Social-Educational experiences for health promotion in older people: assessing the intervention

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v7i2.2676

Keywords:

Health of the elderly, Group processes, Health promotion, Health services for the aged, Primary Health Care

Abstract

The aim of this study is to analyze the development of socio-educational experiences for health promotion of a group of older people and to evaluate their impacts. It’s a mixed method case study from the sequential transformative perspective, divided into phases: qualitative report of the elaboration and conduction of socio-educational intervention, quantitative exploratory approach on sociodemographic characteristics and Integration of Results. Five groups (mean of 22.2 participants) were implemented, mostly women, with low level of education and no stable relationship. In general, the results of the groups provided: interaction with colleagues (26.2%), going to new places (15%), recreation/leisure (15%). The main contributions were: health gains (22.9%), emotional support (29.8%), disposition/energy (10.0%), self-perception of active mind (10.0%). Implementation of socio-educational experiences in the groups made it possible to reconfigure health gains perceived by the older adults. Thus, it is considered that the experience group presented itself as alternative assistance contributing to an expanded approach to aging in health services.

Author Biographies

Francielle Thaisa Morais Martins, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Fisioterapeuta. Especialista pelo programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde, Área de Concentração Saúde do Idoso da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

Fernanda Carolina Camargo, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Enfermeira. Doutora em Atenção à Saúde. Epidemiologista Clínica da Gerência de Ensino e Pesquisa do Hospital de Clínicas (GEP-HC) da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

Ana Luisa Nunes Marques, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Enfermeira. Especialista pelo programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde, Área de Concentração Saúde do Idoso da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

Hayanny Pires Netto Guimarães, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Nutricionista. Especialista pelo programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde, Área de Concentração Saúde do Idoso da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

Luana Rodrigues Rosseto Felipe, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Fisioterapeuta. Especialista pelo programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde, Área de Concentração Saúde do Idoso da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

Matheus Marques e Marques, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Fisioterapeuta. Especialista pelo programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde, Área de Concentração Saúde do Idoso da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

Simone Almeida dos Santos, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Enfermeira. Especialista pelo programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde, Área de Concentração Saúde do Idoso da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

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Published

2019-05-14

How to Cite

Martins, F. T. M., Camargo, F. C., Marques, A. L. N., Guimarães, H. P. N., Felipe, L. R. R., Marques, M. M. e, & Santos, S. A. dos. (2019). Social-Educational experiences for health promotion in older people: assessing the intervention. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 7(2), 175–185. https://doi.org/10.18554/refacs.v7i2.2676

Issue

Section

Original Articles