Clinical supervision of young therapists in the context of chronic kidney disease
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.4703Keywords:
Chronic disease, Psychotherapy, Psychoanalysis.Abstract
This is an experience report, from 2010 to 2019 in the city of Ribeirão Preto, in the state of São Paulo, which aims to raise reflections on the care of patients with chronic kidney disease and the emotional resonances in young therapists (Psychology students) facing this demand, added to the characteristics of the family life cycle to which they find themselves. Supervisions carried out with 300 students were considered, through analysis of empirical data, arising from supervision notes. The themes raised by supervisors were: Reflections about the patient with chronic kidney disease, and Impacts and emotional repercussions on therapists. There were consequences of depressive and manic phenomena in the patient-therapist-supervisor relationship through the projective identification process, caused most notably by the feeling of impotence of patients, in the face of the disease and treatment. The young therapist's difficulties are accentuated by characteristics of their own family life cycle.
References
Mendes EV. A construção social da atenção primária à saúde. Brasília, DF: Conselho Nacional de Secretários de Saúde; 2015. p. 193.
Capra F. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix; 2006.
Angerami-Camon WA, organizadora. Psicologia hospital: teoria e prática. São Paulo: Cengage Learning; 2010.
Ismael SMC. A prática psicológica e sua interface com as doenças. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2006. 280 p.
Carter B, McGoldrick M. As mudanças no ciclo de vida familiar: uma estrutura para a terapia familiar (Veronese MAV, tradutores.). In: Carter B, McGoldrick M, editores. Mudanças no ciclo de vida familiar: uma estrutura para a terapia familiar. Porto Alegre: Artes Médicas; 1985. p. 7-29.
Almeida LS, Palmeira AT. O sofrimento psíquico, a doença renal crônica e as possíveis contribuições do trabalho do psicólogo. Cientefico [Internet]. 2018 [citado em 25 mar 2020]; 18(37):16. Disponível em: https://revistacientefico.adtalembrasil.com.br/cientefico/article/view/392
Grinberg L. A supervisão psicanalítica: teoria e prática. Rio de Janeiro: Imago Editora; 1975. 139 p.
Santos AC, Nóbrega DO. Dores e delícias em ser estagiária: o estágio na formação em psicologia. Psicol Ciênc Prof. [Internet]. 2007 [citado em 25 mar 2020]; 37(2): 515-28. Disponível em: https://dx.doi.org/10.1590/1982-3703002992015
Pinheiro NNB, Darriba VA. A clínica psicanalítica na universidade: reflexões a partir do trabalho de supervisão. Psicol Clin. [Internet]. 2010 [citado em 25 mar 2020]; 22(2):45-55. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652010000200004
Zaslavsky J, Nunes MLT, Eizirik CL. A supervisão psicanalítica: revisão e uma proposta de sistematização. Rev Psiquiatr. [Internet]. 2003 [citado em 25 mar 2020]; 25:297-309. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rprs/v25n2/v25n2a06.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.