THE EFFECT OF NOISE POLLUTION AND ITS IMPACT ON YOUNG PEOPLE’S LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.18554/k4t9jv23Keywords:
Noise, Learning, School environmentAbstract
The purpose of this paper was to present a literature review reporting the negative effects of classroom noise on the learning process. The classroom environment is subject to various noises, whether internal or external, caused by recess, classes on the sports court, conversations between peers, as well as traffic noise and noise from the surrounding area. The reflections of different authors who mention school noise associated with the learning process will be discussed. Perspectives on the influence of noise on student listening, teacher voice production and also on the learning process will be considered and addressed.
References
1. Guidini RF, Bertoncello F, Zanchetta S, Dragone MLS. Correlações entre ruído ambiental em sala de aula e voz do professor. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2012; 17: 398-404. https://doi.org/10.1590/S1516-80342012000400006.
2. Dreossi RCF, Momensohn-Santos TM. A interferência do ruído na aprendizagem. Psicopedagogia. 2004 [acesso em Abr 2025]; 21(64): 38-47. Disponível 4em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v21n64/v21n64a05.pdf.
3. Rabelo ATV, Guimarães ACF, Oliveira RC, Fragoso LB, Santos JN. Avaliação e percepção docente sobre os efeitos do nível de pressão sonora na sala de aula. Distúrbios da Comunicação. 2015; 27 (4): 715-724.
4. Guimarães ACF, Santos JN, Rabelo ATV, Magalhães MCA. Influência do ruído na habilidade auditiva de ordenação temporal para sons verbais. Rev CEFAC. 2015; 17(1): 209–215. https://doi.org/10.1590/1982-021620155914.
5. Souza EVS, Bassi IB, Gama ACC. Amplificador de voz: efeitos na dose e na intensidade vocal de professoras sem disfonia. CoDAS. 2021; 33 (5): e20200091. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20202020091.
6. Dragone ML, Ferreira LP, Giannini SP, Simões-Zenari M, Vieira VP, Behlau M. Voz do professor: uma revisão de 15 anos de contribuição fonoaudiológica. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2010; 16(2): 289-96. https://doi.org/10.1590/S1516-80342010000200023.
7. Alencar GNSV, Mendes ALF, Dantas BTSES, Enéas ELS, Paletot YA, Silva MFBL. Percepções das professoras quanto às condições vocais e de trabalho de um município do Alto Sertão Paraibano. Signos. 2024; 45 (2): 203-220. https://doi.org/10.22410/issn.1983-0378.v45i2a2024.3802.
8. Brasil. Código de Trânsito Brasileiro. Lei nº 9503 de 23 de setembro de 1997.
9. Falk SA, Woods NF. Hospital Noise. Levels and Potential Health Hazards. New England Journal of Medicine. 1973; 289(15): 774-781. https://doi.org/10.1056/NEJM197310112891504.
10. Gonçalves PH, Melo JF, Camargo FC, Lima R. Avaliação da percepção acústica das salas de aulas em Escolas Públicas na Cidade de Anápolis. Revista Mirante. 2015; 8(3): 100-117.
11. Santos TL, Matos D, Pagnossin DF, Dolzan GDA, Koehler RS. Efeitos do ruído na escola: percepção de professores do ensino infantil e fundamental I e II que atuam em escola privada no Vale do Itajaí. Distúrb Comum. 2024; 35(4): e64681. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2023v35i4e64681.
12. Boothroyd A. Room Acoustics and Speech Perception. Seminars in Hearing. 2004; 25(2): 155-166. https://doi.org/10.1055/s-2004-828666.
13. Connolly D, Dockrell J, Shield B, Conetta R, Mydlarz C, Cox T. The effects of classroom noise on the reading comprehension of adolescents. The Journal of the Acoustical Society of America. 2019; 145(1): 372–381. https://doi.org/10.1121/1.5087126.
14. Evans G, Maxwell L. Chronic Noise Exposure and Reading Deficits. Environment and Behavior. 1997; 29(5): 638 - 656. https://doi.org/10.1177/0013916597295003.
15. ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS - ABNT. NBR 10.152. (NB – 95). Níveis de ruído para conforto acústico. Rio de Janeiro, 1987.
16. Skyer M. Vygotskian Perspectives in Deaf Education: An Introduction in Two Movements. American Annals of the Deaf. 2023; 168(1): 12-36. https://doi.org/10.1353/aad.2023.a904165.
17. Taborda R, Gomes R, Rocha C, Samelli A. Evaluation of Noise Reduction Interventions in a School. Folia Phoniatrica et Logopaedica. 2020; 73(5): 367-375. https://doi.org/10.1159/000509332.
18. BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Perda auditiva induzida por ruído (Pair) / Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. – Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2006. 40 p.
19. Geffner D. Central auditory processing disorders: definition, description, and behaviors. In: Geffner D; Ross-Swain D. (Eds.). Auditory processing disorders: assessment, management, and treatment. 3ª ed. San Diego: Plural Publishing. 2019.
20. Mathews L, Schafer E, Gopal K, Lam B, Miller S. Speech-in-noise and dichotic auditory training students with autism spectrum disorder. Language, Speech, and Hearing Services in Schools. 2024; 55(4): 1054-1067. https://doi.org/10.1044/2024_LSHSS-23-00168.
21. Ferre J M. Processing power: a guide to CAPD assessment and management. San Antonio. Texas, Communication Skill Builders, 1997.
22. Murgia S, Choudhry B, Flaherty M, Bottalico P. Impact of noise, dysphonia, and cognitive functions on speech perception in children. The Journal of the Acoustical Society of America. 2024; 155(3): A83 https://doi.org/10.1121/10.0026893.
23. Dias LFR, Macêdo RM, Pelli A. Pressão sonora, poluição e a saúde das pessoas. Acta Biologica Brasiliensia. 2018; 1(1): 51-65.