Perception of PET GraduaSUS nursing students regarding their academic training

Authors

  • Jurema Ribeiro Luiz Gonçalves Programa de Pós-Graduação em Atenção à Saúde da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, MG, Brasil
  • Álvaro da Silva Santos Programas de Pós-Graduação em: Atenção à Saúde e Psicologia da UFTM, Uberaba, MG, Brasil
  • Leila Aparecida Kauchakje Pedrosa Professora do Programa de Pós-Graduação em Atenção à Saúde da UFTM. Uberaba, MG, Brasil.
  • Camila Cristina Neves Romanato UFTM, Uberaba, MG, Brasil
  • Maysa Alvarenga Ferreira UFTM, Uberaba, MG, Brasil
  • Nara dos Santos Costa UFTM, Uberaba, MG, Brasil
  • Daniela Sarreta Ignacio FAFRAM, Ituverava, SP, Brasil
  • Mariana Mila Guimarães
  • Judete Silva Nunes UFTM, Uberaba, MG, Brasil
  • Ryanne Agnes Souza Silva de Oliveira UFTM, Uberaba, MG, Brasil
  • Fabiano Henrique Oliveira Sabino UFTM, Uberaba, MG, Brasil.
  • Fernanda Lemos Lazarini UFTM, Uberaba, MG, Brasil. http://orcid.org/0000-0003-3688-3952
  • Bruna Claúdia Pansani Ferreira UFTM, Uberaba, MG, Brasil.
  • Julia Cristina Molina Silveira UFTM, Uberaba, MG, Brasil. http://orcid.org/0000-0002-2970-1199
  • Ketry Kellen Prado Caetano UFTM, Uberaba, MG, Brasil. http://orcid.org/0000-0003-4448-8063

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v7i2.3735

Keywords:

Unified Health System, Nursing, Education.

Abstract

This is a qualitative research carried out in the period from October to November 2017, with 145 students from the Nursing undergraduate course of the Federal University of Triângulo Mineiro, in Uberaba-MG, Brazil. It aims to analyze the perception of the nursing student regarding his training from guiding questions. Data were analyzed using the Discourse of the Collective Subject (DCS). Regarding the ideas about the course, they were positive in those of the first to the third period and negative from the fourth. Scholars saw the course as good, able to offer opportunities, extensive knowledge and good professional support. However, the most advanced periods listed the depreciation of the course, contrast between the APS and hospital sector, weak relation between theory and practice, lack of support in learning by the health services, lack of interest of some students, lack of updating by the teachers and that the course needs to be revised. In view of the students’ perception, it was one emphasizes the need to restructure the Political Pedagogical Project in order to provide better support for the students.

Author Biographies

Jurema Ribeiro Luiz Gonçalves, Programa de Pós-Graduação em Atenção à Saúde da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, MG, Brasil

Enfermeira. Mestre e Doutora em Enfermagem Psiquiátrica. Professora do Programa de Pós-Graduação em Atenção à Saúde da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, MG, Brasil

Álvaro da Silva Santos, Programas de Pós-Graduação em: Atenção à Saúde e Psicologia da UFTM, Uberaba, MG, Brasil

Enfermeiro. Especialista em Saúde Pública. Mestre em Administração em Serviços de Saúde. Doutor em Ciências Sociais. Pós Doutor em Serviço Social. Professor Associado nos Programas de Pós-Graduação em: Atenção à Saúde e Psicologia da UFTM, Uberaba, MG, Brasil

Leila Aparecida Kauchakje Pedrosa, Professora do Programa de Pós-Graduação em Atenção à Saúde da UFTM. Uberaba, MG, Brasil.

Enfermeira. Mestre e Doutora em Enfermagem. Professora do Programa de Pós-Graduação em Atenção à Saúde da UFTM. Uberaba, MG, Brasil.

