Children and Adolescents’ mental health: evaluation of continuing education with multifunctional resource room teachers
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v9i0.5654Keywords:
Education, Special, Continuing, Mental healthAbstract
This is an exploratory, descriptive and quanti-qualitative cross-sectional study carried out in 2016, in two municipalities in the interior of the state of São Paulo. It aimed to evaluate a proposal for continuing education for teachers in multifunctional resource rooms, focusing on children's mental health in the school environment. For data collection, two questionnaires were used that sought to characterize the participants and assess the proposal for continuing education. 51 teachers participated. Training was developed in in-person meetings and distance activities, for six months, making a total of 30 hours. The results showed that 98% of participants gave the opportunity a positive evaluation and indicated contributions to the school practice in the performance with the student and families, also indicating the importance of participation of teachers from regular schools. Continuing education has been shown to provide tools to maximize permanence and learning opportunities for children in psychological distress at school.
References
Lykouropoulos CB, Péchy SH. O que é um CAPSi. In: Lauridsen-Ribeiro E, Lykouropoulos CB, organizadores. O CAPSi e o desafio da gestão em rede. São Paulo: Editora Hucitec; 2016. p. 87-99.
Milanesi JB. Organização e funcionamento das salas de recursos multifuncionais em um município paulista [Internet]. [dissertação]. São Carlos, SP: Universidade Federal de São Carlos; 2012 [citado em 27 dez 2020]. 183p. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/3101?show=full
Conselho Nacional de Educação (Brasil). Resolução CNE/CEB nº 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial [Internet]. Brasília, DF; 2009 [citado em 12 jan 2020]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf
Semeghini GF, Taño BL, Matsukura TS. Inserção escolar, construção do diagnóstico e direitos de crianças e adolescentes em sofrimento psíquico sob a ótica de seus familiares. Rev FSA [Internet]. 2018 [citado em 27 dez 2019]; 15(2):156-75. Disponível em: http://www4.fsanet.com.br/revista/index.php/fsa/article/view/1541. DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2018.15.2.9
Taño BL, Hayashi MCP. Saúde mental infantojuvenil e educação: análise bibliométrica da produção científica nacional e internacional (1968-2014). RECIIS (Online) [Internet]. 2015 [citado em 27 dez 2019]; 9(3):1-26. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/989. DOI: http://dx.doi.org/10.29397/reciis.v9i3.989
Taño BL. A constituição de ações intersetoriais de atenção às crianças e adolescentes em sofrimento psíquico [Internet]. [tese]. São Carlos, SP: Universidade Federal de São Carlos; 2017 [citado em 20 jan 2020]. 260p. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/8803
Guarido R. A medicalização do sofrimento psíquico: considerações sobre o discurso psiquiátrico e seus efeitos na educação. Educ Pesqui. [Internet]. 2007 [citado em 20 jan 2020]; 33(1):151-61. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022007000100010&script=sci_arttext. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022007000100010
World Health Organization. Mental health action plan 2013-2020 [Internet]. Geneva: World Healt Organization; 2013 [citado em 12 jan 2020]. Disponível em: http://apps. who.int/iris/bitstream/10665/89966/1/9789241506021_eng.pdf
Cid MFB, Squassoni CE, Gasparini DA, Oliveira FLH. Saúde mental infantil e contexto escolar. Pro-posições [Internet]. 2019 [citado em 15 jan 2020]; 30:1-24. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656529. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0093
Tomé G, Matos MG, Camacho I, Gomes P, Reis M, Branquinho CS. Mental health promotion in school context: validation of the ES’COOL scale for teachers. J Psychiatry Behav Sci. [Internet]. 2018 [citado em 21 maio 2020]; 2:1009. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/37767. DOI: 10.33582/2637-8027/1009
Soares AGS, Estanislau G, Brietzkell E, Lefèvre F, Bressan RF. Percepção de professores de escola pública sobre saúde mental. Rev Saúde Pública [Internet]. 2014 [citado em 27 dez 2019]; 48(6):940-8. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rsp/v48n6/pt_0034-8910-rsp-48-6-0940.pdf. DOI:10.1590/S0034-8910.2014048004696
Pereira CA. Capacitação em saúde mental para professores do ensino fundamental e seu impacto no ambiente escolar [Internet]. [dissertação]. São Paulo: Universidade de São Paulo; 2013 [citado em 20 jan 2020]. 173p. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/5/5142/tde-04022014-113920/pt-br.php. DOI:
11606/D.5.2013.tde-04022014-113920
Duarte KL, Souza EM, Rodrigues L. Importância e desafios do trabalho em rede entre a escola e um serviço de saúde mental infantojuvenil brasileiro. Rev Psicol Criança Adolesc. [Internet]. 2018 [citado em 21 maio 2020]; 8(1):155-71. Disponível em: http://revistas.lis.ulusiada.pt/index.php/rpca/article/view/2484
Oliveira MF, Mendonça J. O CAPSi e a rede ampliada: intersetorialidade. In: Lauridsen-Ribeiro E, Lykouropoulos CB, organizadores. O CAPSi e o desafio da gestão em rede. São Paulo: Editora Hucitec; 2016. p. 193-207.
Leiva L, George M, Antivilo A, Squicciarini AM, Sionsohn A, Vargas B, et al. Salud mental escolar: logros de una intervención preventiva en salud mental en niños y niñas del primer ciclo de enseñanza básica. Psicoperspectivas [Internet]. 2015 [citado em 20 jan 2020]; 14(1):31-41. Disponível em: https://scielo.conicyt.cl/pdf/psicop/v14n1/art04.pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol14-Issue1-fulltext-508
Vieira MA. Capacitação de professores de uma escola pública de São Paulo visando a identificação e encaminhamento de adolescentes com problemas de saúde mental [Internet]. [tese]. São Paulo, SP: Universidade Federal de São Paulo; 2012 [citado em 27 dez 2020]. 131p. Disponível em: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/22964
Sampieri RH, Collado CF, Lúcio PB. Metodologia de pesquisa. São Paulo: McGrab-Hill; 2006.
Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70; 2016.
Vieira TB, Ramos FAC, Rosário MC. Processos educativos em saúde mental de crianças e adolescentes. In: Lauridsen-Ribeiro E, Lykouropoulos CB, organizadores. O CAPSi e o desafio da gestão em rede. São Paulo: Editora Hucitec; 2016. p. 54-65.
Pasian MS, Mendes EG, Cia F. Atendimento educacional especializado: aspectos da formação do professor. Cad Pesqui. [Internet]. 2017 [citado em 27 dez 2019]; 47(165):964-81. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/VNYB7zVGB4YM33xLLmyG4tv/?lang=pt&format=pdf. DOI: https://doi.org/10.1590/198053144242
Chaves F, Caliman LV. Entre saúde mental e escola: a gestão autônoma da medicação. Rev Polis Psique [Internet]. 2017 [citado em 21 maio 2020]; 7(3):136-60. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/PolisePsique/article/view/75328. DOI: https://doi.org/10.22456/2238-152X.75328
Matos RL, Goes NF. Educação especial e saúde mental infantojuvenil: inclusão e seus descaminhos. Plurais [Internet]. 2019. [citado em 24 jan 2021]; 3(3):12-7. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/5613
Duarte KL, Souza EM, Rodrigues L. Importância e desafios do trabalho em rede entre a escola e um serviço de saúde mental infantojuvenil brasileiro. Rev Psicol Criança Adolesc. [Internet]. 2017 [citado em 24 jan 2021]; 8(1):155-71. Disponível em: http://revistas.lis.ulusiada.pt/index.php/rpca/article/view/2484/pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.