Waiting room: space for health education

Authors

  • Leticia Pinto Rodrigues Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Francielle Toniolo Nicodemos Furtado de Mendonça Secretaria Municipal de Saúde de Uberaba, MG
  • Camila Escoura Secretaria Municipal de Saúde de Uberaba, MG
  • Patrícia Fabiana Gonçalves Lopes Secretaria Municipal de Saúde de Uberaba, MG
  • Maysa Alvarenga Ferreira Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Álvaro da Silva Santos Universidade Federal do Triângulo Mineiro

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v6i3.2917

Keywords:

Health education, Knowledge, Primary health care

Abstract

The objective of this study was to report the implementation of health education actions in a waiting room in a primary health unit, while the users waited to receive care. This is an experience report, part of the supervised internship in Collective Health of the Undergraduate Nursing course of a public university. The "Waiting Room" project was implemented for users who were waiting for service. For this, a calendar with commemorative dates related to health was made up, addressing each month the theme celebrated. The intervention provided playful moments, as also of well-being, expressiveness, exchange of knowledge and experiences. Considering all the educational activities in the waiting room between August and November of 2017, there were 290 participants, with 15 meetings, with an average of 15 to 20 people in each of them. The participants presented their difficulties regarding the topics covered. With the creation of the project, it was perceived that a greater bond/trust was established between the health team and the local population.

Author Biographies

Leticia Pinto Rodrigues, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Acadêmica de Enfermagem - Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, MG

Francielle Toniolo Nicodemos Furtado de Mendonça, Secretaria Municipal de Saúde de Uberaba, MG

Enfermeira. Especialista em Saúde do Adulto - modalidade Residência Multiprofissional em Saúde. Mestre em Atenção à Saúde. Enfermeira de Atenção Primária na Secretaria Municipal de Saúde de Uberaba, MG, 

Camila Escoura, Secretaria Municipal de Saúde de Uberaba, MG

Enfermeira. Especialista em Neonatologia e Pediatria. Enfermeira de Atenção Primária na Secretaria Municipal de Saúde de Uberaba, MG

Patrícia Fabiana Gonçalves Lopes, Secretaria Municipal de Saúde de Uberaba, MG

Enfermeira. Especialista em Saúde Pública e da Família.  Enfermeira de Atenção Primária na Secretaria Municipal de Saúde de Uberaba, MG

Maysa Alvarenga Ferreira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeira. Especialista em UTI Geral. Mestre em Atenção à Saúde. Doutoranda em Atenção à Saúde pela UFTM. Professora Substituta no Departamento de Enfermagem em Educação e Saúde Comunitária (DEESC) da UFTM. 

Álvaro da Silva Santos, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeiro. Especialista em Saúde Pública. Especialista em Enfermagem Médico Cirúrgica. Especializando em Psicanálise pelo Núcleo de Estudos em Psicanálise. Mestre em Administração em Serviços de Saúde. Doutor em Ciências Sociais (Antropologia). Pós Doutor em Serviço Social. Professor Associado do DEESC-UFTM. 

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Published

2018-07-25

How to Cite

Rodrigues, L. P., Mendonça, F. T. N. F. de, Escoura, C., Lopes, P. F. G., Ferreira, M. A., & Santos, Álvaro da S. (2018). Waiting room: space for health education. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 6(3), 500–507. https://doi.org/10.18554/refacs.v6i3.2917