Camila Cristina Neves Romanato, UFTM, Uberaba, MG, Brasil

Enfermeira. Mestre em Atenção à Saúde. Doutoranda em Atenção à Saúde pela UFTM, Uberaba, MG, Brasil

Maysa Alvarenga Ferreira, UFTM, Uberaba, MG, Brasil

Enfermeira. Mestre em Atenção à Saúde. Doutoranda em Atenção à Saúde e Professora Substituta pela UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Nara dos Santos Costa, UFTM, Uberaba, MG, Brasil

Enfermeira. Mestre em Atenção à Saúde. Professora Substituta pela UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Daniela Sarreta Ignacio, FAFRAM, Ituverava, SP, Brasil

Enfermeira. Mestre em Enfermagem Fundamental. Coordenadora e docente da FAFRAM, Ituverava, SP, Brasil

Mariana Mila Guimarães

Enfermeira. Especialista em Saúde da Família. Uberaba, MG, Brasil

Judete Silva Nunes, UFTM, Uberaba, MG, Brasil

Enfermeira. Odontóloga, Mestranda em Atenção à Saúde, pela UFTM, Uberaba, MG, Brasil

Ryanne Agnes Souza Silva de Oliveira, UFTM, Uberaba, MG, Brasil

Acadêmica de Enfermagem pela UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Fabiano Henrique Oliveira Sabino, UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Acadêmico de Enfermagem pela UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Fernanda Lemos Lazarini, UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Acadêmica de Enfermagem pela UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Bruna Claúdia Pansani Ferreira, UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Acadêmica de Enfermagem pela UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Julia Cristina Molina Silveira, UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Acadêmica de Enfermagem pela UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Ketry Kellen Prado Caetano, UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Enfermeira. Biomédica. Uberaba, MG, Brasil

References

Brehmer LCF, Ramos FRS. Experiências de integração ensino-serviço no processo de formação profissional em saúde: revisão integrativa. Rev Eletrônica Enferm. [Internet]. 2014; 16(1):228-37. Disponível em: http://www.journals.usp.br/reeusp/article/view/117399/115130 DOI: http://dx.doi.org/10.5216/ree.v16i1.20132

França T, Magnago C, Santos MR, Belisário S A, Silva CBG. PET-Saúde/GraduaSUS: retrospectiva, diferenciais e panorama de distribuição dos projetos. Saúde Debate [Internet]. out 2018 [citado em 10 out 2018]; 42( spe2 ):286-301. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/sdeb/v42nspe2/0103-1104-sdeb-42-spe02-0286.pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0103-11042018s220

Kaiser DE, Serbim AK. Diretrizes curriculares nacionais: percepções de acadêmicos sobre a sua formação em enfermagem. Rev Gaúch Enferm. [Internet]. 2009 [citado em 19 Jan 2019]; 30(4):633-40. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rgenf/v30n4/a08v30n4.pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1983-14472009000400008

Ministério da Saúde (Br). Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Edital nº 13, de 28 de setembro de 2015, Seleção para o programa de educação pelo trabalho para a saúde PET-SAÚDE/GRADUASUS - 2016/2017 [Internet]. D.O.U., Brasília, DF, 29 set 2015 [citado em 03 maio 2018]; Seção 3(186):126. Disponível em: http://portalarquivos2.saude.gov.br/images/pdf/2015/setembro/29/Edital-PET-GraduaSUS.pdf

Marran AL, Lima PG, Bagnato MHS. As políticas educacionais e o estágio curricular supervisionado no curso de graduação em enfermagem. Trab Educ Saúde [Internet]. 2015 [citado em 03 maio 2018]; 13(1):89-108. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tes/v13n1/1981-7746-tes-1981-7746-sip00025.pdf

Winters JRF, Prado MLD, Heidemann ITSB. A formação em enfermagem orientada aos princípios do Sistema Único de Saúde: percepção dos formandos. Esc Anna Nery Rev Enferm. [Internet]. 2016 [citado em 03 maio 2018]; 20(2):248-53. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=127745723006

Lefevre F, Lefevre AMC. Discurso do sujeito coletivo: representações sociais e extensões comunicativas. Texto & Contexto Enferm. [Internet]. 2014 [citado em 12 jan 2018]; 23(2):502-7. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v23n2/pt_0104-0707-tce-23-02-00502.pdf DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072014000000014

Lefevre F, Lefevre AMC. Curso teórico prático de introdução ao discurso do sujeito coletivo e ao Software Qualiquantisoft. São Paulo: Instituto de Pesquisa do Discurso do Sujeito Coletivo; 2011.

