Health education in undergraduate nursing education: students' perceptions
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v9i4.4794Keywords:
Health education, Education, Nursing, Students, Nursing, Education, Higher, TeachingAbstract
This is a qualitative study of a descriptive and exploratory nature, carried out between November 2018 and April 2019, in a Brazilian public university. It aimed to identify the perception of undergraduate nursing students about the Health Education discipline. Data collection was performed through a semi-structured instrument and interview, and the analysis through the Discourse of the Collective Subject. Thirty-five students from the ninth and tenth periods participated, of which: 80% were female and 20% were male; with an average age of 24 years; 54.28% of the tenth period and 45.72% of the ninth period; 77.14% were single. Four central ideas emerged: Importance of the Health Education discipline for academic development; Practices of the Health Education discipline from the perspective of students; Discipline of Health Education as a teaching strategy for the population; and Critical view of learning health education. It was found that the Health Education discipline in the context of nursing academic training can qualify their performance, showing itself as a work tool and strategy for health promotion and disease prevention.
References
Vieira SL, Silva GTR, Silva RMO, Amestoy SC. Diálogo e ensino-aprendizagem na formação técnica em saúde. Trab. Educ. Saúde [Internet]. 2020 [citado em 20 mar. 2021]; 18(s1):1-25. doi: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00253
Paulino VCP, Silva LA, Prado MA, Barbosa MA, Porto CC. Training and skills for teaching in nursing undergraduate courses. J. Health NPEPS [Internet]. 2017 [citado em 27 Abr 2020]; 2(1):272-84. doi: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2019.v10.n1.1954
Camila APLA, Fernandes DR, Amorim FCM, Veras JMMF, Oliveira ADS, Carvalho HEF, et al. O enfermeiro docente e o diabetes mellitus gestacional: o olhar sobre a formação. Enferm. Foco (Brasília) [Internet]. 2019 [citado em 26 abr. 2020]; 10(1):111-16. doi: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2019.v10.n1.1954
Falkenberg MB, Benites MTPL, Moraes EP, Souza EM. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciênc. Saúde Colet. [Internet]. 2014 [citado em 26 abr. 2020]; 19(3):847-52. doi http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232014193.01572013
Azevedo PRA, Sousa MM, Sousa NF, Oliveira SHS. Health education shares in the context of chronic diseases: integrative review. Rev. Pesqui. (Univ. Fed. Estado Rio J. Online) [Internet]. 2018 [citado em 20 Abr 2020]; 10(1):260-67. doi: http://dx.doi.org/ 10.9789/2175-5361.2018.v10i1.260-267
Mello AL, Brito LJS, Terra MG, Camelo SH. Estratégia organizacional para o desenvolvimento de competências de enfermeiros: possibilidades de Educação Permanente em Saúde. Esc. Anna Nery Rev. Enferm [Internet]. 2018 [citado em 02 mar. 2020]; 22(1):1-10. doi: https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2017-0192
Mallmann DG, Galindo NNM, Sousa JC, Vasconcelos EMR. Educação em saúde como principal alternativa para promover a saúde do idoso. Ciênc. Saúde Coletiva [Internet]. 2015 [citado em 25 abr. 2020]; 20(6):1763-72. doi: https://doi.org/10.1590/1413-81232015206.02382014
Figueira AB, Amestoy SC, Cecagno D, Tristão FS, Trindade LL, Correa VA. Visão do enfermeiro frente à prática da educação em saúde no ambiente hospitalar. Cogitare Enferm [Internet]. 2013 [citado em 30 abr. 2020]; 18(2):3010-6. doi: http://dx.doi.org/10.5380/ce.v18i2.32580
Pennafort VPS, Silva ANS, Queiroz MVO. Percepções de enfermeiras acerca da prática educativa no cuidado hospitalar a crianças com diabetes. Rev. Gaúch Enferm [Internet]. 2014 [citado em 30 Abr. 2020]; 35(3):130-6. doi: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2014.03.43313
