Permanent education and health literacy: contributions for the training professional
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v5i0.2263Keywords:
Health education, Health promotion, Continuing educationAbstract
This is an experience report and a reflection on a training course regarding Permanent Education in Health and Health Literacy. The objective is to socialize reflections and studies on the theme developed in the Course: communication, education and health literacy: strategies for health promotion. To do so, a bibliographic review was conducted, as well as documental research, with a dialogic approach and content systematization of one of the meetings of the aforementioned course. The participants composed a multidisciplinary group and were actively engaged. Discussions have broaden the concepts of permanent education in health and health literacy. Permanent education in health has a meaningful role in the development of strategies that qualify health care, health management and social control. Health literacy is a policy that can be used to face this challenge, contributing to the individual and collective health of the population.
References
Sarreta F, Bertani IF. Perspectivas da educação permanente em saúde. Rev Ibero-Am Estud Educ. 2009; 4(3):1-10
Paim JS. Modelos de saúde no Brasil. In: Giovanella L et al, orgs. Políticas e sistema de saúde no Brasil. 2ed. ampl rev. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2012.
Teixeira M, Oliveira RG, Arantes RF. Mudanças nas políticas do trabalho e da educação em saúde no governo Lula. In: Machado CV, Wargas T, Lima LD, orgs. Políticas de Saúde no Brasil nos anos 2000: continuidades e mudanças. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2012.
Almeida MGM, Souza RC, Justo AM, Baltazar, DVS. A Política de educação em saúde como estratégia de desenvolvimento de pessoas no Estado do Rio de Janeiro. In: IV Congresso CONSAD de Gestão Pública [Internet]; 2013; Brasília. Brasília: CONSAD; 2013 [citado em 15 maio 2016]. p.1-23. Disponível em: http://repositorio.fjp.mg.gov.br/consad/bitstream/123456789/835/1/C6_TP_A%20POL%C3%8DTICA%20DE%20EDUCA%C3%87%C3%83O%20EM%20SA%C3%9ADE%20COMO.pdf.
Ceccim RB, Ferla A. Educação permanente em saúde. In: Dicionário da educação profissional em saúde [Internet]. Rio de Janeiro: Fundação Oswaldo Cruz, EPSJV; 2009 [citado em 15 maio 2016]. Disponível em:
http://www.epsjv.fiocruz.br/dicionario/verbetes/edupersau.html.
Dias HS, Lima LD, Teixeira M. A trajetória da política nacional de reorientação da formação profissional em saúde no SUS. Ciênc Saúde Coletiva. 2013; 18(6): 1613-24.
Ceccim RB. Educação permanente em saúde: desafio ambicioso e necessário. Interface Comun Saúde Educ. set 2004/fev 2005; 9(16):161-74.
Cruz RG, Bigliardi RV, Minasi LF. A dialética materialista de Paulo Freire como método de pesquisa em educação. Conjectura: Filos Educ. [Internet]. 2014 [citado em 15 maio 2016]; 19(2):40-54. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/download/2061/1609.
Saboga-Nunes L. Hermeneutica da literacia em saúde e sua avaliação em Portugal (HLS-EU-PT). In: VIII Congresso Português de Sociologia; 2014; Évora. Lisboa: Associação Portuguesa de Sociologia; 2014. p. 2-15.
Saboga-Nunes L. Kiosk dos cidadãos: literacia para a saúde e promoção da cessação tabágica. In: III Congresso Internacional dos Hospitais; 2010; Lisboa. Lisboa: Associação Portuguesa para o Desenvolvimento Hospitalar; 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.