FARADAY CAGE AND INQUIRY-BASED LEARNING: EFFECTS ON TEACHER FORMATION
DOI:
https://doi.org/10.18554/63760r93Keywords:
Physics Teaching, Inquiry-Based Learning, Teacher Education, Faraday Cage, Science EducationAbstract
This article reports the experience of applying the Faraday Cage experiment in Physics teaching, articulated with the principles of Inquiry-Based Learning (IBL), aiming to analyze its impacts both on students' learning and on the author's teaching practice. The qualitative research was conducted with ninth-grade students from a private elementary school and focused on stimulating critical thinking, argumentation, and student autonomy. The lesson plan was structured in stages of problematization, experimentation, and collective discussion, enabling students to formulate hypotheses, test ideas, and validate concepts related to electrostatics and electromagnetism through a real-life phenomenon. The narrative analysis of the experience highlighted the importance of questioning, experimentation, and critical reflection in teacher education, showing the transformation of teaching practice beyond the simple transmission of content. It is concluded that Inquiry-Based Learning, combined with meaningful experimentation, strengthens both students' understanding and the identity and professional development of teachers.
References
1. Carvalho AMP. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. 2018; 18(3): 765-794. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183765.
2. Munford D, Lima MECC. Ensinar ciências por investigação: em que estamos de acordo? Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências. 2007; 9(1): 89-111. https://doi.org/10.1590/1983-21172007090107.
3. Silva, RR.; Machado, PFL.; Tunes, E. Experimentar sem medo de errar. In: Santos WLP, Maldaner, OA (Org.). Ensino de química em foco. Ijuí: Editora Unijuí, 2010, 230-261.
4. Ministério Da Educação (Brasil). Base Nacional Comum Curricular (BNCC).; 2018. https://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.
5. Mansur DR, Altoé RO. Ferramenta Tecnológica para Realização de Revisão de Literatura em Pesquisas Científicas. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco. 2021; 10(1): 8-28. https://doi.org/10.36524/saladeaula.v10i1.1206.
6. Cunha MI. Conta-me agora: as narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação. 1997; 23(1/2): 185-195. https://doi.org/10.1590/rfe.v23i1-2.59596.
7. Galvão C. Narrativas em educação. Ciência & Educação. 2005; 11(2): 327-345. https://doi.org/10.1590/S1516-73132005000200013.
8. Bejarano NRR, Carvalho AMP. Tornando-se professor de ciências: crenças e conflitos. Ciência & Educação. 2003; 9(1): 1-15. https://doi.org/10.1590/s1516-73132003000100001.
9. Galiazzi MC, Moraes R. Educação pela pesquisa como modo, tempo e espaço de qualificação da formação de professores de ciências. Ciência & Educação. 2002; 8(2): 237-252. https://doi.org/10.1590/s1516-73132002000200008.
10. Silva HC, Zimmermann E, Carneiro MHS, Gastal ML, Cassiano WS. Cautela ao usar imagens em aulas de ciências. Ciência & Educação. 2006; 12(2). https://doi.org/10.1590/s1516-73132006000200008.