Multiprofessional residence in health: perceptions of residents, preceptors and tutors
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v7i2.2348Keywords:
Program evaluation, Health human resource training, Patient care team, Internship, NonmedicalAbstract
This study aimed to describe the perception of the residents, preceptors and tutors about the experience lived in the program of Multiprofessional Integrated Residency in Health of the Federal University of Triângulo Mineiro (RIMS-UFTM), Brazil, with regard to training and professional qualification. This is a descriptive and exploratory research with qualitative approach, carried out in 2015. Data were collected using semi-structured interviews and interpreted following the thematic content analysis. The following categories emerged: "Interests and motivations for RIMS - UFTM "; "Actions taken by the residents, preceptors and tutors"; " RIMS-UFTM as practice setting of the team work" and "Suggestions for program improvement." It was found that the experiences lived in this program were seen as an opportunity to expand the theoretical and practical professional knowledge, add contact and learning with professionals of various categories and contribute to changes in the service to users of the Unified Health System.References
REFERÊNCIAS
Presidência da República (Brasil). Lei nº. 11.129, de 30 de junho de 2005. Institui o Programa Nacional de Inclusão de Jovens – ProJovem; cria o Conselho Nacional da Juventude – CNJ e a Secretaria Nacional de Juventude; altera as Leis nº 10.683, de 28 de maio de 2003, e 10.429, de 24 de abril de 2002; e dá outras providências [Internet]. D.O.U., Brasília, DF, 01 jul 2005 [citado em 25 ago 2017]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Lei/L11129.htm
Ministério da Educação (Brasil). Comissão Nacional de Residência Multiprofissional em Saúde (Brasil). Resolução CNRMS nº2, de 13 de abril de 2012. Dispõe sobre Diretrizes Gerais para os Programas de Residência Multiprofissional e em Profissional de Saúde [Internet]. D.O.U., Brasília, DF, 26 abr 2012 [citado em 25 ago 2017]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15448-resol-cnrms-n2-13abril-2012&Itemid=30192
Ceccim RB. Educação permanente em saúde: descentralização e disseminação de capacidade pedagógica na saúde. Ciênc Saúde Colet. [Internet]. 2005 [citado em 25 ago 2017]; 10(4): 975-86. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csc/v10n4/a20v10n4.pdf DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232005000400020
Ministério da Saúde (Br), Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde, Departamento de Gestão da Educação na Saúde. Residência multiprofissional em saúde: experiências, avanços e desafios [Internet]. Brasília, DF: Ministério da Educação; 2006 [citado em 25 ago 2017]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/residencia_multiprofissional.pdf
Silva CT, Terra MG, Kruse MHL, Camponogara S, Xavier MS. Residência multiprofissional como espaço intercessor para a educação permamente. Texto & Contexto Enferm. [Internet]. 2016 [citado em 25 ago 2017]; 25(1):1-9. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v25n1/0104-0707-tce-25-01-2760014.pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-0707201600002760014
Peduzzi M, Norman IJ, Germani ACCG, Silva JAM, Souza GC. Interprofessional education: training for healthcare professionals for teamwork focusing on users. Rev Esc Enferm USP. [Internet]. 2013 [citado em 25 mar 2017]; 47(4):973-9. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v47n4/en_0080-6234-reeusp-47-4-0977.pdf
Miranda Neto MV, Leonello VM, Oliveira MAC. Multiprofessional residency in health: a document analysis of political pedagogical projects. Rev Bras Enferm. [Internet]. 2015 [citado em 25 ago 2017]; 68(4):586-93. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v68n4/en_0034-7167-reben-68-04-0586.pdf http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2015680403i
Fontanella BJB, Ricas J, Turato ER. Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Cad Saúde Pública. 2008; 24(1):17-27.
Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec; 2014.
