Educational intervention in the management of waste from health services in primary care
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v7i4.3323Keywords:
Medical Waste, Education, Nursing, Continuing, Traineeships, Primary health careAbstract
This study aims to describe the experience of an intervention on the management of medical waste in a family health unit. This is an experience report, divided into 4 steps: knowledge of routine, update of the Plan of Medical Waste Management, continuing education and evaluation, carried out from March to June 2018. A team considered itself unprepared to follow the steps in the management of medical waste proposed by the Medical Waste Plan Management of the unit. The actions were carried out through continuing education with both teams and meetings with network professionals and other employees of the unit. After the intervention, it was observed changings in the habit related to the management of the medical waste and intention to continue the improvement of the medical waste management, being satisfactory the management of the waste after the intervention.
References
Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Resolução RDC n. 222, de 28 de março de 2018. Dispõe sobre os requisitos de Boas Práticas de Gerenciamento dos Resíduos de Serviços de Saúde. D.O.U., Brasília, DF; 20 mar 2018. Seção 1, p. 61.
Associação Brasileira de Empresas de Limpeza Pública e Resíduos Especiais. Panorama de resíduos sólidos no Brasil: 2016 [Internet]. São Paulo: ABRELPE; 2016 [citado em 21 nov 2018]. 49p. Disponível em: http://www.mpdft.mp.br/portal/pdf/comunicacao/junho_2018/panoramaanexos2016.pdf
Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Resolução RDC n. 306, de 7 de dezembro de 2004. Dispõe sobre o Regulamento Técnico para o gerenciamento de resíduos de serviços de saúde. D.O.U., Brasília, DF; 10 dez 2004. Seção 1, p. 49.
Conselho Nacional do Meio Ambiente. Resolução n. 358, de 29 de abril de 2005. Dispõe sobre o tratamento e a disposição final dos resíduos dos serviços de saúde e dá outras providências. D.O.U., Brasília, DF; 04 maio 2005. Seção 1, p. 63-5.
Oliveira LL, Souza PM, Clementino FS, Paiva SC, Rocha FDLJ. Resíduos dos serviços de saúde: desafios e perspectivas na atenção primária. Rev Enferm UERJ [Internet]. 2014 [citado em 24 out 2018]; 22(1):29-34. Disponível em: http://www.facenf.uerj.br/v22n1/v22n1a05.pdf
Oliveira LP, Mendonça IVS, Gomes SCS, Caldas AJM. Fatores associados ao manejo adequado de resíduos de serviços de saúde entre profissionais de enfermagem. Rev Baiana Enferm. [Internet]. 2018 [citado em 21 out 2018]; 32:e25104. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/25104
Alves SB, Souza ACS, Tripple AFV, Rezende KCD, Rezende FR, Rodrigues EG. Manejo de resíduos gerados na assistência domiciliar pela estratégia de saúde da família. Rev Bras Enferm. [Internet]. 2012 [citado em 21 out 2018]; 65(1):128-34. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v65n1/19.pdf
Ministério da Saúde (Br). Portaria nº 198/GM em 13 de fevereiro de 2004. Institui a Política Nacional de Educação Permanente em Saúde como estratégia do Sistema Único de Saúde para a formação e o desenvolvimento de trabalhadores para o setor e dá outras providências [Internet]. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2004 [citado em 21 out 2018]. Disponível em: https://www.nescon.medicina.ufmg.br/biblioteca/imagem/1832.pdf
Andrigue KCK, Trindade LL, Amestoy SC. Formação acadêmica e educação permanente: influências nos estilos de liderança de enfermeiros. Rev Pesqui Cuid Fundam. [Internet]. 2017 [citado em 21 nov 2018]; 9(4):971-7. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/5534 DOI: http://dx.doi. org/10.9789/2175-5361.2017.v9i4. 971-977
Sá ACMGN, Ferreira ERO, Xavier JC, Alves CM. Contribuições da educação permanente para qualificação da assistência de enfermagem em um hospital público. Rev Bras Ciênc Saúde [Internet]. 2018 [citado em 21 out 2018]; 22(1):87-94. Disponível em: http://www.periodicos.ufpb.br/index.php/rbcs/article/view/32575
Peixoto LS, Pinto ACS, Izu M, Tavares CMM, Rosas AMMTF. Percepção de enfermeiros em relação ao treinamento em serviço oferecido pelo serviço de educação permanente. Rev Pesqui Cuid Fundam. [Internet]. 2015 [citado em 21 out 2018]; 7(2):2323-35. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/download/3541/pdf_1541 DOI: 10.9789/2175-5361.2015.v7i2.2323-2335
Carvalho, MF, Pereira LR, Nascimento E, Andrade RD. Plano de gerenciamento de resíduos de saúde: identificando a opinião da equipe de um ambulatório. Rev Enferm UFPE on line [Internet]. 2016 [citado em 21 out 2018]; 10(5):4304-10. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/11177/12716. DOI: 10.5205/reuol.9284-81146-1-SM.1005sup201618
Fialho LM, Poluha RL, Soares BLL, Sousa BM, Freitas-Anceles JFS, Melo Neto CLM, et al. Intervenção educacional no gerenciamento de resíduos com base na odontologia sustentável. Rev Odontol Araçatuba [Internet]. 2016 [citado em 21 out 2018]; 37(1):41-5. Disponível em: http://apcdaracatuba.com.br/revista/2016/01/trabalho5.pdf
Mendes WC, Figueiredo MLF, Salmito MA, Araújo EC, Araújo TME. Conhecimento e prática de trabalhadores, profissionais de gestores sobre os resíduos de serviços de saúde. Rev Pesqui Cuid Fundam. [Internet]. 2015; [citado em 21 out 2018]; 7(4):3216-26. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/3684/pdf_1697. DOI: 10.9789/2175-5361.2015.v7i4. 3216-3226
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.