From the gates and locks to the possibilities of choosing the path to be followed

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v10i2.5045

Keywords:

Mental health assistance, Occupational therapy, Mental disorders

Abstract

Objective: to propose a critical reflection on the care of occupational therapy in Mental Health for people in psychological distress. Methods: experience report, considering interventions guided by the Dynamic Occupational Therapy Method, during practice at a Psychosocial Care Center II in a city in the interior of the state of São Paulo, Brazil. Records of the interventions, the subject's speeches and the field diary narratives were used. The analysis was guided by the technique of content analysis that, after reading, made it possible to identify the nuclei of meaning and thematic units. Results: 14 therapeutic interventions were carried out and three thematic blocks were built: Approaching the subject of care and perceptions of the family and professionals; Therapeutic process; Associative trails and the end of the therapeutic process. Conclusion: the therapeutic process through the use of meaningful activities, the triadic relationship and associative paths were powerful resources in the process of Occupational Therapy care in mental health and in the possibilities of inhabiting and belonging to the world, producing meaning, autonomy and protagonism in life.

Author Biographies

Renata Luiza dos Santos Krutli, Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo-USP

graduação em Terapia Ocupacional pela Universidade Federal de São Carlos, São Carlos-SP, Especialização em Saúde Mental na Modalidade Residência Multiprofissional em Saúde pela Faculdade de Medicina de Marília-FAMEMA, Marília, SP, Especialização na Modalidade Residência Multiprofissional em Saúde Coletiva e Atenção Primária à Saúde pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo-USP, São Paulo-SP (em formação). E-mail: renatakrutli@gmail.com, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8940-245X

Meire Luci da Silva, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Professora Assistente Doutora do curso de Terapia Ocupacional do Departamento de Fisioterapia e Terapia Ocupacional da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marilia, SP, Brasil. Tutora do Programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde Mental da Faculdade de Medicina de Marília (FAMEMA), Marilia, SP, Brasil. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0256-4793. E-mail: meire.silva@unesp.br

References

Leão A, Salles MM. Cotidiano, reabilitação psicossocial e território: reflexões no campo da terapia ocupacional In: Matsukura TS, Salles MM. Cotidiano, atividade humana e ocupação: perspectivas da terapia ocupacional no campo da saúde mental. São Carlos: EdUFSCar; 2017. p. 61-76.

Brunello MIB, Castro ED, Lima, EA. Atividades humanas e terapia ocupacional. In: De Carlo MMRP, Bartalotti CC. Terapia ocupacional no Brasil: fundamentos e perspectivas. São Paulo: Plexus Editora; 2001. p. 41-59.

Lima EMFA. Desejando a diferença: considerações acerca das relações entre os terapeutas ocupacionais e as populações tradicionalmente atendidas por estes profissionais. Rev Ter Ocup. [Internet]. 2003 maio/ago [citado em 11 abr 2021]; 14(2):64-71. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/13918/15736

Marcolino TQ, Lourenço GF, Reali AMMR. “This is my take-home for life!”: professional practice learning on a community of practice. Interface Comun Saúde Educ. [Internet]. 2017 abr/jun [citado em 14 ago 2020]; 21(61):411-20. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/wWZMBRbNDztyVxy773Gk8Wp/?format=pdf&lang=pt

Benevides R, Passos E. A instituição e sua borda. In: Fonseca TG, Kirst P, organizadores. Cartografias e devires: a construção do presente. Porto Alegre: Editora da UFRGS; 2003. p. 341-55.

Benetton MJ. A narrativa clínica no Método Terapia Ocupacional Dinâmica. Revista CETO [Internet]. 2012 [citado em 11 abr 2021]; 13(13):4-8. Disponível em: https://ceto.pro.br/wp-content/uploads/2021/03/01-benneton-1.pdf

Mello ACC. Construção de sentidos nas intervenções em terapia ocupacional: uma revisão de escopo. [dissertação]. São Carlos, SP: Universidade Federal de São Carlos; 2019. 113p.

Bardin, L. Análise de conteúdo. 3 ed./3 reimpr. Lisboa: Edições 70, 2016. 141p. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/11371/dissert_accmello.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Constantinidis TC, Cunha AC. Desinstitucionalizando conceitos: a terapia ocupacional em busca de um (novo) lugar no cenário da saúde mental In: Matsukura TS, Salles MM. Cotidiano, atividade humana e ocupação: perspectivas da terapia ocupacional no campo da saúde mental. São Carlos: EdUFSCar; 2016. p. 37-59.

Benetton J, Marcolino, TQ. As atividades no Método Terapia Ocupacional Dinâmica. Cad Ter Ocup UFSCar. [Internet]. 2013 [citado em 14 ago 2020]; 21(3):645-52. Disponível em: http://doi.editoracubo.com.br/10.4322/cto.2013.067

Published

2022-07-03

How to Cite

Krutli, R. L. dos S., & Silva, M. L. da. (2022). From the gates and locks to the possibilities of choosing the path to be followed. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 10(2), 399–411. https://doi.org/10.18554/refacs.v10i2.5045

Issue

Section

Case Study