Gomes PB. O significado e a motivação do trabalho para estagiários [Internet]. [Trabalho de conclusão de curso]. Brasília, DF: Escola Nacional de Administração Pública; 2014 [citado em 25 ago 2017]. 43p. Disponível em: http://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/2660/1/O%20significado%20e%20a%20motiva%C3%A7%C3%A3o%20do%20trabalho%20para%20estagi%C3%A1rios.pdf
Giongo CR, Monteiro JK, Sobrosa GMR. Psicodinâmica do trabalho no Brasil: revisão sistemática da literatura [editorial]. Temas psicol. [Internet]. 2015 [citado em 25 ago 2017]; 23(4):803-14. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/tp/v23n4/v23n4a01.pdf DOI: http://dx.doi.org/10.9788/TP2015.4-01
Silva JC, Contim D, Ohl RIB, Chavaglia SRR, Amaral EMS. Percepção dos residentes sobre sua atuação no programa de residência multiprofissional. Acta Paul Enferm. [Internet] 2015 [citado em 25 ago 2017]; 28(2):132-8. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ape/v28n2/1982-0194-ape-28-02-0132.pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1982-0194201500023
Loren RH. Papel do preceptor na residência multiprofissional: experiência da fisioterapia [Internet]. [Trabalho de conclusão de curso]. Porto Alegre: Universidade do Rio Grande do Sul - UFRGS; 2010 [citado em 25 ago 2017]. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/32960/000760548.pdf?sequence=1
Ribeiro KRB, Prado ML. A prática educativa dos preceptores nas residências em saúde: um estudo de reflexão. Rev Gaúch Enferm. [Internet]. 2013 [citado em 25 ago 2017]; 35(1):161-5. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rgenf/v35n1/pt_1983-1447-rgenf-35-01-00161.pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2014.01.43731
Botti SHO. Desenvolvendo as competências profissionais dos residentes. Rev. HUPE. [Internet]. 2012 [citado em 25 ago 2017]; 11(1):102-5. Disponível em: http://revista.hupe.uerj.br/detalhe_artigo.asp?id=317
Parente JRF, Dias MSA, Chagas MIO, Craveiro MVA. Trajetória da residência multiprofissional em saúde da família de Sobral. In: Ministério da Saúde (Br), Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde, Departamento de Gestão da Educação na Saúde. Residência multiprofissional em saúde: experiências, avanços e desafios. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2006. p. 81-96.
Mccaffrey RG, Hayes R, Stuart W, Cassel A, Farrell C, Miller-Reyes S, et al. An educational program to promote positive communication and collaboration between nurses and medical staff. J. Nurses Staff Dev. [Internet]. 2011 [citado em 25 ago 2017]; 27(3):121-7. Disponível em: https://insights.ovid.com/crossref?an=00124645-201105000-00004 DOI: http://dx.doi.org/ 10.1097/NND.0b013e318217b3ce
Aase I, Hansen BS, Aese K. Norwegian nursing and medical students’ perception of interprofessional teamwork: a qualitative study. BMC Med Educ. [Internet]. 2014 [citado em 25 ago 2017]; 14(170):1-9. Disponível em: https://bmcmededuc.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/1472-6920-14-170. DOI: https://doi.org/10.1186/1472-6920-14-170
Bunniss S, Kelly DR. The unknown becomes the known’: collective learning and change in primary care teams. BMC Med Educ. [Internet]. 2008 [citado em 25 ago 2017]; 42(12):1185-94. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1365-2923.2008.03159.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2008.03159.x
Relatório da oficina: Desafios e perspectivas das residências em saúde coletiva: RMPS e residências multiprofissionais em saúde coletiva. In: IX Congresso Brasileiro de Saúde Coletiva [Internet]; 2009; Recife. Recife: ABRASCO; 2009 [citado em 20 ago 2015]. Disponível em: www.saudecoletiva2009.com.br/oficinas/RELAT%D3RIO%20OFICINA_Resid%EAncias%20Multiprofissionais.pdf
Ministério da Saúde (Br), Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde, Departamento de Gestão da Educação na Saúde. Relatório de atividades da comissão nacional de residência multiprofissional em saúde – CNRMS: exercício 2007/2009 [Internet]. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2009 [citado em 25 ago 2017]. Disponível em: http://www.sbfa.org.br/portal/pdf/Relatorio%20Atividades%20CNRMS%202007%202009.pdf
Brunholi GN. Caminhando pelo fio da história: a residência multiprofissional em saúde nos espaços de construção da política de formação de trabalhadores para o SUS [Internet]. [Dissertação]. Vitória: Universidade Federal do Espírito Santo - UFE; 2013 [citado em 25 ago 2017]. Disponível em: http://repositorio.ufes.br/bitstream/10/1284/1/Dissertacao%20Gislene%20do%20Nascimento%20Brunholi.pdf
Mioto RCT, Alves FL, Caetano OS, Prá KRD. As residências multiprofissionais em saúde: a experiência da Universidade Federal de Santa Catarina. Serv Soc Saúde [Internet]. 2012 [citado em 25 ago 2017]; 2(14):185-208. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/sss/article/view/8635288. DOI: http://dx.doi.org/10.20396/sss.v11i2.8635288
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.