Psychic development of adolescent mothers: a winnicottian view
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.4672Keywords:
Pregnancy in adolescence, Sexuality, Adolescent, Psychoanalysis.Abstract
This is a qualitative study carried out in 2017 and aims to understand the dependence-independence and maturity-immaturity relationship for Winnicott based on affective support received or not by women who went through a teenage pregnancy. A semi-structured interview was carried out with 10 women (who were pregnant during adolescence). With the content analysis, five categories emerged: feelings during pregnancy, emotional support from family to the teenager, father of the baby, friends and changes caused by pregnancy. The predominant feeling was fear of not standing the environment, especially family, associated with regressive dependence and psychological immaturity. Most teenagers receive family support, the same does not always happen with friends, after the difficulty of identifying with a pregnant adolescent. The abrupt change in development has led adolescents to develop maturity. Observe the need for public policies for adolescents, seen as vulnerable to their psychological and social development.
References
Silva GS, Lourdes LA, Barroso KA, Guedes HM. Comportamento sexual de adolescentes escolares. Rev Min Enferm. [Internet]. 2015 [citado em 24 mar 2020]; 19(1):154-60. DOI: 10.5935/1415-2762.2015001
Outeiral J. Adolescer: estudos revisados sobre adolescência. 2ed rev, atual, ampl. Rio de Janeiro: Revinter; 2003. 146pg.
Winnicott DW. Adolescência: transpondo a zona das calmarias. In: Winnicott DW. A família e o desenvolvimento individual. São Paulo: Martins Fontes; 2005. Cap. 10, pg. 115-128.
Winnicott DW. Conceitos contemporâneos de desenvolvimento adolescente e suas implicações para a educação superior. In: Winnicott DW. O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago;1975. p. 187-203.
Organización Panamericana de la Salud. Acelerar el progresso hacia la reducción del embarazo en la adolescencia en América Latina y el Caribe [Internet]. Washington: Fondo de Población de las Naciones Unidas y Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia; 2018 [citado em 8 jan 2019]. Disponível em: http://iris.paho.org/xmlui/bitstream/handle/123456789/34853/9789275319765_spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Buratto J, Kretzer MR, Freias PF, Traebert J, Nunes RD. Temporal trend of adolescent pregnancy in Brasil. Rev Assoc Med Bras. [Internet]. 2019. [citado em 28 ago 2019]; 65(6):880-5. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1806-9282.65.6.880
Pontes MLS, Barcelos TF, Tachibana M, Aiello-Vaisberg TMJ. A gravidez precoce no imaginário coletivo de adolescentes. Psicol Teor Prát. [Internet]. 2010. [citado em 28 ago 2019]; 12(1):85-96. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ptp/v12n1/v12n1a08.pdf
Dadoorian D. Gravidez na adolescência: um novo olhar. Psicol Cienc Prof. [Internet]. 2003. [citado em 07 maio 2016]; 23(1):84-91. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pcp/v23n1/v23n1a12.pdf
Valila MG, Moraes NA, Dalbello NN, Vieira SS, Beretta MIR, Duppas G. Gravidez na adolescência: conhecendo a experiência da família. REME [Internet]. 2011 [citado em 08 maio 2016]; 15(4):556-66. Disponível em: http://www.enf.ufmg.br/site_novo/modules/mastop_publish/files/files_4f2ffe008a222.pdf
Ministério da Saúde (Br). Saúde do Adolescente: competências e habilidades [Internet]. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2008 [citado em 08 maio 2016]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/saude_adolescente _competencias_habilidades.pdf
Minayo MCS. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciênc Saúde Colet. [Internet]. 2012 [citado em 20 abr 2018]; 17(3):621-6. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csc/v17n3/v17n3a07.pdf
Munslinger IM, Silva SM, Bortoli CFC, Guimarães KB. A maternidade na perspectiva de mães adolescentes. Rev Bras Promoç Saúde [Internet]. 2016 [citado em 27 ago 2019]; 29(3):357-63. Disponível em: https://periodicos.unifor.br/RBPS/article/view/4541/pdf
Silva ELC, Lamy ZC, Rocha LJLF, Mendonça FMA, Lima JR. Gravidez e dinâmica familiar nas perspectivas de adolescentes. Bol Acad Paul Psic. [Internet]. 2014 [citado em 29 ago 2019]; 34(86). Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-711X2014000100009
Rodrigues LS, Silva MVO, Gomes MAV. Gravidez na adolescência: suas implicações na adolescência, na família e na escola. Rev Educ Emanc. [Internet]. 2019 [citado em 30 ago 2019]; 12(2):228-52. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/11489
Ponde DZF. O conceito de medo em Winnicott. Winnicott e-prints [Internet]. 2011 [citado em 01 set 2019]; 6(2):82-131. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-432X2011000200006&lng=pt&nrm=iso
Winnicott DW. Por que choram os bebês. In: Winnicott DW. A criança e seu mundo. 6ed. Rio de Janeiro: LTC; 1982. p. 64-75.
Brancher SK. Entre a forja e a bigorna: a escrita da singularização do psicanalista Gilberto Safra. [dissertação]. São Paulo, SP: Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo; 2012. 89p.
Winnicott DW. O relacionamento inicial entre uma mãe e seu bebê. In: Winnicott DW. A família e o desenvolvimento individual. São Paulo: Martins Fontes; 2005. p. 21-8.
Winnicott DW. A preocupação materna primária. In: Winnicott DW. Da pediatria à psicanálise: obras escolhidas. Rio de Janeiro: Imago; 2000. p. 399-405
Barros LR, Santos GB. Gravidez na adolescência: implicação social. Rev FAESP [Internet]. 2017 [citado em 01 set 2019]; 1(1):1-12. Disponível em: http://faesfpi.com.br/revista/index.php/faesf/article/view/8/8
Downloads
Published
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.

REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.