Aging: a case study on universities of the third age in Brazil and Portugal
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.4702Keywords:
Health literacy, Health education, Aging.Abstract
This is a documentary and case study carried out between 2016 and 2017, referring to Third Age Universities with the goal of describing university programs aimed at the elderly in Brazil and Portugal, with a focus on health literacy. The dialectic approach was used to analyze the documents found. Four universities from each country were considered for the study. It was found that the programs of these institutions have similarities and that, in Brazil, they are more linked to higher education and research institutions and, in Portugal, more to public and private social initiatives. The activities carried out contribute to active aging, social participation and improved quality of life. These programs are designed and provide social responses to the demands of mature people. The space is relevant to improve the level of literacy for the health of the elderly and can be an effective strategy for lifestyle changes and health promotion.
References
Marcial E. Megatendências mundiais 2030: o que entidades e personalidades internacionais pensam sobre o futuro do mundo? Contribuição para um debate de longo prazo para o Brasil. Brasília: IPEA; 2015. 175 p.
Veras, R. Envelhecimento populacional contemporâneo: demandas, desafios e inovações. Rev Saúde Pública [Internet]. 2009 [citado em 14 out 2019]; 43(3):548-54. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rsp/v43n3/224.pdf
Pocinho R. As universidades seniores como contributo para a qualidade de vida. In: Pocinho R, Santos E, Pais A, Pardo EM, organizadores. Envelhecer hoje: conceitos e práticas. Curitiba: Appris; 2013. v. 1, p. 75-88
Silva MRF. Envelhecimento e proteção social: aproximações entre Brasil, América Latina e Portugal. Serv Soc Soc. [Internet]. 2016 [citado em 25 mar 2020]; 2(126):215-34. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/sssoc/n126/0101-6628-sssoc-126-0215.pdf
Ferreira AP, Teixeira SM. Direitos da pessoa idosa: desafios à sua efetivação na sociedade brasileira. Argumentum [Internet]. 2014 [citado em 13 out 2019]: 6(1):160-73. Disponível em: http://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/7486
Teixeira SM. Envelhecimento e trabalho no tempo do capital: implicações para a proteção social no Brasil. São Paulo: Cortez; 2008. 326p.
Soares N, Poltrinieri CF, Costa JS. Repercussões do envelhecimento populacional para as políticas sociais. Argumentum [Internet]. 2014 [citado em 18 out 2019]; 6(1):133-52. Disponível em: http://periodicos.ufes.br/argumentum/article/4834948
Macedo EGH. Notas sobre a história dos direitos da velhice no Brasil. Prisma Juríd. [Internet]. 2003 [citado em 30 jan 2019]; 22(2):107-18. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=93420007
Minayo MCS; Coimbra Junior CEA. Introdução: entre a liberdade e a dependência: reflexões sobre o fenômeno social do envelhecimento. In: Minayo MCS, Coimbra Junior CEA, organizadores. Antropologia, saúde e envelhecimento [Internet]. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2002 [citado em 25 mar 2020]. p. 11-24. (Antropologia & Saúde collection). Disponível em: http://books.scielo.org/id/d2frp/pdf/minayo-9788575413043.pdf
Schneider RH, Irigaray TQ. O envelhecimento na atualidade: aspectos cronológicos, biológicos, psicológicos e sociais. Estud Psicol. [Internet]. 2008 [citado em 8 fev 2019]; 25(4):585-93. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/estpsi/v25n4/a13v25n4.pdf
Poltrioni CF. Envelhecimento e vivencias de isolamento social: a realidade de velhos (as): trabalhadores (as) e o serviço de convivência e fortalecimento de vínculos. [tese]. Franca, SP: Faculdade de Ciências Humanas e Sociais/Unesp – Campus de Franca; 2019. 200p.
Veloso EC. As universidades da terceira idade em Portugal: contributos para uma caracterização. In: VI Congresso Português de Sociologia; 2000; Coimbra. Lisboa: Associação Portuguesa de Sociologia; 2000. p. 1-6.
Saboga-Nunes L. Hermenêutica da literacia em saúde e sua avaliação em Portugal (HLS-EU-PT). In: VIII Congresso Português de Sociologia; 2014; Évora. Lisboa: Associação Portuguesa de Sociologia; 2014. p. 2-15.
Costa A, Saboga Nunes L, Costa L. Avaliação do nível de literacia para a saúde numa amostra portuguesa. Bol Epidemiol Observ Inst Nac Saúde Doutor Ricardo Jorge [Internet]. 2016 [citado em 14 dez 2019]; 5(17):38-40. Disponível em: http://repositorio.insa.pt/handle/10400.18/4111.
