“IS IT POSSIBLE TO REPRODUCE ALONE?": INQUIRY-BASED SCIENCE TEACHING AND ITS IMPACTS ON THE PROCESS OF PEDAGOGICAL REFLECTION, AND TEACHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.18554/acbiobras.v8iEsp..8522Keywords:
inquiry in science teaching, narratives, basic education, reproductionAbstract
In view of the importance of reproduction for species, as fundamental for their survival and propagation, and the difficulties of Sciences teachers in working on the theme "Reproduction" in Natural Science classes, in this paper seeks to analyze the role of the first author as a teacher in the development of an inquiry-based activity in science education, focusing on a question-problem related to this theme.: "Is it possible to reproduce alone?" To this end, a lesson plan was made and applied based on the assumptions of inquiry in science teaching using accessible tools such as images and videos. Sequences of inquiry science teaching produced interest, curiosity and engagement in most students when solving problems. Our proposal discusses the importance of experimental activity, scientific literacy and the role of the teacher in creating an active role of students in the understanding of scientific argumentation. Developing the activities proposed in this work generated a deconstruction of the teaching experience of the first author, as it was necessary to develop different strategies according to the space and conditions of the classroom.
References
1. Franco LG (Org.). Ensinando Biologia por investigação II: propostas para inovar a Ciência na escola. São Paulo: Editora Na Raiz; 2024.
2. Santos RA, Auler D. Práticas educativas CTS: busca de uma participação social para além da avaliação de impactos da Ciência-Tecnologia na Sociedade. Ciência e Educação. 2019; 25(2): 485-503. https://doi.org/10.1590/1516-731320190020013.
3. Carvalho AMP. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: Carvalho AMP (Org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning. 2013, 1-19.
4. Carvalho AMP. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. 2018; 18(3): 765-794. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183765.
5. Sasseron LH. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências. 2015; 17: 49-67. https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04.
6. Zômpero AF, Laburú CE. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências. 2011; 13(3): 67-80. https://doi.org/10.1590/1983-21172011130305.
7. Locatelli SW, Testoni LA. (Org.). O ensino de ciências por investigação nos anos iniciais e na Educação Infantil: relatos de práticas docentes. São Carlos: Pedro & João Editores. 2025. 123p.
8. Mansur DR, Altoé RO. Ferramenta Tecnológica para Realização de Revisão de Literatura em Pesquisas Científicas. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco. 2021; 10(1): 8-28. https://doi.org/10.36524/saladeaula.v10i1.1206.
9. Cunha MI. Conta-me agora: as narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação. 1997; 23(1/2): 185-195. https://doi.org/10.1590/rfe.v23i1-2.59596.
10. Galvão C. Narrativas em educação. Ciência & Educação. 2005; 11(2): 327-345. https://doi.org/10.1590/S1516-73132005000200013.
11. Ministério Da Educação (Brasil). Base Nacional Comum Curricular (BNCC).; 2018. https://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.
12. Secretaria da Educação do Estado de São Paulo (São Paulo). Currículo Paulista (Versão 1); 2018. https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wp-content/uploads/2019/09/curriculo-paulista-26-07.pdf.
13. Munford D, Lima MECC. Ensinar ciências por investigação: em que estamos de acordo? Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências. 2007; 9(1): 89-111. https://doi.org/10.1590/1983-21172007090107.
14. Silva, RR, Machado, PFL, Tunes, E. Experimentar sem medo de errar. In: Santos WLP, Maldaner, OA (Org.). Ensino de química em foco. Ijuí: Editora Unijuí, 2010, 230-261.