Conceptions of stress according to high school students in a small town
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.4668Keywords:
Adolescent, Stress, psychological, Education, primary and secondary, Mental health.Abstract
The interviews were transcribed and analyzed using content analysis and descriptive statistics. 23 adolescents participated, of which the majority of students (n = 21) considered themselves under stress, and a large part are female. Five categories were constructed: Definition of the concept of stress, Perception of stress and strategies used to reduce or control stress, Stress contexts: social environment, family and school, Fears and expectations in relation to their own future, and Large city x Small town. It was found that the most mentioned stress inducing context was ‘school’. Participants report that they use coping strategies, such as: relaxing activities; control of impulsive actions; sports, and they feel these strategies are effective. It is concluded that even when living in smaller cities, adolescents are subject to stressful contexts and present conflicts similar to those who live in larger cities.
References
Justo AP, Enumo SRF. Problemas emocionais e de comportamento na adolescência: o papel do estresse. Bol Acad PaulPsicol. [Internet]. 2015 [citado em 18 jul 2019]; 35(89):350-70. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-711X2015000200007
Schermann LB, Béria JU, Metello MHV, Arossi JG, Benchaya MC, Nádia Krubskaya Bisch NK, et al.Estresse em adolescentes: estudo com escolares de uma cidade do sul do Brasil. Aletheia [Internet]. 2014 [citado em 19 jul 2019]; 43-44:160-73. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/aletheia/article/view/3310/2439
Griffa MC. Chaves para a psicologia do desenvolvimento. 8ed. São Paulo: Paulinas; 2011. tomo 2, 348p.
Vygotsky LS. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes; 2008. 224p.
Ministério da Educação (Brasil). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base [Internet]. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME; 2017 [citado em 26 ago 2019]. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Mizukami MG. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU;2013. 136p.
Souza, BP. Orientação à queixa escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2007. 419p.
Collares CAL, Moyses MAA. Transformação do espaço pedagógico em espaço clínico (Apatologização da educação). Séries Ideias [Internet]. 1994 [citado em 26 ago 2019]; 23:25-31. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias_23_p025-031_c.pdf
Eltink CF. Desenvolvimento humano no contexto escolar. In: Benzoni, PE, organizador. Práticas psicossociais em saúde mental. Novo Hamburgo: Sinopsys; 2019. p.40-65.
Vigotski LS. Pensamento e linguagem. São Paulo: Ed. Martins Fontes; 1987. 212p.
Duarte N. A educação escolar e a teoria das esferas de objetivação do gênero humano. Perspectiva[Internet]. 1993 [citado em 26 ago 2019]; 11(19):67-80.DOI: https://doi.org/10.5007/%x
Lipp MEN, organizador. Stress em crianças e adolescentes. Campinas, SP: Papirus; 2014. 336p.
Padovani RC, NeufeldCB, Maltoni J,Barbosa LNF,Souza WF,CavalcantiHAF, et al. Vulnerabilidade e bem-estar psicológicos do estudante universitário. Rev Bras Ter Cogn.[Internet]. 2014 [citado em 19 jul 2019]; 10(1). DOI:http://dx.doi.org/10.5935/1808-5687.20140002
Dias JCR, Silva WR, Maroco J, Campos JADB. Escala de estresse percebido aplicada a estudantes universitárias: estudo de validação.Psychol, CommunHealth [Internet]. 2015 [citado em 19 jul 2019]; 4(1):1-13. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/126011
Baqutayan S. Stress and coping mechanisms: a historical overview. MediterrJSocSci. [In-ternet]. 2015 [citado em 27 ago 2019]; 6(2): 479-88. DOI: https://doi.org/10.5901/mjss.2015.v6n2s1p479
Nodari NL, Flor SRA, Ribeiro AS, Hayasida NMA, Carvalho GJR. Estresse, conceitos, manifestações e avaliação em saúde: revisão de literatura. Saúde DesHum. [Internet]. 2014 [citado em 19 jul 2019]; 2(1):61-74. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/1543/1100
Mota NIF, Alves ERP, Leite GO, Sousa BSMA, Ferreira Filha MO, Dias MD. Estresse entre graduandos de enfermagem de uma universidade pública. SMAD, Rev Eletrônica Saúde Mental Álcool Drog. [Internet]. 2016 [citado em 19 jul 2019]; 12(3):163-70. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/smad/article/view/120787/117852
Kristensen CH, Leon JS, D’incao DB, Dell’aglio DD. Análise da frequência e do impacto de eventos estressores em uma amostra de adolescentes. Interação Psicol. [Internet]. 2004 [citado em 18 jul 2019]; 8(1): 45-55. Disponível em: http://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/3238
Peruzzo AS, Cattani BC, Guimarães ER, Boechat LC, Argimon IIL, Scarparo HBK. Estresse e vestibular como desencadeadores de somatizações em adolescentes e adultos jovens. PsicolArgum. [Internet]. 2008 [citado em 18 jul 2019]; 26(55):319-27. Disponível em: http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/pa?dd1=2527&dd99=view&dd98=pb
Pires EAG, Duarte MFS, Pires MC, Souza GS. Hábitos de atividade física e o estresse em adolescentes de Florianópolis – SC, Brasil. Rev Bras Ciênc Mov. [Internet]. 2004 [citado em 19 jul 2019]; 12(1): 51-6. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCM/article/viewFile/542/566
Souza KR, Kerbauy MTM. Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotomia quanti-tativa-qualitativa na pesquisa em educação.Educ Filos. [Internet]. 2017 [citado em 20 set 2019]; 31(61):21-44. DOI: http://dx.doi.org/10.14393/REVEDFIL
Creswell JW. Projeto de pesquisa: métodos qualitativos, quan¬titativos e mistos. 2ed. Porto Alegre: Artmed; 2007.
Minayo MCS. O desafio do conhecimento-pesquisa qualitativa em saúde. 8ed. São Paulo: Hucitec; 2004. 408p.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades [Internet]. Rio de Janeiro: IBGE; 2017 [citado em 20 set 2019]. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/
Faro A, Pereira ME. Estresse: revisão narrativa da evolução conceitual, perspectivas teóricas e metodológicas. PsicolSaúdeDoenças [Internet]. 2013 [citado em 30 ago 2019]; 14(1):78-100. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/psd/v14n1/v14n1a06.pdf
Gonzaga LRV, Silva AMB, Enumo SRF. Ansiedade de provas em estudantes do ensino médio. PsicolArgum. [Internet]. 2017 [citado em 30 ago 2019]; 34(84):76-88.DOI: http://dx.doi.org/10.7213/psicol.argum.34.084.AO07
Lima CP, Prado MBS, Souza BP. Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidades. Psicol Esc Educ. [Internet]. 2014 [citado em 30 ago 2019]; 18(1):67-75.DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572014000100007
Carneiro C, Coutinho LG. Infância e adolescência: como chegam as queixas escolares à saúde mental. EducRev. [Internet]. 2015 [citado em 30 ago 2019]; 56:181-92. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n56/0101-4358-er-56-00181.pdf
Omar A, Silva Junior SHA, Paris L, Souza MA, Peña RP. Resiliência e enfrentamento do es-tresse em adolescentes: efeitos mediadores dos valores culturais. PsicolRev. (Belo Horizon-te) [Internet]. 2010. [citado em 30 ago 2019]; 16(3):448-68. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-11682010000300003&lng=pt&tlng=pt
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.