Mental health at the university: report of a psychotherapy service for students of nursing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.4673

Keywords:

Psychotherapy, Students, Nursing, Mental health, Education, Higher, Student health services.

Abstract

This is an experience report that aims to present a psychological support service developed at the University of São Paulo at Ribeirão Preto College of Nursing to assist undergraduate nursing students. The service was opened in the first half of 2019 and offers psychological interventions in individual and group modalities. The activities are coordinated by a professor and developed by graduate students with a background in Psychology. In 2019, 51 students were served. It is known that the trajectory of students in higher education is marked by changes in affective, social and professional spheres, requiring adjustments that are not always answered properly. In this way, the services provided so far have enabled psychological reception and qualified listening in interventions that seek to assist in mental health and quality of life. Initiatives like this contribute to prevention of mental illness and to improvement of emotional conditions of students who are already experiencing psychopathological symptoms.

Author Biographies

Deise Coelho de Souza, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP)

Psicóloga. Especialista em Psicologia Hospitalar. Especialista em Neuropsicologia. Mestre em Psicologia. Doutoranda em Enfermagem Psiquiátrica pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP)

Lucas Rossato, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP)

Psicólogo. Mestre em Psicologia. Doutorando em Enfermagem Psiquiátrica pela EERP-USP

Vivian Fukumasu da Cunha, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP)

Psicóloga. Especialista em Psicoterapia Comportamental e Cognitiva.  Mestre em Psicologia. Doutoranda em Enfermagem Psiquiátrica pela EERP-USP

Patrícia Paiva Carvalho de Oliveira, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP)

Psicóloga. Especialista em Psicoterapia Comportamental e Cognitiva. Especialista em Pedagogia. Especialista em Expressão Ludocriativa. Mestre em Psicologia. Doutoranda em Enfermagem Psiquiátrica pela EERP-USP

Suzana Oliveira Campos, Instituto Taquaritinguense de Ensino Superior

Psicóloga. Mestre em Psicologia. Professora do Instituto Taquaritinguense de Ensino Superior

Fabio Scorsolini-Comin, Departamento de Enfermagem Psiquiátrica e Ciências Humanas da EERP-USP

Psicólogo. Pedagogo. Especialista em Gestão Educacional. Mestre e Doutor em Psicologia. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Professor do Departamento de Enfermagem Psiquiátrica e Ciências Humanas da EERP-USP

References

Kindelberger C, Safont-Mottay C, Lannegrand-Willems L, Galharret JM. Searching for autonomy before the transition to higher education: how do identity and self-determined academic motivation co-evolve? J Youth Adolesc. [Internet]. 2019 [citado em 25 mar 2020]: 1-14. DOI: 10.1007/s10964-019-01137-5

Cabras C, Mondo M. Coping strategies, optimism, and life satisfaction among first-year university students in Italy: gender and age diferences. High Educ. [Internet]. 2018; 75(4):643-54. doi: 10.1007/s10734-017-0161-x

Maunder RE. Students’ peer relationships and their contribution to university adjustment: The need to belong in the university community. J Furth High Educ. [Internet]. 2018 [citado em 25 mar 2020]; 42(6):756-68. DOI: 10.1080/0309877X.2017.1311996

Meehan C, Howells K. In search of the feeling of ‘belonging’ in higher education: undergraduate students transition into higher education. J Furth High Educ. [Internet]. 2019 [citado em 25 mar 2020]; 43(10):1376-90. DOI: 10.1080/0309877X.2018.1490702

Van Rooij ECM, Jansen EPWA, Van de Grift WJCM. First-year university students’ academic success: the importance of academic adjustment. Eur J Psychol Educ. [Internet]. 2018 [citado em 25 mar 2020]; 33(4):749-67. DOI: 10.1007/s10212-017-0347-8

Lantyer AS, Varanda CC, Souza FGD, Padovani RDC, Viana MDB. Ansiedade e qualidade de vida entre estudantes universitários ingressantes: avaliação e intervenção. Rev Bras Ter Comport Cogn. [Internet]. 2016 [citado em 25 mar 2020]; 18(2): 4-19. DOI: 10.31505/rbtcc.v18i2.880

Silva CP, Souza FAD, Albuquerque FDN, Almeida TA, Araújo LFD. Psicologia e saúde mental: um estudo das representações entre universitários de psicologia. Salud Soc. [Internet]. 2018 [citado em 25 mar 2020]; 9(3):210-20. DOI: 10.22199/S07187475.2018.0003.00001

Lacerda AN. Indícios de estresse, ansiedade e depressão em estudantes universitários. (monografia). Brasília, DF: Universidade de Brasília; 2016.

Santos MVF, Pereira DS, Siqueira MM. Uso de álcool e tabaco entre estudantes de psicologia da Universidade Federal do Espírito Santo. J Bras Psiquiatr. [Internet]. 2013 [citado em 25 mar 2020]; 62(1):22-30. DOI: 10.1590/S0047-20852013000100004

Padovani RC, Neufeld CB, Maltoni J, Barbosa LNF, Souza WF, Cavalcanti HAF, et al. Vulnerabilidade e bem-estar psicológico do estudante universitário. Rev Bras Ter Cogn. [Internet]. 2014 [citado em 25 mar 2020]; 10(1):2-10. DOI: 10.5935/1808-5687.20140002

Scorsolini-Comin F, Gabriel CS. O que pode ser considerado inovador no ensino superior contemporâneo? Considerações sobre o acolhimento estudantil. Rev SPAGESP. 2019; 20(2):1-6.

Rossato L, Scorsolini-Comin F. Chega mais: O grupo reflexivo como espaço de acolhimento para ingressantes no ensino superior. Rev SPAGESP [Internet]. 2019 [citado em 25 mar 2020]; 20(1):1-8. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-29702019000100001&lng=pt

Guo L, Jones MC, Liu Y, Yv S, Zhu Y, Guo Y. Cross-cultural validation of the Student Nurse Stress Index Scale: a descriptive survey targeting student nurses in China. J Affect Disord. [Internet]. 2019 [citado em 25 mar 2020]; 251:31-8. DOI: 10.1016/j.jad.2019.03.017

Labrague LJ, McEnroe-Petitte DM, De Los Santos JAA, Edet OB. Examining stress perceptions and coping strategies among Saudi nursing students: a systematic review. Nurse Educ Today [Internet]. 2018 [citado em 25 mar 2020]; 65:192-200. DOI: 10.1016/j.nedt.2018.03.012

Smith GD, Yang F. Stress, resilience and psychological well-being in Chinese undergraduate nursing students. Nurse Educ Today [Internet]. 2017 [citado em 25 mar 2020]; 49:90-5. DOI: 10.1016/j.nedt.2016.10.004

Published

2020-06-23

How to Cite

Souza, D. C. de, Rossato, L., Cunha, V. F. da, Oliveira, P. P. C. de, Campos, S. O., & Scorsolini-Comin, F. (2020). Mental health at the university: report of a psychotherapy service for students of nursing. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 8, 648–657. https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.4673