Health education in the context of primary health care
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v5i0.2261Keywords:
Health policy, Health education, Social participationAbstract
This study aimed at identifying the concepts of health education, as well as the understanding of managers and coordinators of the Health Educational Center regarding their roles in the realization of activities and practices in the city of Uberaba/MG, Brazil. It is a qualitative research, conducted from semi-structured interviews and thematic content analysis. Eight managers from primary health care services participated. From the research it can be stated that, among the managers of the health units, a reductive and mistaken view on the meaning and perspectives of education health practices can be seen, contributing to the reproduction of tradition practices of health education in the context of Basic Health Units.
References
Brasil. Lei n. 8080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providencias. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília (DF); 1990 set 20; Seção 1:18055-9. [Acesso em 10/11/2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8080.htm.
Couto IRR, Marins DS, Espirito Santo FH, Neves OS. Saber e prática: a educação em saúde como elo facilitador no processo de cuidar. Rev pesq cuid fundam (online). 2013; 5(1):3485-92. [acesso em: 22/10/2016]. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/1422/pdf_708
Jacobina RR, Souza IPMA. Educação em saúde e suas versões na história brasileira. Rev Baiana de Saúde Públ. 2009; 33(4):618-27. [Acesso em 10/11/2016] Disponível em: http://bases.bireme.br/cgi-bin/wxislind.exe/iah/online/
Ministério da Saúde (Br). Fundação Nacional de Saúde (FUNASA). Diretrizes de educação em saúde visando à promoção da saúde: documento base - documento I. Brasília (DF). 2007. [Acesso em 09/11/2016] Disponível em: http://www.funasa.gov.br/site/wp-content/files_mf/dir_ed_sau.pdf .
Brasil. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Brasília (DF). [Acesso em 10/11/2016]. http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2013/res0466_12_12_2012.html.
Ministério da Saúde (Br). Política Nacional de Atenção Básica. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Brasília (DF); 2012. [Acesso em 12/11/2016]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_atencao_basica_2006.pdf
Colomé JS, Oliveira DLLC. Educação em saúde: por quem e para quem? A visão de estudantes de graduação em enfermagem. Texto Contexto Enferm [online]. 2012; 21(1): 177-84. [Acesso em 10 de outubro de 2015]. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v21n1/a20v21n1.pdf
Salci MA, Maceno P, Rozza SG, Silva DMGV, Boehs AE, Heidemann ITSB. Educação em saúde e suas perspectivas teóricas: algumas reflexões. Texto Contexto Enferm [online]. 2013; 22(1):224-30. [Acesso em: 24 set. 2016.] Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-07072013000100027&script=sci_abstract&tlng=pt
Minayo MCS. O Desafio do Conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. 11. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
Falkenberg MB, Mendes TPL, Moraes EP, Souza EM. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciênc saúde coletiva [Internet]. 2014 [cited 2017 Apr 24]; 19(3):847-52. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232014000300847&lng=en.
Santos AS, Mendonça FTNF, Silva DD, Souza MC, Pacífico LL, Paiva MHP. Atualização de profissionais para a prática de educação em saúde com grupos de idosos. REFACS (online) 2015; 3(2):113-21 [Acesso em 20 out. 2016]. Disponível em: http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/refacs/article/view/1089/959
Moraes MCL. Promoção da saúde: visitando conceitos e ideias. REFACS (online) 2017; 5(1): 75-79. [Acesso em 20 de fev. de 2017]. Disponível em: http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/refacs/article/view/1917/1936
Pinafo E, Nunes EFPA, González AD, Garanhani. Relações entre concepções e práticas de educação em saúde na visão de uma equipe de saúde da família. Trab Educ Saúde. 2011; 9(2):201-21. [Acesso em 15 de nov. de 2016]. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462011000200003
Penna CMM, Alves M, Brito MJM, Abreu T, Soares CE. O trabalho do gerente no cotidiano das Unidades Basicas de Saúde. REME - Rev Min Enferm. 2004; 8(4):455-63. [Acesso em 11 de out. de 2015]. Disponível em http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/705
Oliveira SRG; Wendhausen ALP. (Re)significando a educação em saúde: dificuldades e possibilidades da Estratégia Saúde da Família. Trab educ saúde. 2014; 12(1):129-47. [Acesso em 20 de set 2016]. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462014000100008&lng=en&nrm=iso>.
Franco TAV, Silva JLL, Daher DV. Educação em saúde e a pedagogia dialógica: uma reflexão sobre grupos educativos na atenção básica. Informe-se em promoção da saúde 2011; 7(2):19-22. [Acesso em 25 de out. de 2015]. Disponível em: http://www.uff.br/promocaodasaude/grpos%20ed.pdf
Lorenzetti J, Manzoni GMM, Assuiti LFC, Pires DEP, Ramos FRS. Gestão em saúde no Brasil: diálogo com gestores públicos e privados. Texto Contexto Enferm. 2014; 23(2):417-25. [Acesso em 22 de out. de 2015]. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v23n2/pt_0104-0707-tce-23-02-00417.pdf
Silva YC, Roquete FF. Competências do gestor em serviços de saúde: análise da produção científica, no período de 2001 a 2011. RAS. 2013; 15(58):2-12 [Acesso em 21 de out. de 2015]. Disponível em http://cqh.org.br/portal/pag/secao.php?p_nsecao=106
Coelho ES, Cortez DCM, Rodrigues CN, Noronha FMF, Santiago LCP. Perfil dos gestores de Unidades Básicas de Saúde em São Luis-MA. Rev Invest Bioméd. 2015; 7(1)43-52. [Acesso em 9 de out. de 2016]. Disponível em: http://www.ceuma.br/revistaeletronica/index.php/RIB/article/view/160/89
Uberaba. Prefeitura Municipal de Uberaba. Plano Municipal de Saúde 2014-2017. Uberaba (MG). 2014.
Garcia CA, Meneguci J, Bastos MAR. Ações de educação permanente na saúde pública brasileira: uma revisão Integrativa. REFACS (online) 2015; 3(3):194-205. [Acesso em 11/11/2016]. Disponível em: http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/refacs/article/view/1237/1107
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.