Strategy for the promotion of rational drug use in Youth and Adult Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v8i1.4456

Keywords:

Health promotion, Prescription drug overuse, Health education.

Abstract

This study aimed to describe health education actions and analyze the pharmacotherapeutic profile of students from youth and adult education. This is a study that analyzes the contributions of educative health actions focused on a class Cycle I, consisting of 24 students, aged 21 to 62 years, enrolled in an educational public institution in the city of João Pessoa, Paraíba, Brazil. In characterizing the pharmacological profile, five drug interactions were identified among the drugs used by them, especially those with no prescription, indicating the occurrence of self-medication. The classes of drugs most used by the group were: anti-hypertensive, benzodiazepines, analgesics, non-steroidal anti-inflammatory drugs and proton pump inhibitors. The activities performed in health education actions were centralized on self-care, focusing the impact on the quality of life of these students.

Author Biographies

Danielle da Nóbrega Alves, Universidade Federal da Paraíba

Odontóloga da Universidade Federal da Paraíba - setor de triagem do Centro de Ciências da Saúde. Campus I- João Pessoa- PB. Especialista em endodontia pelo Núcleo de Estudos e Aperfeiçoamentos Odontológicos. Mestre em ciências Odontológicas pelo programa de pós-graduação em Odontologia. Doutoranda em Farmacologia pelo  Programa de Pós-Graduação em Produtos Naturais e Sintéticos Bioativos.

David Henrique Xavier Barbosa, Universidade Federal da Paraíba

Graduando pela Universidade Federal da Paraíba

Maria Rejane Cruz de Araújo, Universidade Federal da Paraíba

Mestre em ciências odontológicas pela Universidade Federal da Paraíba

Maria Laura Pimentel Andrade da Rocha, Universidade Federal da Paraíba

Graduanda em Odontologia pela Universidade Federal da Paraíba

Paula Tayanne Pontes de Souto, Universidade Federal da Paraíba

Graduanda em Odontologia pela Universidade Federal da Paraíba

Susana Thaís Pedroza Rodrigues da Cunha, Universidade Federal da Paraíba

Graduanda em Odontologia pela Universidade Federal da Paraíba

Marcela Bandeira de Mello Almeida, Prefeitura Municipal de João Pessoa - PB

Mestre em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Linguística da Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Gisely Maria Freire Abílio Abílio, Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Farmacologia pelo Programa de Pós-graduação em Produtos Naturais e Sintéticos Bioativos pela Universidade Federal da Paraíba.

Ricardo Dias de Castro, Universidade Federal da Paraíba

Mestre em Odontologia (Odontologia Preventiva e Social) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Doutor em Farmacologia pelo Programa de Pós-graduação em Produtos Naturais e Sintéticos Bioativos pela Universidade Federal da Paraíba.

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Published

2020-03-01

How to Cite

Alves, D. da N., Barbosa, D. H. X., de Araújo, M. R. C., da Rocha, M. L. P. A., de Souto, P. T. P., Cunha, S. T. P. R. da, Almeida, M. B. de M., Abílio, G. M. F. A., & Castro, R. D. de. (2020). Strategy for the promotion of rational drug use in Youth and Adult Education. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 8(1), 49–56. https://doi.org/10.18554/refacs.v8i1.4456

Issue

Section

Original Articles