Home stimuli and characteristics at birth of children with Down syndrome

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.4750

Keywords:

Environment, Down Syndrome, Play and playthings.

Abstract

This is a quantitative and descriptive study carried out between 2018 and 2019. It aims to describe the characteristics of birth and home stimuli of children with Down syndrome. The questionnaire used to collect information about the child's home environment was the Affordances in the Home Environment for Motor Development Self-Report (18 to 36 months), through an interview, and an anamnesis questionnaire. Five mothers and their children with Down syndrome participated. The children had an average age of 31 months (± 3.78) and all of them underwent surgery. It was found that all children had medium and high opportunities. The interior space and the variety of stimuli were the only items in which all children received a very good score. The fine and gross motor skills of children were classified as weak. The home environment had important stimuli for children's development. The environment is important for growth and development of the child with Down, as well as participation in stimulation by parents and other adults around.

Author Biographies

Monise Fernandes de Carvalho

Fisioterapeuta

Janaine Brandão Lage, Centro de Equoterapia da Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais (APAE)

Fisioterapeuta. Especialista em Acupuntura. Especialista em Neuropediatria. Mestre em Educação Física. Doutoranda em Ciências da Saúde pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Fisioterapeuta do Centro de Equoterapia da Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais (APAE)

Karina Pereira, Departamento de Fisioterapia e do Programa de Pós-Graduação em Fisioterapia da UFTM

Fisioterapeuta. Especialista em Intervenção em Neuropediatria. Mestre e Doutora em Fisioterapia. Professor Associado do Departamento de Fisioterapia e do Programa de Pós-Graduação em Fisioterapia da UFTM

References

Eickmann SH. Desenvolvimento infantil: fatores determinantes e impacto de um programa de estimulação psicossocial [tese]. Recife: Universidade Federal de Pernambuco; 2003.

Knychala NAG, Oliveira EA, Araújo LB, Azevedo VMGO. Influência do ambiente domiciliar no desenvolvimento motor de lactentes com síndrome de Down. Fisioter Pesqui. [Internet]. 2018 [citado em 02 jul 2020]; 25(2):202-8. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1809-2950/17006925022018

Soares ES, Flores FS, Katzer JI, Valentini NC, Corazza ST, Copetti F. Análise das oportunidades de estimulação motora em ambientes domiciliares na região central do Rio Grande do Sul. Rev Bras Educ Fís Esp. [Internet]. 2015 [citado em 02 jul 2020]; 29(2):279-88. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1807-55092015000200279

Iltus S. Significance of home environments as proxy indicators for early childhood care and education. Background paper prepared for the Education for all Global Monitoring Report 2007, Strong foundations: early childhood care and educations [Internet]. [Paris: UNESCO]; 2006 [citado em 02 jul 2020]. (2007/ED/EFA/MRT/PI/16). Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/4437/ec766798fb8f43d2a9449736bdbd5640c771.pdf

Harold SJ. Gibson’s “Affordances”: evolution of a pivotal concept. J Sci Psychol. [Internet]. 2008 [citado em 02 jul 2020]; 34-45. Disponível em: https://www.psyencelab.com/uploads/5/4/6/5/54658091/gibsons_affordances_evolution_of_a_pivotal_concept.pdf

Bradt JO. Tornando-se pais: famílias com filhos pequenos. In: Carter B, McGoldrick M. As mudanças no ciclo de vida familiar: uma estrutura para a terapia familiar. Trad. Veronese MAV. Porto Alegre: Artes Médicas; 1995. p. 206-22

Pereira K, Basso RP, Lindquist ARR, Silva LGP, Tudella E. Infants with Down syndrome: percentage and age for acquisition of gross motor skills. Res Dev Disabil. [Internet]. 2013 [citado em 02 jul 2020]; 34(3):894–901. DOI: 10.1016/j.ridd.2012.11.021

Vygotsky LS, Luria AR, Leontiev AN. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone; 1998.

Rodrigues LM. A criança e o brincar [monografia]. Rio de Janeiro: Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro; 2009.

Tong S, Baghurst P, Vimpani G, McMichael A. Socioeconomic position, maternal IQ, home environment and cognitive development. J Pediatr. [Internet] 2007 [citado em 02 jul 2020]; 151(3)284-8. DOI: 10.1016/j.jpeds.2007.03.020

Rodrigues LP, Saraiva L, Gabbard C. Development and constructural validation of an inventory for assessing the home environment for motor development. Res Quar Exerc Sport. [Internet]. 2005 [citado em 02 jul 2020]; 76(2):140-8. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/02701367.2005.10599276

Silva TR, Gontijo CS. A família e o desenvolvimento infantil sob a ótica da gestalt-terapia. Rev IGT Rede [Internet]. 2016 [citado em 02 jul 2020]; 13(24):15-36. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/igt/v13n24/v13n24a03.pdf

Silva WR, Lisboa T, Ferrari EP, Freitas KTD, Cardoso FL, Motta NFA, et al. Opportunities for motor stimulation in the home environment of children. J Hum Growth Dev. [Internet]. 2017 [citado em 02 jul 2020]; 27(1):84-90. DOI: http://dx.doi.org/10.7322/jhgd.127659

Rodrigues LP, Gabbard C. A invariância do gênero na estrutura multidimensional do AHEMD (Affordances in the Home Environment for Motor Development). In: Catela D, Barreiros J, editores. Estudos em desenvolvimento motor da criança. Rio Maior, Portugal: Edições ESDRRM; 2008. p. 151-8.

Nobre FSS, Costa CLA, Oliveira DL, Cabral DA, Nobre GC, Caçola P. Análise das oportunidades para o desenvolvimento motor (affordances) em ambientes domésticos no Ceará - Brasil. Rev Bras Crescimento Desenvolv Hum. [Internet]. 2009 [citado em 02 jul 2020]; 19(1):9-18. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbcdh/v19n1/02.pdf

Published

2020-08-11

How to Cite

Carvalho, M. F. de, Lage, J. B., & Pereira, K. (2020). Home stimuli and characteristics at birth of children with Down syndrome. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 8, 746–753. https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.4750