Continuing teacher training: action-reflection-action health literacy space
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v5i0.2260Keywords:
Educação em saúde, Promoção da saúde, Formação continuadaAbstract
This article aims at discussing health literacy in the continued training courses for teachers and the process of health education in pilot projects with students. The research has a qualitative approach, held between 2010 to 2013 in Rio do Sul/SC/Brazil, with 33 students and 20 teachers. Which methods of teaching and learning a broader concept of health are applied to pilot projects with students to subsidize the continued training, based on health literacy. Data has shown that the students learned this broader scope approach, that suggests health in the perspective of health promotion, as they associated the concept to many situations in their lives and to confronting vulnerabilities. The teacher is considered to be an agent of health literacy, as well as the articulator between the interests of the students and the community, and has the flexibility to act according to the school context.
References
Ministério da Saúde (Br). Saúde na escola. Textos de apoio. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2002b.
Ministério da Saúde (Br). Curso de formação de facilitadores de educação permanente em saúde: unidade de aprendizagem – análise do contexto da gestão e das praticas de saúde. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2005. 160p.
Mendes EV. A construção social da atenção primária à saúde [Internet]. Brasília: CONASS; 2015 [citado em 20 ago 2016]. Disponível em: http://www.resbr.net.br/wp-content/uploads/2015/11/A-CONSTR-SOC-ATEN-PRIM-SAUDE.pdf.
Dias S, Gama A. Promoção da saúde: evolução de um paradigma e desafios contemporâneos. Rev Salud Pública [Internet]. 2014 [citado em 23 ago 2016]; 16(2):307-17. Disponível em:
https://dx.doi.org/10.15446/rsap.v16n2.36932.
Ministério da Saúde (Br). As cartas da promoção da saúde [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde, 2002 citado em 20 ago 2016]. 56p. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/cartas_promocao.pdf.
World Health Organization. Bangkok charter for health promotion in a globalized world [Internet]. Geneve: WHO; 2005 [citado em: 22 ago 2016]. Disponível em: http://www.worldhealthorganization/html.
Queensland Government, Queensland Health. Queensland Stay On Your Feet Toolkit - Nairobi Declaration/Call to Action. Brisbane: Queensland Government; 2012 [citado em 22 ago 2016]. Disponível em: https://www.health.qld.gov.au/stayonyourfeet/toolkits/phase2/nairobi.
Saboga-Nunes L. Literacia para a saúde e a conscientização da cidadania positiva. Referência. 2014; 11(III Série – Supl.):95-9.
Nubeam D. The evolving concept of health literacy. Soc Sci Med. 2008; 67(12):2072-8.
Yin RK. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman; 2010.
Alves GG, Aerts D. As práticas educativas em saúde e a Estratégia Saúde da Família. Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2011 [citado em 22 set 2016]; 16(1):319-25. Disponível em: https://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000100034
Schimit MÂ. Ação-reflexão-ação: a prática reflexiva como elemento transformador do cotidiano educativo. Protestantismo Rev. [Internet]. 2011 [citado em 18 set 2016]; 25:59-65. Disponível em: http://periodicos.est.edu.br/index.php/nepp/article/view/157/194.
Nóvoa A. O passado e o presente dos professores. In: Nóvoa A, Hameline D, Sacristán JG, Esteve JM, Woods P, Cavaco MH, organizadores. Profissão professor. 2ed. Lisboa: Porto; 1995. p.13-34.
Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra; 1997.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.