Relationship between physical exercise and symptoms of stress, depression and anxiety in medical students
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v13i00.8196Keywords:
Exercise, Students, Medical, Stress, Psychological, Depression, AnxietyAbstract
Objective: to identify physical exercise habits among medical students and analyze their relationship with symptoms of stress, depression, and anxiety. Methods: quantitative, descriptive, and analytical research, carried out in June 2024 through the application of a questionnaire to identify and assess physical exercise habits, associated with the Depression, Anxiety, and Stress Scale. The data were statistically analyzed with the help of Epi Info, and are presented in tables with absolute and relative frequencies, and estimates in intervals. The Chi-square, Mann-Whitney, and Shapiro-Wilk tests were applied to determine associations between variables and comparisons between groups. Results: women had higher levels of anxiety and stress than men; and on the depression scale, the mean score was significantly lower in the group of students who performed physical exercises. Conclusion: the development of stress, depression, and anxiety in medical students is multifactorial, and the practice of physical exercises only reduced the levels of depression.
References
Carvalho AS, Abdalla PP, Silva NGF, Garcia Júnior JR, Mantovani AM, Ramos NC. Exercício físico e seus benefícios para a saúde das crianças: uma revisão narrativa. Revista CPAQV - Centro de Pesquisas Avançadas em Qualidade de Vida [Internet]. 2021 [citado em 8 ago 2023]; 13(1):2-16. DOI: https://doi.org/10.36692/v13n1-7r
Coelho FGM, Virtuoso Júnior JS. Atividade física e saúde mental do idoso. Rev Bras Ativ Fís Saúde [Internet]. 2014 [citado em 8 ago 2023]; 19(6):663-4. DOI: https://doi.org/10.12820/rbafs.v.19n6p663
Gonçalves LS. Depressão e atividade física: uma revisão [Internet]. [Trabalho de Conclusão de Curso]. Uberlândia, MG: Universidade Federal de Uberlândia; 2018 [citado em 9 ago 2023]. 22 p. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24036
Oliveira LL, Tullio PC, Costa CA. Saúde mental e exercício físico. In: XX Jornada Científica dos Campos Gerais [Internet]. Outubro 26-28, 2022. Ponta Grossa, PR; 2022 [citado em 15 ago 2023]. (Anais da Jornada Científica dos Campos Gerais; 20(1)). Disponível em: https://www.iessa.edu.br/revista/index.php/jornada/article/view/2185
World Health Organization. WHO guidelines on physical activity and sedentary behavior [Internet]. Geneva: WHO; 2020 [citado em 14 ago 2023]. Disponível em: https://www.who.int/publications/i/item/9789240015128
Hill MR, Goicochea S, Merlo LJ. In their own words: stressors facing medical students in the millennial generation. Med Educ Online [Internet]. 2018 [citado em 18 fev 2025]; 23(1). DOI: https://doi.org/10.1080/10872981.2018.1530558
Martins YDLX, Lima LEM, Chiaratto RA, Scapini KB, Figueira Junior A. Motivações e barreiras para adesão à atividade física habitual e ao exercício físico intradialítico. Revista Científica da Faculdade de Educação e Meio Ambiente [Internet]. 2023 [citado em 15 ago 2023]; 14(1):84-97. DOI: https://doi.org/10.31072/rcf.v14i1.1216
Alves TCTF. Depressão e ansiedade entre estudantes da área de saúde. Rev Med (São Paulo) [Internet]. 2014 [citado em 15 ago 2023]; 93(3):101-5. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1679-9836.v93i3p101-105
Ministério da Saúde (Brasil). Saúde de A a Z. Depressão [Internet]. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2019 [citado em 15 ago 2023]. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-de-a-a-z/d/depressao
Costa DSD, Medeiros NDSB, Cordeiro RA, Frutuoso EDS, Lopes JM, Moreira SDNT. Sintomas de depressão, ansiedade e estresse em estudantes de medicina e estratégias institucionais de enfrentamento. Rev Bras Educ Med. [Internet]. 2020 [citado em 28 ago 2023]; 44(1):e040. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.1-20190069
Mangolini VI, Andrade LH, Wang Y-P. Epidemiologia dos transtornos de ansiedade em regiões do Brasil: uma revisão de literatura. Rev Med (São Paulo) [Internet]. 2019 [citado em 15 ago 2023]; 98(6):415-22. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1679-9836.v98i6p415-422
