The lesson plan as resource and didactic strategy to prepare professors for higher education
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v5i3.2009Keywords:
Teaching materials, Teaching, Learning, Education higherAbstract
The purpose of this essay is to discuss the use of the lesson plan as a resource and teaching strategy in the process of training professors for higher education. It describes the experience of the subject "University and Teaching", offered at the Post-graduation Program in Psychology at the Federal University of Triângulo Mineiro, Uberaba/MG/Brazil. Organizational models of teaching plans, lesson plans and teaching evaluation are presented. The lesson plan is not presented merely as a document to guide the planning of programmatic content, but as a didactic strategy that changes as the classes happen, representing a constant possibility of dialogue between the content and its practical execution due to the characteristics of the professors, the students and the subject being taught. The limits and potential of this proposal are presented and discussed, as well as its implications for the training of undergraduate professors.
References
Tourinho EZ, Bastos AVB. Desafios da pós-graduação em Psicologia no Brasil. Psicol Reflex Crit. 2010; 23(1):35-46.
Bastos AVB, Tomanari GY, Trindade ZA, Andery MAPA. The Psychology postgraduate system in Brazil: current characteristics and challenges for the area. Psicol Reflex Crit. 2015; 28(Suppl. 1):23-33.
Féres-Carneiro T, Bastos AVB, Feitosa MAG, Seidl-de-Moura ML, Yamamoto OH. Gaps, goals and conditions for expanding graduate systems in psychology in Brazil. Psicol Reflex Crit. 2010; 23(1):11-24.
Barreto FCS, Domingues I. O PNPG 2011-2020: Os desafios do país e o Sistema Nacional de Pós-Graduação. Educ Rev. 2012; 28(3):17-53.
Bastos AVB, Yamamoto OH, Menandro PRM. Formar docentes: em que medida a pós-graduação cumpre esta missão? (Réplica 1). Rev Adm Contemp. 2011; 15:1152-60.
Parente CMD, Valle LELR, Mattos MJVM, orgs. A formação de professores e seus desafios frente às mudanças sociais, políticas e tecnológicas. Porto Alegre: Penso; 2015. 256p.
Perrenoud P. A prática reflexiva no ofício de professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Penso; 2002. 232p.
Scorsolini-Comin F. Diálogo e dialogismo em Mikhail Bakhtin e Paulo Freire: contribuições para a educação a distância. Educ Rev. 2014; 30(3):245-65.
Sguissard W. Reforma universitária no Brasil–1995-2005: precária trajetória e incerto futuro. Educ Soc. 2006; 27(96):1021-56.
Zabalza M. O ensino universitário. Porto Alegre: Artmed; 2005. 240p.
Conceição JS, Nunes CMF. Saberes docentes e professores iniciantes: dialogando sobre a formação de professores para o ensino superior. Rev Docência Ensino Sup. 2015; 5(1):9-36.
Dwek M, Motta ACGD, Thiollent MJ. Relato de experiência da disciplina “Seminários de Docência” do Programa de Engenharia de Produção da COPPE/UFRJ. Rev Docência Ensino Sup. 2015; 5(1):37-66.
Hoffmann J. O jogo do contrário em avaliação. Porto Alegre: Mediação; 2005. 176p.
Scorsolini-Comin F. Avaliação dos processos de ensino-aprendizagem em ações educacionais ofertadas a distância. Temas Psicol. 2013; 21(3):335-46.
Pozo JI, Crespo MAG. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5ed. Trad. N. Freitas. Porto Alegre: Artmed; 2009. 296p.
Brambilla SDS, Stumpf IRC. Planos de ensino do curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul: estudo bibliométrico de referências. Transinformação 2006; 8(1):37-47.
Gandin D, Gandin LA. Temas para um projeto político-pedagógico. Petrópolis: Vozes; 2003. 176p.
Luckesi CC. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e preposições. 11ed. São Paulo: Cortez; 2001. 184p.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.