Interprofessional skills in health: perception of dentistry graduates from a multidisciplinary residency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v11i3.7026

Keywords:

Dentistry, Internship nonmedical, Interprofessional education

Abstract

Objective: to analyze the perception of the development of interprofessional skills among gradutaes in Dentistry in a multidisciplinary residency program. Methods: qualitative research with a cross-sectional, descriptive and exploratory study in which semi-structured online interviews were carried out with residents who graduated from the course of Dentistry between June and August 2022. The interviews were recorded and transcribed and the data were analyzed using the Technique of thematic content analysis using the theoretical framework of Interprofessional Education. Results: the perception of graduates pointed to the development of collaborative skills during the residency, divided into five categories: Interprofessional Communication; User/Family/Community Centered Care; Clarity of Roles; Team Functioning and Conflict Resolution; Collaborative Leadership, and for the application of this learning by graduates in their professional practice. Conclusion: graduates perceived the development of interprofessional skills for teamwork during residency, with emphasis on interprofessional communication and care centered on the user, their family and community and the recognition of the importance of other health professionals for effective work in a team.

Author Biographies

Karinny Corrêa Sousa, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Cirurgiã-dentista. Egressa do Programa de Residência Multiprofissional em Atenção Integral à Saúde da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. Ribeirão Preto/SP

Igor Henrique Teixeira Fumagalli, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Cirurgião-dentista. Doutorando em Saúde Pública pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. Docente no Centro Universitário Estácio. Ribeirão Preto/SP

Júlia Bezerra Xavier, Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Graduanda do curso de Graduação em Odontologia da Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. Ribeirão Preto/SP

Ana Elisa Rodrigues Alves Ribeiro, Curso de Odontologia da Universidade de Franca/Cruzeiro do Sul Educacional

Cirurgiã-dentista. Doutora em Promoção de Saúde. Docente do curso de Odontologia da Universidade de Franca/Cruzeiro do Sul Educacional, Franca/SP

Soraya Fernandes Mestriner, Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Cirurgiã-dentista. Doutora em Odontologia. Professora do curso de Graduação em Odontologia da Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto/SP

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Published

2023-12-30

How to Cite

Corrêa Sousa, K., Henrique Teixeira Fumagalli, I., Bezerra Xavier, J. ., Rodrigues Alves Ribeiro, A. E., Pinho de Mesquita Lago, L., & Fernandes Mestriner, S. (2023). Interprofessional skills in health: perception of dentistry graduates from a multidisciplinary residency. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 11(3), e7026. https://doi.org/10.18554/refacs.v11i3.7026

Issue

Section

Original Articles