Challenges of motherhood in the academic period: integrative review
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v11i1.6226Keywords:
Women, Students, UniversitiesAbstract
Objective: to identify studies about the challenges of motherhood in the academic period. Methods: integrative review, without time limits, in the Virtual Health Library, PubMed and Scientific Electronic Library Online databases, between February and March 2022. Results: six articles were selected that identified the challenges of motherhood in the academic period. Among the main units of meaning, the following stand out: lack of support from family and university, breastfeeding difficulties, economic difficulties and changes in the student's physical and emotional health. Conclusion: the studies showed that mothers in university face numerous challenges, and support from family members and universities is essential so that they can continue their studies.
References
Feclesc NB. Mulher e universidade: a longa e difícil luta contra a invisibilidade. In: Conferência internacional sobre os setes saberes para a educação do presente [Internet]. 2010; Fortaleza, CE: UECE; 2010 [citado em 12 abr 2022]. Disponível em: http://www.uece.br/setesaberes/anais/pdfs/trabalhos/420-07082010-184618.pdf
Gomes LLB. Mulher, mãe e universitária: desafios e possibilidades de conciliar a maternidade à vida acadêmica [Internet]. [Monografia]. João Pessoa, PB: Universidade Federal da Paraíba; 2020 [citado em 01 mar 2022]. 68 p. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/17638
Reis SAS. Ser mãe na universidade: uma análise da percepção de alunas gestantes e nutrizes acerca das políticas de assistência social de uma IFES [Internet]. [Monografia]. Mariana, MG: Universidade Federal de Ouro Preto; 2017 [citado em 22 abr 2022]. Disponível em: https://www.monografias.ufop.br/handle/35400000/590
Vieira AC, Souza PBM, Rocha DSP. Vivências da maternidade durante a graduação: uma revisão sistemática. Rev Cocar [Internet]. 2019 [citado em 12 abr 2022]; 13(25):532-52. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/2172
Urpia AMO, Sampaio SMR. Tornar-se mãe no contexto acadêmico: dilemas da conciliação maternidade - vida universitária. Revista Recôncavos [Internet]. 2009 [citado em 12 abr 2022]; 2(4):30-43. Disponível em: https://core.ac.uk/display/230628966
Mendes KDS, Silveira RCCP, Galvão CM. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto & Contexto Enferm. [Internet]. 2008 [citado em 20 mar 2022]; 17(4):758-64. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072008000400018
Santos CMC, Pimenta CAM, Nobre MRC. A estratégia PICO para a construção da pergunta de pesquisa e busca de evidências. Rev Latinoam Enferm. [Internet]. 2007 [citado em 21 mar 2022]; 15(3):508-11. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692007000300023
Melo FMS, Santos MP, Sousa LB, Holanda VMS, Araújo MFM, Joventino ES, et al. Experiências de estudantes internacionais ao gestar longe do seu país de origem. Av Enferm. [Internet]. 2018 [citado em 21 mar 2022]; 36(3):355-64. DOI: http://dx.doi.org/10.15446/av.enferm.v36n3.65010
Mata RMH. Las jóvenes madres solteras universitarias: Apoyo en el cuidado de los(as) hijos(as). Cult Cuid. [Internet]. 2019 [citado em 2 abr 2022]; 23(54):217-30. Disponível em: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/96332/1/CultCuid_54-217-230.pdf
Soares LS, Bezerra MAR, Silva DC, Rocha RC, Rocha SS, Tomaz RAS. Vivência de mães na conciliação entre aleitamento materno e estudos universitários. Av Enferm. [Internet]. 2017 [citado em 2 abr 2022]. 35(3):284-92. DOI: https://doi.org/10.15446/av.enferm.v35n3.61539
West JM, Power J, Hayward K, Joy P. An exploratory thematic analysis of the breastfeeding experience of students at a Canadian university. Journal of human lactation: official journal of International Lactation Consultant Association. J Hum Lact. [Internet]. 2017 [citado em 2 abr 2022]; 33(1):205-13. DOI: 10.1177/0890334416679621
Aponte MRE, Correa DRV. Calidad de vida de madres adolescentes estudiantes universitarias. Rev Colomb Psiquiatr. [Internet]. 2012 [citado em 2 abr 2022]; 41(3):536-49. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S003474502012000300006&lng=en
Menezes RS, Santos TS, Veloso NO, Freitas VN, Santos MS, RAHIM AAR. Maternidade, trabalho e formação: lidando com a necessidade de deixar os filhos. Constr Psicopedag. [Internet]. 2012 [citado em 28 mar 2022]; 20(21):23-47. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=dade de deixar os filhos (bvsalud.org)
Brito KHF, Avena KM, Portilho LME, Pereira MA, Quintanilha LF. Maternidade, paternidade e vida acadêmica: impactos e percepções de mães e pais estudantes de medicina. Rev Bras Educ Méd. [Internet]. 2021 [citado em 01 abr 2022]; 45(4):e233. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.4-20210309
Sousa MAS, Souza CJ, Nascimento PAS, Silva ZA, Melo SP. Maternidade e Educação: desafios e possibilidades de acesso e permanência na UFPI campus Ministro Reis Velloso. Piauí [Internet]. 2017 [citado em 01 abr 2022]. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/join/2017/TRABALHO_EV081_MD1_SA70_ID1074_15092017210703.pdf
Bitencourt SM. A maternidade para um cuidado de si: desafios para a construção da equidade de gênero. Estud Sociol. [Internet]. 2019 [citado em 10 abr 2022]; 24(47):261-81. DOI: 10.52780/res.11407
Vieira AC. Vivências da maternidade durante a graduação: uma revisão sistemática. [Trabalho de Conclusão de Curso]. Altamira, PA: Universidade Federal do Pará; 2018 [citado em 01 mar 2022]. 26 p. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/vi
Santos LS, Martins KSBS, Justi J. “Tornar-se mãe” durante a formação acadêmica: desafios da maternidade sob a perspectiva educacional e sociológica. Contribuciones a las Ciencias Sociales [Internet]. 2020 [citado em 10 abr 2022]; 65:1-18. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7760465
Gandolfi FRR, Gomes MFP, Reticena KO, Santos MS, Damini NMAV. Mudanças na vida e no corpo da mulher durante a gravidez. Braz J Surg Clin Res. [Internet]. 2019 [citado em 10 abr 2022]; 27(1):126-31. Disponível em: https://www.mastereditora.com.br/periodico/20190607_200629.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.