Action research and adherence to antihypertensive therapy in the family context
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v9i4.4928Keywords:
Nursing, Hypertension, Treatment adherence and compliance, FamilyAbstract
This is a qualitative study, using action research carried out in the interior of the state of Ceará, between September 2018 and October 2019. It aied to identify factors that interfere with adherence to treatment for hypertension and proposing educational strategies in the family context that would contribute to its improvement. The participants were four adult members of the same family, of which two suffered from hypertension and two who did not. Eight home visits were carried out with actions ranging from: needs assessment to health education. The interviews were audio-recorded and some observation data were included in a field diary. Data were interpreted by content analysis. Three thematic units emerged and eight units of meaning: Factors that hinder antihypertensive treatment (Use of medication as a complicating factor in the treatment; Inadequate eating habits; Comorbidities in justifying sedentary lifestyle); Knowledge about antihypertensive treatment (Formal and informal knowledge; and Assessment of interventions and home visits) and Outcomes of educational interventions. Factors interfering with treatment adherence were deficient knowledge, inappropriate diet, failure to use medication and lack of physical activity. The evaluation after interventions showed improvement in family knowledge about hypertension and complications, decreased sodium consumption and increased adherence to physical activity. Follow-up educational interventions, agreed by the family, promoted reflections and lifestyle changes with a positive impact on adherence to antihypertensive treatment.
References
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Análise de Situação de Saúde. Plano de Ações Estratégicas para o Enfrentamento das Doenças Crônicas não Transmissíveis (DCNT) no Brasil 2011-2022. Série B. Textos Básicos de Saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2011.
Malachias MVB, Souza WKSB, Plavnik FL, et al. 7ª Diretriz Brasileira de Hipertensão Arterial. Arq. bras. cardiol. 2016; 107(3):1-104. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/abc/v107n3s3/0066-782X-abc-107-03-s3-0067.pdf.
Ceará. Secretaria de Saúde do Estado do Ceará. Coordenadoria de Vigilância em Saúde, Núcleo de Vigilância Epidemiológica Boletim Epidemiológico Doenças Crônicas Não Transmissíveis. Fortaleza: Secretaria de Saúde do Estado do Ceará; 2019. Disponível em: https://www.saude.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/9/2018/06/boletim_epidemiologico_DCNT_22_novembro_2019.pdf.
WHO. World Health Organization. Noncommunicable Diseases (NCD) Country Profiles. Geneva: World Health Organization, 2018. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/274512/9789241514620-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Lima DBS, Moreira TMM, Borges JWP, Rodrigues MTP. Associação entre adesão ao tratamento e tipos de complicações cardiovasculares em pessoas com hipertensão arterial. Texto Contexto Enferm. 2016; 25(3), e0560015. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-07072016000560015.
Costa YF, Araújo OC, Almeida LBM, Viegas SMF. O papel educativo do enfermeiro na adesão ao tratamento da hipertensão arterial sistêmica: revisão integrativa da literatura. O Mundo da Saúde, 2014; 38(4): 473-81. Disponível em: http://www.saocamilo-sp.br/pdf/mundo_saude/155566/A12.pdf.
Dias EG, Almeida FG, Caires HLD, Santos TAS, Jorge SA, Mishima SM. Avaliação de uma estratégia saúde da família quanto à promoção de adesão ao tratamento e o controle da hipertensão sob a ótica do idoso. J. Health Sci. Inst. 2016; 34(2): 88-92. Disponível em: https://www.unip.br/presencial/comunicacao/publicacoes/ics/edicoes/2016/02_abr-jun/V34_n2_2016_p88a92.pdf.
Machado ALG, Guedes IH, Costa KM, Borges FM, Silva AZ, Vieira NFC. Perfil clínico-epidemiológico e adesão ao tratamento de idosos com hipertensão. Rev. enferm. UFPE on line. 2017; 12(11): 4906-12. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/30153/1/2017_art_algmachado.pdf.
Nóbrega VCF, Melo RHV, Diniz ALTM, Vilar RLA. As redes sociais de apoio para o aleitamento materno: uma pesquisa-ação. Saúde debate. 2019; 43(121): 429-40. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-1104201912111.
Pereira IMO. Proposta de intervenção interdisciplinar para a adesão dos pacientes ao tratamento da hipertensão arterial sistêmica. Liph Science. 2015; 2(2): 21-40. Disponível em: https://crfmg.org.br/comunicacao/proposta%20de%20intervencao.pdf.
Silva SA, Fracolli LA. Avaliação da assistência à criança na estratégia de saúde da família. Rev Bras Enferm. 2016; 69(1): 54-61. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2016690107i.
Dias EG, Souza ELS, Mishima SM. Influência da enfermagem na adesão do idoso ao tratamento da hipertensão. Revista Eletrônica Gestão e Saúde. 2016; 7(3): 1156-72. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/3625/3304.
