Children and Adolescents’ mental health: evaluation of continuing education with multifunctional resource room teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v9i0.5654

Keywords:

Education, Special, Continuing, Mental health

Abstract

This is an exploratory, descriptive and quanti-qualitative cross-sectional study carried out in 2016, in two municipalities in the interior of the state of São Paulo. It aimed to evaluate a proposal for continuing education for teachers in multifunctional resource rooms, focusing on children's mental health in the school environment. For data collection, two questionnaires were used that sought to characterize the participants and assess the proposal for continuing education. 51 teachers participated. Training was developed in in-person meetings and distance activities, for six months, making a total of 30 hours. The results showed that 98% of participants gave the opportunity a positive evaluation and indicated contributions to the school practice in the performance with the student and families, also indicating the importance of participation of teachers from regular schools. Continuing education has been shown to provide tools to maximize permanence and learning opportunities for children in psychological distress at school.

Author Biographies

Carolina Elisabeth Squassoni, Centro de Atenção Psicossocial II da Secretaria Municipal de Saúde de São Carlos

Terapeuta Ocupacional. Mestre e Doutora em Educação Especial. Pós-Doutora em Terapia Ocupacional. Centro de Atenção Psicossocial II da Secretaria Municipal de Saúde de São Carlos

Sarah Raquel Almeida Lins, Associação Renascer - Centro de Reabilitação e Integração

Terapeuta Ocupacional. Especialista em Docencia do Ensino Superior. Mestre em Terapia Ocupacional. Doutora em Educação Especial. Associação Renascer - Centro de Reabilitação e Integração

Thelma Simões Matsukura, Departamento de Terapia Ocupacional e do Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos

Terapeuta Ocupacional. Especialista em Terapia Ocupacional em Psiquiatria. Mestre e Doutora em Saúde Mental. Pós Doutora em Saúde Pública. Professora Titular do Departamento de Terapia Ocupacional e do Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos

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Published

2021-08-26

How to Cite

Squassoni, C. E., Lins, S. R. A., & Matsukura, T. S. (2021). Children and Adolescents’ mental health: evaluation of continuing education with multifunctional resource room teachers. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 9, 714–723. https://doi.org/10.18554/refacs.v9i0.5654