Damiance PRM, Tonete VLP, Daibem DML, Ferreira MLSM, Bastos JRM. Formação para o SUS: uma análise sobre as concepções e práticas pedagógicas em saúde coletiva. Trab. Educ. Saúde [Internet]. 2016 [citado em 30 Abr 2020]; 14(3)699-721. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00014
Ministério da Saúde (Brasil). Parecer nº 1.133 de 7 de outubro de 2001. Dispõe as Diretrizes Curriculares para os cursos de graduação de Enfermagem, Farmácia, Medicina, Nutrição e Odontologia. Brasília, DF, 07 ago 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/ces1133.pdf
Magnago C, Pierantoni CR. A formação de enfermeiros e sua aproximação com os pressupostos das Diretrizes Curriculares Nacionais e da Atenção Básica. Ciênc. Saúde Coletiva [Internet]. 2020 [citado em 30 abr 2020]; 25(1):15-24. doi: https://doi.org/I: 10.1590/1413-81232020251.28372019
Moraes BA, Costa NMSC. Understanding the curriculum the light of training guiding health in Brazil. Rev. Esc. Enferm. USP [Internet]. 2016 [citado em 26 Abr 2020]; 50(spe)9-16. doi: https://doi.org/10.1590/S0080-623420160000300002
Lefevre, F, Lefevre AMC. Discourse of the collective subject: social representations and communication interventions. Texto & Contexto Enferm [Internet]. 2014 [citado em 09 Abr 2020]; 23(2):502-7. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072014000000014
Mota MS, Gomes GC, Petuco VM. Repercussions in the living process of people with stomas. Texto & Contexto Enferm [Internet]. 2016 [citado em 30 Abr 2020]; 25(1):e1260014. doi: https://doi.org/10.1590/0104-070720160001260014
Halse KME, Fonn M. Health education and the pedagogical role of the nurse: Nursing students learning in the clinical setting. J Nurs Educ Pract. 2014 [citado em 20 mar. 2021]; 4(3):30-37. doi: https://doi.org/10.5430/jnep.v4n3p30
Smith EMT. Junior baccalaureate nursing students: Factors that predict success. J Nurs Educ Pract. [citado em 20 mar 2021]; 10(12). doi: https://doi.org/10.5430/jnep.v10n12p1
Jesus MEF, Silva ABBF, Ramos JLC, Porcino C, Evangelista RP. Educação em saúde: concepções de discentes da graduação em enfermagem. Braz. Ap. Sci. Rev. [Internet]. 2019 [citado em 30 abr. 2020]; 3(5):2263-75. doi: https://doi.org/10.34115/basrv3n5-028
Silva PLN, Almeida SG, Martins AG, Gamba MA, Alves ECS, Silva JRF. Práticas educativas sobre violência contra a mulher na formação de universitários. Rev. Bioét [Internet]. 2016 [citado em 14 abr. 2020]; 24(2):276-85. doi: https://doi.org/10.1590/1983-80422016242128
Barbosa AS, Andrade GCL, Pereira CO, Falcão IV. A interdisciplinaridade vivenciada em um grupo de idosos de uma unidade de saúde da família do Recife. Rev. APS [Internet]. 2016 [citado em 30 abr. 2020]; 19(2):315-20. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/aps/article/view/15414
Costa AMS, Reis DA, Rocha TDP, Gomes YS, Mata LM. Educação em saúde em uma escola infantil do interior do Amazonas: Relato de experiência. REVISA [Internet]. 2016 2020 [citado em 25 abr. 2020]; 9(1):125-32. doi: https://doi.org/10.36239/revisa.v9.n1.p125a132
Azevedo IC, Vale LD, Araújo M, Cassiano AN, Silva HS, Cavalcante RD. Compartilhando saberes através da educação em saúde na escola: interfaces do estágio supervisionado em enfermagem. Rev. Enferm. Cent.-Oeste Min [Internet] 2014 [citado em 30 abr. 2020]; 4(1):1048-56. doi: http://dx.doi.org/10.19175/recom.v0i0.565
Oliveira NB, Silva FVC, Assad LG. Competências do Enfermeiro Especialista em Nefrologia. Rev. Enferm. UERJ. [Internet] 2015 [citado em 25 abr. 2020]; 23(3):375–80. doi: http://dx.doi.org/10.12957/reuerj.2015.9789
Mello AL, Brito LJS, Terra MG, Camelo SH. Organizational strategy for the development of nurses' competences: possibilities of Continuing Education in Health. Esc. Anna Nery Rev. Enferm [Internet]. 2018 [citado em 25 Abr 2020]; 22(1):20170192. doi: https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2017-0192.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.