CLIMATE CHANGE – WHAT CAN WE DO? AN EDUCATIONAL PROPOSAL WITH 5th GRADE STUDENT
DOI:
https://doi.org/10.18554/acbiobras.v8iEsp..8675Keywords:
cool roofs, science education, elementary school, practical science classesAbstract
This article reports on a pedagogical experience carried out with 5th-grade students from a public elementary school, aimed at promoting the understanding of concepts related to cool roofs, such as reflection, heat absorption, and sustainability, through the exploration of cool roof systems. The students collected internal temperatures from models of two MDF houses, one with a black-painted roof and the other with a white-painted roof after several periods of sun exposure. The activity was supplemented with videos and concluded with a questionnaire to assess the student perceptions of the study and its impact on environmental awareness. The temperature data revealed how white roofs influence internal temperatures, showing potential for reducing heat in buildings. This led to a discussion on the impact of human actions on global temperature rise and how technological innovations, such as sustainable architecture, can help mitigate this serious issue. Although not all students directly linked human activity to global warming, the vast majority understood that humans can be agents of change. Furthermore, most students showed interest in hands-on activities like this one, valuing them as important tools to enrich science education. The experience reinforces the value of pedagogical practices that encourage environmental reflection, awaken ecological awareness, and stimulate the development of investigative and scientific skills in students.
References
1. Grupo de Trabalho da Sociedade Civil para a Agenda 2030. Objetivo 13. Tomar medidas urgentes para combater a mudança climática e seus impactos. Disponível em: https://gtagenda2030.org.br/ods/ods13/.
2. Ling Ho M, Chian Yew M, Kun Yew M, Huat Saw L, Cheong Tan W, Kwok Kit Yuen R. Novel cool roofing technology system with sustainable design for attic temperature reduction. Ain Shams Engineering Journal. 2024; 15(5). https://doi.org/10.1016/j.asej.2024.102706.
3. Cavadini GB, Cook LM. Green and cool roof choices integrated into rooftop solar energy modelling. Applied Energy. 2021; 296:117082. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2021.117082.
4. Tian D, Zhang J, Gao Z. The advancement of research in cool roof: Super cool roof, temperature-adaptive roof and crucial issues of application in cities. Energy and Buildings. 2023; 291:113131. https://doi.org/10.1016/j.enbuild.2023.113131.
5. Rawat M, Singh RN. A study on the comparative review of cool roof thermal performance in various regions. Energy and Built Environment. 2022; 3(3): 302-312. https://doi.org/10.1016/j.enbenv.2021.03.001.
6. Artaxo P, Gatti LV, Leal AMC, Longo KM, Freitas SR, Lara LL, Pauliquevis TM, Procópio AS, Rizzo LV. Química atmosférica na Amazônia: a floresta e as emissões de queimadas controlando a composição da atmosfera amazônica. Acta Amazonica. 2005; 35(2):185-196. https://doi.org/10.1590/S0044-59672005000200008.
7. Carvalho HN, Leite JL, Lima RCP, Oliveira JCC, Delgado OT. A experimentação no ensino de ciências. Revista Ambiente: Gestão e Desenvolvimento. 2018; 11(2):45-57. Disponível em: http://revistaambiente.com/2018/v11n2/artigo4.
8. Eunice M, Marcondes R, Carmo MP, Suart RC, Souza F, Souza L, Santos JB, Akahoshi LH. Materiais instrucionais numa perspectiva CTSA: uma análise de unidades didáticas produzidas por professores de química em formação continuada. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. 2009; 9(3):15-29. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/2381.
9. Marques Vidal LM, Affonseca Jardim MI, Pereira de Queiros W. Ensino por investigação: percepção de alunos sobre estratégia metodológica no processo de aprendizagem em biologia. Revista Prática Docente. 2022; 7(2):e22044. https://doi.org/10.23926/rpd.2022.v7.n2.e22044.id1557.
10. Anderson PR, Mergulhão Júnior C, Stoffes Júnior MJ, Stein CR. Simulação do efeito estufa, da intensificação do efeito estufa pela presença de CO2 e do impacto da mudança da cobertura da Terra na temperatura média do meio utilizando o Arduino. Revista Brasileira de Ensino de Física. 2021; 43:e20200355. https://doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2020-0355.
11. Bonassina ALB, Kuroshima KN. Educar para a sustentabilidade. e-Mosaicos. 2021; 10(23):121-138. https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2021.60211.
12. Sasseron LH. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências. 2015; 17(spe):49-67. https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04.
13. Silva IA, Santos CB, Silva WF, Silva CB, Silva HR, Santos DS. A importância de atividades práticas no ensino de ciências como estratégia no processo de aprendizagem. Research, Society and Development. 2022; 11(10):e342111032778. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i10.32778.
14. Silveira IMSC, Ruas TO, Elias NF. Educação ambiental e suas práticas como exercício da cidadania na escola básica. Revista Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade. 2021; 3(1):1-15. https://doi.org/10.46551/rvg2675239520211106123.
15. Silva RWC, Paula BL. Causa do aquecimento global: antropogênica versus natural. Terrae Didatica. 2015; 5(1):33-45. https://doi.org/10.20396/td.v5i1.8637501.
16. Rossini CM, Cenci DR. Interdisciplinaridade e educação ambiental: um diálogo sustentável. Revista Prática Docente. 2020; 5(3):1733-1746. https://doi.org/10.23926/rpd.2526-2149.2020.v5.n3.p1733-1746.id830.