Daly M, Macchia L. Global trends in emotional distress. Proc Natl Acad Sci U S A. [Internet]. 2023 [citado em 29 ago 2023]; 120(14):e2216207120. DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.2216207120
Lima RLD, Soares MEC, Prado SND, Albuquerque GSCD. Estresse do estudante de medicina e rendimento acadêmico. Rev Bras Educ Med. [Internet]. 2016 [citado em 23 set 2023]; 40:678-84. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n4e01532015
Fundação Universidade Regional de Blumenau. Projeto pedagógico do curso de medicina. Grau: bacharelado. Modalidade: presencial [Internet]. Blumenau, SC: FURB; 2022 [citado em 15 ago 2023]; Disponível em: https://www.furb.br/web/upl/graduacao/projeto_pedagogico/202207291608100.2018%20PPC%20MEDICINA-atualizacao%202022%20.pdf
Patias ND, Machado WDL, Bandeira DR, Dell'Aglio DD. Depression Anxiety and Stress Scale (DASS-21) - Short form: adaptação e validação para adolescentes brasileiros. Psico-USF. [Internet] 2016 [citado em 09 out 2023]; 21(3):459-69. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-82712016210302
Moutinho ILD, Maddalena NCP, Roland RK, Lucchetti ALG, Tibiriçá SHC, Ezequiel OS, et al. Depression, stress and anxiety in medical students: A cross-sectional comparison between students from different semesters. Rev Assoc Med Bras. [Internet]. 2017 [citado em 28 out 2024]; 63(1):21-8. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9282.63.01.21
Vorkapic-Ferreira C, Corazza DI, Shinohara H. Nascidos para correr: a importância do exercício para a saúde do cérebro. Rev Bras Med Esporte [Internet]. 2017 [citado em 19 set 2023]; 23(6):495-503. DOI: https://doi.org/10.1590/1517-869220172306175209
Zhao JL, Yang X, Su N, Liu W, Shi Y, Zhang G. Exercise, brain plasticity, and depression. CNS Neurosc Ther (Print)[Internet]. 2020 [citado em 16 out 2024]; 26(9):885-95. DOI: https://doi.org/10.1111/cns.13385
Gomes A, Ramos S, Ferreira AR, Montalvão J, Ribeiro I, Lima F. A efetividade do exercício físico no tratamento da depressão. Rev Port Enferm Saúde Mental [Internet]. 2019 [citado em 23 set 2023]; (22):58-64. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/handle/10400.26/36623
Santos MCB. O exercício físico como auxiliar no tratamento da depressão. Rev Bras Fisiol Exerc. [Internet]. 2019 [citado em 16 out 2024] ;18(2):108-15. DOI: https://doi.org/10.33233/rbfe.v18i2.3106
Schuch FB, Vancampfort D, Firth J, Rosenbaum S, Ward PB, Silva ES, et al. Physical activity and incident depression: a meta-analysis of prospective cohort studies. Am J Psychiatr. [Internet]. 2018 [citado em 28 out 2024]; 175(7):631-48. DOI: https://doi.org/10.1176/appi.ajp.2018.17111194
Harvey SB, Overland S, Hatch SL, Wessely S, Mykletun A, Hotopf M. Exercise and the Prevention of Depression: results of the HUNT Cohort Study. Am J Psychiatr. [Internet]. 2018 [citado em 28 out 2024]; 175(1):28-36. DOI: https://doi.org/10.1176/appi.ajp.2017.16111223
Ribeiro CF, Lemos CMC, Alt NN, Marins RLT, Corbiceiro WCH, Nascimento MID. Prevalência de fatores associados à depressão e ansiedade em estudantes de medicina brasileiros. Rev Bras Educ Med. [Internet] 2020 [citado em 19 set 2023]; 44(1):e021. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.1-20190102.ing
Moreira SNT, Vasconcellos RLSS, Heath N. Stress in medical education: how to face this reality?. Rev Bras Educ Med. [Internet]. 2015 [citado em 19 set 2023]; 39(4):558-64. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n4e03072014
Machado JN, Araújo LB, Nogueira EG, Matos NC, Silva AMTC, Almeida RJ. Fatores associados aos níveis de estresse percebido em estudantes internos de um curso de medicina. Revista Brasileira Militar de Ciências [Internet]. 2020 [citado em 28 out 2024]; 6(16):15-22. DOI: https://doi.org/10.36414/rbmc.v6i16.61
Leitão GJG, Moura LKS. Transtornos de ansiedade em estudantes de medicina no Brasil: uma revisão integrativa. Brazilian Journal of Health Review [Internet]. 2023 [citado em 21 set 2023]; 6(3):12011-20. DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv6n3-282
Oliveira RS, Cunha RS, Andrade MEG, Rocha SS, Marques MS. A depressão em estudantes de medicina. Revista Eletrônica Acervo Saúde [Internet]. 2023 [citado em 21 set 2023]; 23(3):e12665. DOI: https://doi.org/10.25248/reas.e12665.2023
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.

REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.