Martins R, Saboga-Nunes L, Farinelli MR, Julião CH, Barbosa CAP, Pacheco EC, et al. Health promotion through health literacy in Portugal and Brazil: the PROLISA (BR) experience. Aten Prim. [Internet]. 2016 [citado em 15 dez 2019]; 48(1):29-30. Disponível em: https://dspace.uevora.pt/rdpc/bitstream/10174/20408/1/1-Viseu-2016Simposiums.pdf
Yin RK. Estudo de casos: planejamento e método. 5ed. Porto Alegre: Bookman; 2014. 320 p.
Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ed. São Paulo: Hucitec, 2014. 406p.
Eltz GD, Artigas NR, Pinz DM, Magalhães, CR. Panorama atual das universidades abertas à terceira idade no Brasil. Kairós [Internet]. 2014 [citado em 25 mar 2020]; 17(4):83-94. Disponível em: https://ken.pucsp.br/kairos/article/view/23555
RUTIS. Quem somos. Almeirm, Portugal: Associação Rede de Universidades da Terceira Idade; [2005?] [citado em 25 jan 2020]. Disponível em: http://www.rutis.pt/paginas/1/quem-somos/
Adamo CE, Esper MT, Bastos GCFC, Sousa IF, Almeida RJ. Universidade Aberta para a Terceira Idade: o impacto da educação continuada na qualidade de vida dos idosos. Rev Bras Geriatr Gerontol. [Internet]. 2017 [citado em 23 jan 2020]; 20(4):550-60. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbgg/v20n4/pt_1981-2256-rbgg-20-04-00545.pdf
Andrade LM, Sena ELS, Pinheiro GML, Meira EC, Lira LSSP. Políticas públicas para pessoas idosas no Brasil: uma revisão integrativa. Ciênc Saúde Colet. [Internet]. 2013 [citado em 25 jan 2020]; 18(12): 3543-52. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csc/v18n12/a11v18n12.pdf
Ministério das Mulheres, da Igualdade Social e dos Direitos Humanos (Brasil), Secretaria Nacional de Promoção e Defesa dos Direitos Humanos, Coordenação-Geral do Conselho Nacional dos Direitos do Idoso. Anais da 4ª Conferência Nacional dos Direitos da Pessoa Idosa Protagonismo e Empoderamento da Pessoa Idosa – Por um Brasil de todas as idades [Internet]. Brasília, Ministério das Mulheres, da Igualdade Social e dos Direitos Humanos; 2016 [citado em 26 jan 2020]. 147p. Disponível em: https://www.mdh.gov.br/informacao-ao-cidadao/participacao-social/conselho-nacional-dos-direitos-da-pessoa-idosa-cndi/conferencias-1/Anais4CNDPIFinal22.08comanexos.pdf
Miranda GMD, Mendes ACG, Silva ALA. O envelhecimento populacional brasileiro: desafios e consequências sociais atuais e futuras. Rev Bras Geriatr Gerontol. [Internet]. 2016 [citado em 23 jan 2020]; 19(3):507-19. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbgg/v19n3/pt_1809-9823-rbgg-19-03-00507.pdf
Cachioni M, Neri AL. Motivos e vantagens associados ao exercício da docência em universidades da terceira idade. Estud Interdiscip Envelhec. [Internet]. 2008 [citado em 28 jan 2020]; 13(1):27-54. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/RevEnvelhecer/article/view/6946
Paolini KS. Desafio da inclusão do idoso no mercado de trabalho. Rev Bras Med Trab. [Internet] 2016 [citado em 18 dez 2019]; 14(2):177-82. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/310491234_Desafios_da_inclusao_do_idoso_no_mercado_de_trabalho
Pereira AAS, Couto,VDC, Scorsolini-Comin F. Motivações de idosos para participação no programa Universidade Aberta à Terceira Idade. Rev Bras Orient Profis. [Internet]. 2015 [citado em 24 jan 2020]; 16(2):207-17. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v16n2/11.pdf
Figueiredo VS. Universidade da terceira idade. [dissertação]. Coimbra, Portugal: Escola de Educação, Instituto Politécnico de Coimbra; 2014. 170p.
Alvarenga MRM, Oliveira MAC, Domingues MAR, Amendola F, Faccenda O. Rede de suporte social do idoso atendido por equipes Saúde da Família. Ciênc Saúde Colet. [Internet]. 2011 [citado em 23 jan 2020]; 16(5):2603-11. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csc/v16n5/a30v16n5.pdf
Carvalho GS, Araújo MCP, Boff ETO, Tracada RB, Saboga-Nunes l. European Health Literacy Scale (HLS-EU-Br) applied in a Brazilian Higher Education population of Rio Grande do Sul (RS). In: Lavonen J, Juuti K, Lampiselkä J, Uitto A, Hahl K, editors. Electronic Proceedings of the ESERA 2015 Conference. Science 2015; Helsink. Helsink, Finland: University of Helsinki; 2015. p. 1289-95.
Serrão C. Literacia em saúde: um desafio na e para a terceira idade: manual de boas práticas. Porto, Portugal: Fundação Calouste Gulbenkian; 2016. 77p.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.