Perception of PET GraduaSUS nursing students regarding their academic training
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v7i2.3735Keywords:
Unified Health System, Nursing, Education.Abstract
This is a qualitative research carried out in the period from October to November 2017, with 145 students from the Nursing undergraduate course of the Federal University of Triângulo Mineiro, in Uberaba-MG, Brazil. It aims to analyze the perception of the nursing student regarding his training from guiding questions. Data were analyzed using the Discourse of the Collective Subject (DCS). Regarding the ideas about the course, they were positive in those of the first to the third period and negative from the fourth. Scholars saw the course as good, able to offer opportunities, extensive knowledge and good professional support. However, the most advanced periods listed the depreciation of the course, contrast between the APS and hospital sector, weak relation between theory and practice, lack of support in learning by the health services, lack of interest of some students, lack of updating by the teachers and that the course needs to be revised. In view of the students’ perception, it was one emphasizes the need to restructure the Political Pedagogical Project in order to provide better support for the students.References
Brehmer LCF, Ramos FRS. Experiências de integração ensino-serviço no processo de formação profissional em saúde: revisão integrativa. Rev Eletrônica Enferm. [Internet]. 2014; 16(1):228-37. Disponível em: http://www.journals.usp.br/reeusp/article/view/117399/115130 DOI: http://dx.doi.org/10.5216/ree.v16i1.20132
França T, Magnago C, Santos MR, Belisário S A, Silva CBG. PET-Saúde/GraduaSUS: retrospectiva, diferenciais e panorama de distribuição dos projetos. Saúde Debate [Internet]. out 2018 [citado em 10 out 2018]; 42( spe2 ):286-301. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/sdeb/v42nspe2/0103-1104-sdeb-42-spe02-0286.pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0103-11042018s220
Kaiser DE, Serbim AK. Diretrizes curriculares nacionais: percepções de acadêmicos sobre a sua formação em enfermagem. Rev Gaúch Enferm. [Internet]. 2009 [citado em 19 Jan 2019]; 30(4):633-40. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rgenf/v30n4/a08v30n4.pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1983-14472009000400008
Ministério da Saúde (Br). Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Edital nº 13, de 28 de setembro de 2015, Seleção para o programa de educação pelo trabalho para a saúde PET-SAÚDE/GRADUASUS - 2016/2017 [Internet]. D.O.U., Brasília, DF, 29 set 2015 [citado em 03 maio 2018]; Seção 3(186):126. Disponível em: http://portalarquivos2.saude.gov.br/images/pdf/2015/setembro/29/Edital-PET-GraduaSUS.pdf
Marran AL, Lima PG, Bagnato MHS. As políticas educacionais e o estágio curricular supervisionado no curso de graduação em enfermagem. Trab Educ Saúde [Internet]. 2015 [citado em 03 maio 2018]; 13(1):89-108. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tes/v13n1/1981-7746-tes-1981-7746-sip00025.pdf
Winters JRF, Prado MLD, Heidemann ITSB. A formação em enfermagem orientada aos princípios do Sistema Único de Saúde: percepção dos formandos. Esc Anna Nery Rev Enferm. [Internet]. 2016 [citado em 03 maio 2018]; 20(2):248-53. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=127745723006
Lefevre F, Lefevre AMC. Discurso do sujeito coletivo: representações sociais e extensões comunicativas. Texto & Contexto Enferm. [Internet]. 2014 [citado em 12 jan 2018]; 23(2):502-7. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v23n2/pt_0104-0707-tce-23-02-00502.pdf DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072014000000014
Lefevre F, Lefevre AMC. Curso teórico prático de introdução ao discurso do sujeito coletivo e ao Software Qualiquantisoft. São Paulo: Instituto de Pesquisa do Discurso do Sujeito Coletivo; 2011.
Costa-Marinho ML. O Discurso do sujeito coletivo: uma abordagem qualiquantitativa para a pesquisa social. Trab Soc Glob. [Internet] 2015 [citado em 10 jan 2018]; 5(8):90-115. http://revistaseug.ugr.es/index.php/tsg/article/view/3093/pdf
Bublitz S, Guido LA, Kirchhof RS, Neves ET, Lopes LFD, Bublitz S, et al. Sociodemographic and academic profile of nursing students from four brazilian institutions. Rev Gaúch Enferm. [Internet]. 2015 [citado em 23 jan 2018]; 36 (1):77-83. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rgenf/v36n1/1983-1447-rgenf-36-01-00077.pdf DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2015.01.48836
Ramos AM, Barlem JGT, Lunardi VL, Barlem ELD, Silveira RS, Bordignon SS, et al. Satisfação com a experiência acadêmica entre estudantes de graduação em enfermagem. Texto & Contexto Enferm. [Internet]. 2015 [citado em 20 jan 2018]; 24(1):187-95. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v24n1/pt_0104-0707-tce-24-01-00187.pdf DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072015002870013
Makuch DMV, Zagonel IPS. Pedagogical approach in the implementation of curriculum programs in nurse training. Esc Anna Nery Rev Enferm. [Internet]. 2017 [citado em 3 mar 2018]; 21(4). Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ean/v21n4/1414-8145-ean-2177-9465-EAN-2017-0025.pdf
Freitas DA, Santos EMS, Lima LVS, Miranda LN, Vasconcelos EL, Nagliate PC. Saberes docentes sobre processo ensino-aprendizagem e sua importância para a formação profissional em saúde. Interface (Botucatu) [Internet]. 2016 [citado em 21 jan 2018]; 20(57):437-48. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/icse/v20n57/1807-5762-icse-1807-576220141177.pdf DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.1177
Mesquita SKC, Meneses RMV, Ramos DKR. Metodologias ativas de ensino/aprendizagem: dificuldades de docentes de um curso de enfermagem. Trab Educ Saúde [Internet]. 2016 [citado em 13 jan 2018]; 14(2):473-86. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tes/v14n2/1678-1007-tes-1981-7746-sip00114.pdf
Tomaschewski-Barlem JG, Lunardi VL, Ramos AM, Silveira RS, Barlem ELD, Ernandes CM. Manifestações da síndrome de Burnout entre estudantes de graduação em enfermagem. Texto & Contexto Enferm. [Internet]. 2013 [citado em 17 jan 2018]; 22(3):754-62. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71428558023
Hirsch CD, Barlem ELD, Tomaschewski-Barlem JG, Lunardi VL, Oliveira ACC, Hirsch CD, et al. Preditores do estresse e estratégias de enfrentamento adotadas por estudantes de enfermagem. Acta Paul Enferm. [Internet]. 2015 [citado em 17 jan 2018]; 28(3):224-9. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ape/v28n3/1982-0194-ape-28-03-0224.pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1982-0194201500038
Nelwati D, McKenna L, Plummer V. Indonesian student nurses’ perceptions of stress in clinical learning: a phenomenological study. J Nurs Educ Pract. [Internet] 2013 [citado em 03 maio 2018]; 3(5):56-65. Disponível em: http://www.sciedu.ca/journal/index.php/jnep/article/view/1307
Lima MM, Reibnitz KS, Kloh D, Vendruscolo C, Corrêa AB. Diálogo: rede que entrelaça a relação pedagógica no ensino prático-reflexivo. Rev Bras Enferm. [Internet]. 2016 [citado em 23 Jan 2019]; 69(4):654-61. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v69n4/0034-7167-reben-69-04-0654.pdf DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2016690406i
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.