Conceptions about the nursing course at a public university: the opinion of professors

Authors

  • Jurema Ribeiro Luiz Gonçalves Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Nara dos Santos Costa Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Álvaro da Silva Santos Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Leila Aparecida Kauchakje Pedrosa Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Camila Cristina Neves Romanato Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Maysa Alvarenga Ferreira Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Daniela Sarreta Ignacio Faculdade Dr. francisco Maesa
  • Mariana Mila Guimarães Prefeitura de Uberaba
  • Judete Silva Nunes Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Ryanne Agnes Souza Silva de Oliveira Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Fabiano Henrique Oliveira Sabino Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Fernanda Lemos Lazarini Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Bruna Claudia Pansani Ferreira Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Júlia Cristina Molina Silveira Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Ketry Kellen Prado Caetano Universidade Federal do Triângulo Mineiro

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v7i1.2789

Keywords:

Faculty, Education, nursing, Educational measurement, Students

Abstract

The aim of the research was to identify and describe the opinion of nursing professors on the syllabus of a nursing graduation course, and its relationship with the health services of the municipality. This is a qualitative study, whose data collection took place through individual interviews during the meeting of the Nursing Graduation Course in October 2017, motivated by activities of PET-GraduaSUS from the Ministry of Health, which took place between 2015 and 2017. 15 professors were interviewed. The data was analyzed through the Collective Subject Discourse. Four discourses emerged, from which, among several aspects, the need to break the Traditionalist model of teaching, diminish bureaucracy, and increase the interaction with health services, especially the Hospital, since this service is usually more cited than primary health care. The need for dialogue aimed at restructuring the syllabuses of the undergraduate courses in the health area was observed, in particular the syllabus of the Nursing course, in the search for a more qualified education.

Author Biographies

Jurema Ribeiro Luiz Gonçalves, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeira. Doutora. Docente Adjunto IV da UFTM

 

Nara dos Santos Costa, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeira. Mestre. Professora Substituta da UFTM

 

Álvaro da Silva Santos, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeiro. Doutor. Docente Adjunto da UFTM

Leila Aparecida Kauchakje Pedrosa, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeira. Doutora. Docente da UFTM

Camila Cristina Neves Romanato, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeira. Mestre. Professora Substituta da UFTM

Maysa Alvarenga Ferreira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeira. Doutoranda. Professora Substituta da UFTM

Daniela Sarreta Ignacio, Faculdade Dr. francisco Maesa

Enfermeira. Mestre. Coordenadora e docente da Fafram

Mariana Mila Guimarães, Prefeitura de Uberaba

Enfermeira. Especialista. Enfermeira da Prefeitura de Uberaba

Judete Silva Nunes, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeira. Mestranda. Enfermeira e mestranda da UFTM

Ryanne Agnes Souza Silva de Oliveira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Acadêmica de enfermagem da UFTM

Fabiano Henrique Oliveira Sabino, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Acadêmico de enfermagem da UFTM

Fernanda Lemos Lazarini, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Acadêmica de enfermagem da UFTM

Bruna Claudia Pansani Ferreira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Acadêmica de enfermagem da UFTM

Júlia Cristina Molina Silveira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Acadêmica de enfermagem da UFTM

Ketry Kellen Prado Caetano, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Acadêmica de enfermagem da UFTM

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Published

2019-01-29

How to Cite

Gonçalves, J. R. L., Costa, N. dos S., Santos, Álvaro da S., Pedrosa, L. A. K., Romanato, C. C. N., Ferreira, M. A., Ignacio, D. S., Guimarães, M. M., Nunes, J. S., Oliveira, R. A. S. S. de, Sabino, F. H. O., Lazarini, F. L., Ferreira, B. C. P., Silveira, J. C. M., & Caetano, K. K. P. (2019). Conceptions about the nursing course at a public university: the opinion of professors. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 7(1), 64–71. https://doi.org/10.18554/refacs.v7i1.2789

Issue

Section

Original Articles