Aging: a case study on universities of the third age in Brazil and Portugal

Authors

  • Marta Regina Farinelli Curso de Serviço Social, do Programa de Pós Graduação em Psicologia e, do Programa de Residência Integrada e Multiprofissional em Saúde da Universidade Federal do Triângulo Mineiro http://orcid.org/0000-0003-0536-4017
  • Nanci Soares Curso de Graduação e Pós-Graduação em Serviço Social pela Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho http://orcid.org/0000-0002-9528-4231

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.4702

Keywords:

Health literacy, Health education, Aging.

Abstract

This is a documentary and case study carried out between 2016 and 2017, referring to Third Age Universities with the goal of describing university programs aimed at the elderly in Brazil and Portugal, with a focus on health literacy. The dialectic approach was used to analyze the documents found. Four universities from each country were considered for the study. It was found that the programs of these institutions have similarities and that, in Brazil, they are more linked to higher education and research institutions and, in Portugal, more to public and private social initiatives. The activities carried out contribute to active aging, social participation and improved quality of life. These programs are designed and provide social responses to the demands of mature people. The space is relevant to improve the level of literacy for the health of the elderly and can be an effective strategy for lifestyle changes and health promotion.

Author Biographies

Marta Regina Farinelli, Curso de Serviço Social, do Programa de Pós Graduação em Psicologia e, do Programa de Residência Integrada e Multiprofissional em Saúde da Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Assistente Social. Bacharel em Direito. Mestre e Doutora em Serviço Social. Professora Adjunta IV do Curso de Serviço Social, do Programa de Pós Graduação em Psicologia e, do Programa de Residência Integrada e Multiprofissional em Saúde da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba

Nanci Soares, Curso de Graduação e Pós-Graduação em Serviço Social pela Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Assistente Social. Mestre e Doutora em Serviço Social. Pós Doutora em Ciências da Saúde. Docente no curso de Graduação e Pós-Graduação em Serviço Social pela Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

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Published

2020-06-23

How to Cite

Farinelli, M. R., & Soares, N. (2020). Aging: a case study on universities of the third age in Brazil and Portugal. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 8, 633–647. https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.4702