entre variáveis linguísticas e coerência em narrativas escritas. Trabalho de Conclusão de Curso apresentado à Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto - Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 43 páginas, 2018.
Garcia RB, Galera C. Habilidades visuoespaciais: conceitos e instrumentos de avaliação. Bol SBNp [Internet]. 2015 [citado em 28 jul 2019]; 8-11. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/275348914_Habilidades_visuoespaciais_Conceitos_e_instrumentos_de_avaliacao
Capovilla AGS, Capovilla FC, Gütschow CRD. Habilidades cognitivas que predizem competência de leitura e escrita. Psicol TeorPrát. [Internet]. 2004 [citado em 8 mar 2018]; 6(2):13-26. Disponível em: http://www.ip.usp.br/laboratorios/lance/artigos/2004_capovilla_gutschow_capovilla.pdf
Wechsler D. Escala Weschsler de inteligência para crianças: WISC-IV. 4ed. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2013.
Oliveira MS. Figuras Complexas de Rey: teste de cópia e de reprodução de memória de figuras geométricas complexas. Rey T, Franco LCF, tradutores. 1ed. São Paulo: Casa do Psicólogo; 1999.
Rutter M, Caspi A, Fergusson D, Horwood LJ, Goodman R, Maughan B, et. al. Sex differences in developmental reading disability: new findings from 4 epidemiological studies. JAMA [Internet]. 2007 [citado em 27 jul 2019]; 291(16):2007-12. DOI: 10.1001/jama.291.16.2007
Santos PL, Graminha SSV. Problemas emocionais e comportamentais associados ao baixo rendimento acadêmico. Estud Psicol. (Campinas) [Internet]. 2006 [citado em 28 jul 2019]; 11(1):101-9. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epsic/v11n1/12.pdf
Perfetti CA, Landi N, Oakhill J. The acquisition of reading comprehension skill. In:Snowling MJ, Hulme C, editors. The science of reading: a handbook. Oxford: Blackwell; 2005. cap. 13, p. 227-53
Bigarelli JFP, Ávila CRB. Habilidades ortográficas e de narrativa escrita no ensino fundamental: características e correlações. J Soc Bras Fonoaudiol. [Internet]. 2011 [citado em 27 jul 2017];23(3):237-44. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/jsbf/v23n3/a09v23n3.pdf
Zuanetti PA, Lugli MB, Fernandes ACP, Soares MST, Silva K, Fukuda MTH. Desempenho em memória, compreensão oral e aprendizagem entre crianças com transtorno do déficit de atenção e hiperatividade e crianças com transtorno de ansiedade. Revista CEFAC [Internet].2018 [citado em 20 mar 2020]; 20(6):692-702. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201820614218
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.