Tavares DMS, Guimarães MO, Ferreira PCS, Dias FA, Martins NPF, Rodrigues LR. Qualidade de vida e adesão ao tratamento farmacológico entre idosos hipertensos. Rev Bras Enferm. 2016; 69(1): 134-41. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167.2016690118i.
Silva CMS, Silva DAN, Maia LFS. Atuação do enfermeiro na estratégia saúde da família: com foco em pacientes hipertensos. Revista Remecs. 2017; 2(3): 7-17. Disponível em: https://revistaremecs.com.br/index.php/remecs/article/view/14/pdf_1.
Thiollent M. Metodologia da Pesquisa-ação. 18a ed. São Paulo: Cortez; 2011.
Coelho FL, Savassi L. Aplicação de escala de risco familiar como instrumento de priorização das visitas domiciliares. Rev Bras Med Fam Comunidade. 2004; 1(2): 19-26. Disponível em: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/104/pdf.
Minayo MCS, Deslandes SF, Gomes R. Pesquisa social: Teoria, método e criatividade. 1ª ed. Petrópolis: Editora Vozes; 2016.
Silva L, Galera SAF, Moreno V. Encontrando-se em casa: uma proposta de atendimento domiciliar para famílias de idosos dependentes. Acta Paul. Enferm. (Online). 2007; 20(4): 397-403. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000400002.
Rego AS, Oliveira RG, Macerau WMO, Molena-Fernandes CA, Mathias TAF, Radovanovic CAT. Estratificação de risco familiar no contexto da estratégia de saúde da família. Rev enferm UFPE on line. 2016; 10(3): 977-84.
Lee E, Park E. Self-care behavior and related factors in older patients with uncontrolled hypertension. Contemp Nurse. 2017; 53(6): 607-621. DOI: https://doi.org/10.1080/10376178.2017.1368401.
Bahari G, K Scafide, J Krall, RK Mallinson, AA Weinstein. Mediating role of self-efficacy in the relationship between family social support and hypertension self-care behaviours: a cross-sectional study of saudi men with hypertension. Int J Nurs Pract. 2019; 25(6): e12785. DOI: https://doi.org/10.1111/ijn.12785.
Magalhães KA, Giacomin KC, Santos WJ, Firmo JOA. A visita domiciliária do agente comunitário de saúde a famílias com idosos frágeis. Cienc Saude Colet. 2015; 20(12). DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320152012.07622014.
Souza CFQ, Oliveira DG, Santana ADS, Mulatinho LM, Cardoso MD, Pereira EBF, et al. Avaliação da atuação do enfermeiro em telemedicina. Rev Bras Enferm. 2019; 72(4): 933-9. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0313.
Lima ICV, Galvão MTG, Pedrosa SC, Cunha GH, Costa AKB. Uso do aplicativo Whatsapp no acompanhamento em saúde de pessoas com HIV: uma análise temática. Esc Anna Nery. 2018; 22(3): e20170429. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2017-0429.
Machado JC, Cotta RMM, Moreira TR, Silva LS. Análise de três estratégias de educação em saúde para portadores de hipertensão arterial. Cienc Saude Colet. 2016; 21(2): 611-620. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/csc/v21n2/1413-8123-csc-21-02-0611.pdf.
Guerin CS, Coutinho C, Damaceno FM, Soares NM, Frigo JP, Soares LM. Promovendo educação em saúde no espaço não formal de aprendizagem. Rev Bras Promoç Saúde. 2017; 30(1): 5-12. Disponível em: https://periodicos.unifor.br/RBPS/article/view/5801/pdf.
Moura CN, Fidalgo-Neto AA, Faria DJGS, Muxfeldt E, Alves LA, Comarú MW, et al. Aprendizagem colaborativa sobre hipertensão na educação profissional de agentes comunitários de saúde usando facebook e youtube. Educação Profissional e Tecnológica em Revista. 2018; 2(1). Disponível em: https://ojs2.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/930/669.
Park E, Kim JS. The impact of a nurse-led home visitation program on hypertension self-management among older community-dwelling koreans. Public Health Nurs. 2016; 33(1): 42-52. DOI: https://doi.org/10.1111/phn.12220.
Queiroz CL, Freitas JC, Sá DPC. Estudo comparativo dos fatores de risco modificáveis e qualidade de vida de idosos sedentários e idosos praticantes de atividade física. Revista das Ciências da Saúde e Ciências aplicadas do Oeste Baiano-Higia. 2020; 5(1): 185-200. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-86922012000400003.
Bartlett SJ, Lambert SD, McCusker J, Yaffe M, Raad M, Belzile E, et al., Self-management across chronic diseases: targeting education and support needs. Patient Education and Counseling. 2019; 103(2): 398-404. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pec.2019.08.038.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.