Costa-Marinho ML. O Discurso do sujeito coletivo: uma abordagem qualiquantitativa para a pesquisa social. Trab Soc Glob. [Internet] 2015 [citado em 10 jan 2018]; 5(8):90-115. http://revistaseug.ugr.es/index.php/tsg/article/view/3093/pdf

Bublitz S, Guido LA, Kirchhof RS, Neves ET, Lopes LFD, Bublitz S, et al. Sociodemographic and academic profile of nursing students from four brazilian institutions. Rev Gaúch Enferm. [Internet]. 2015 [citado em 23 jan 2018]; 36 (1):77-83. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rgenf/v36n1/1983-1447-rgenf-36-01-00077.pdf DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2015.01.48836

Ramos AM, Barlem JGT, Lunardi VL, Barlem ELD, Silveira RS, Bordignon SS, et al. Satisfação com a experiência acadêmica entre estudantes de graduação em enfermagem. Texto & Contexto Enferm. [Internet]. 2015 [citado em 20 jan 2018]; 24(1):187-95. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v24n1/pt_0104-0707-tce-24-01-00187.pdf DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072015002870013

Makuch DMV, Zagonel IPS. Pedagogical approach in the implementation of curriculum programs in nurse training. Esc Anna Nery Rev Enferm. [Internet]. 2017 [citado em 3 mar 2018]; 21(4). Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ean/v21n4/1414-8145-ean-2177-9465-EAN-2017-0025.pdf

Freitas DA, Santos EMS, Lima LVS, Miranda LN, Vasconcelos EL, Nagliate PC. Saberes docentes sobre processo ensino-aprendizagem e sua importância para a formação profissional em saúde. Interface (Botucatu) [Internet]. 2016 [citado em 21 jan 2018]; 20(57):437-48. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/icse/v20n57/1807-5762-icse-1807-576220141177.pdf DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.1177

Mesquita SKC, Meneses RMV, Ramos DKR. Metodologias ativas de ensino/aprendizagem: dificuldades de docentes de um curso de enfermagem. Trab Educ Saúde [Internet]. 2016 [citado em 13 jan 2018]; 14(2):473-86. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tes/v14n2/1678-1007-tes-1981-7746-sip00114.pdf

Tomaschewski-Barlem JG, Lunardi VL, Ramos AM, Silveira RS, Barlem ELD, Ernandes CM. Manifestações da síndrome de Burnout entre estudantes de graduação em enfermagem. Texto & Contexto Enferm. [Internet]. 2013 [citado em 17 jan 2018]; 22(3):754-62. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71428558023

Hirsch CD, Barlem ELD, Tomaschewski-Barlem JG, Lunardi VL, Oliveira ACC, Hirsch CD, et al. Preditores do estresse e estratégias de enfrentamento adotadas por estudantes de enfermagem. Acta Paul Enferm. [Internet]. 2015 [citado em 17 jan 2018]; 28(3):224-9. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ape/v28n3/1982-0194-ape-28-03-0224.pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1982-0194201500038

Nelwati D, McKenna L, Plummer V. Indonesian student nurses’ perceptions of stress in clinical learning: a phenomenological study. J Nurs Educ Pract. [Internet] 2013 [citado em 03 maio 2018]; 3(5):56-65. Disponível em: http://www.sciedu.ca/journal/index.php/jnep/article/view/1307

Lima MM, Reibnitz KS, Kloh D, Vendruscolo C, Corrêa AB. Diálogo: rede que entrelaça a relação pedagógica no ensino prático-reflexivo. Rev Bras Enferm. [Internet]. 2016 [citado em 23 Jan 2019]; 69(4):654-61. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v69n4/0034-7167-reben-69-04-0654.pdf DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2016690406i

Published

2019-05-13

How to Cite

Gonçalves, J. R. L., Santos, Álvaro da S., Pedrosa, L. A. K., Romanato, C. C. N., Ferreira, M. A., Costa, N. dos S., Ignacio, D. S., Guimarães, M. M., Nunes, J. S., Oliveira, R. A. S. S. de, Sabino, F. H. O., Lazarini, F. L., Ferreira, B. C. P., Silveira, J. C. M., & Caetano, K. K. P. (2019). Perception of PET GraduaSUS nursing students regarding their academic training. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 7(2), 211–219. https://doi.org/10.18554/refacs.v7i2.3735

Issue

Section

Original Articles