Therapeutic toy in nursing care in inhalation therapy with children: experience of mothers
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v11i2.6218Keywords:
Administration, inhalation, Child, Nursing care, Play and playthings, Child, preschoolAbstract
Objective: to describe mothers' experiences regarding the use of therapeutic toys on their children during nursing care in inhalation therapy. Methods: descriptive, exploratory and qualitative analysis study, developed in an emergency care unit. Mothers who accompanied their children during inhalation therapy participated. Data collection took place between October 2018 and March 2019, through semi-structured interviews. The data was interpreted through Thematic Content Analysis. Results: 23 mothers participated, aged between 22 and 44 years old, 54% had a civil union with the child's father, 40% had completed secondary education, 55% were homemakers and 60% had a family income of one minimum wage. Two thematic categories were created: “Toys as a relief from the tension caused by the procedure” and “Toys as a strategy for improving care”. Conclusion: the use of therapeutic toys from the mothers' perspective contributed to the treatment of their children, as they became calmer and safer when undergoing inhalation therapy.
References
Barroso MC, Santos RS, Santos AE, Nunes MD, Lucas EA. Percepção das crianças acerca da punção venosa por meio do brinquedo terapêutico. Acta Paul Enferm. [Internet]. 2020 [citado em 15 out 2021]; 33:e-APE20180296. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/YkWGF8SkcBkF73467PQYcZq/?lang=pt
Caleffi CCF, Rocha PK, Anders JC, Souza AIJ, Burciaga VB, Serapião LS. Contribuição do brinquedo terapêutico estruturado em um modelo de cuidado de enfermagem para crianças hospitalizadas. Rev Gaúch Enferm. [Internet]. 2016 [citado em 20 out 2020]; 37(2):e58131. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/RyLCvmvPjsQ43GrWyTHmb3m/?format=pdf&lang=pt
Silva SGT, Santos MA, Floriano CMF, Damião EBC, Campos FV, Rossato LM. Influência do brinquedo terapêutico na ansiedade de crianças escolares hospitalizadas: ensaio clínico. Rev Bras Enferm. [Internet]. 2017 [citado em 20 out 2020]; 70(6):1244-9. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/zJ5dLrNF4S9jPRk7WF6StnK/?format=pdf&lang=pt
Conselho Federal de Enfermagem. Resolução COFEN no 546/2017. Compete à Equipe de Enfermagem que atua na área pediátrica, a utilização da técnica do brinquedo/brinquedo terapêutico, na assistência à criança e família hospitalizadas [Internet]. Brasília, DF: COFEN; 2017 [citado em 14 nov 2020]. Disponível em: http://www.cofen.gov.br/resolucao-cofen-no-05462017_52036.html
Uchimura LYT, Viana ALD, Silva HP, Ibañez N. Unidades de Pronto Atendimento (UPAs): características da gestão às redes de atenção no Paraná. Saúde Debate [Internet]. 2015 [citado em 14 nov 2020]; 39(107):972-83. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/jMs7mpjr7Yk4jbBvN9yfjsS/?format=pdf&lang=pt
Peixoto BV, Piazzetta E, Rischini FA, Guimarães MNC, Cuzio M, Lodo PB, et al. A difícil realidade do pronto atendimento infantojuvenil mostrando a situação de saúde de uma cidade. Rev Paul Pediatr. [Internet]. 2013 [citado em 11 dez 2020]; 31(2):231-6. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rpp/a/4zM4tC3jbv7GzbVd6FKRv9y/?format=pdf&lang=pt
Berté C, Ogradowski KRP, Zagonel IPS, Tonin L, Favero L, Almeida Junior RL. Brinquedo terapêutico no contexto da emergência pediátrica. Rev Baiana Enferm. [Internet]. 2017 [citado em 11 dez 2020]; 31(3):e20378. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/20378/15101
Migita R, Del Beccaro MD, Cotter D, Woodward GA. Emergency department overcrowding: developing emergency department capacity through process improvement. Clin Pediatr Emerg Med. [Internet]. 2011 [citado em 11 dez 2020]; 12:141-50. DOI: 10.1016/J.CPEM.2011.04.001
Schivinski CIS, Manna BC, Belém FJM, Castilho T. Brinquedos terapêuticos de sopro: a sobreposição de estímulos ventilatórios altera a mecânica respiratória de escolares saudáveis? Rev Paul Pediatr. [Internet]. 2020 [citado em 15 out 2021]; 38:e2018259. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rpp/a/v6JbyGtwTn7dgzPCXRqQcCx/?format=pdf&lang=pt
Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec; 2014.
Silva MPC, Belisário MS, Rocha NHG, Ruiz MT, Rocha JBA, Contim D. O uso do brinquedo terapêutico na administração por inalação em pré-escolares. Rev Enferm UERJ (Online) [Internet]. 2020 [citado em 19 abr 2022]; 28:e48443. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/enfermagemuerj/article/view/48443/34378
Hennink MM, Kaiser BN, Marconi VC. Code saturation versus meaning saturation: how many interviews are enough? Qual Health Res. [Internet]. 2017 [citado em 15 out 2021]; 27(4):591-608. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/reader/10.1177/1049732316665344
Sabino AS, Esteves AVF, Oliveira APP, Silva MVG. O conhecimento dos pais quanto ao processo do cuidar por meio do brincar. Cogitare Enferm. [Internet]. 2018 [citado em 15 out 2021]; 23(2):e52849. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/download/52849/pdf
Aranha BF, Souza MA, Pedroso GER, Maia EBS, Melo LL. Utilizando o brinquedo terapêutico instrucional durante a admissão de crianças no hospital: percepção da família. Rev Gaúch Enferm. [Internet]. 2020 [citado em 19 abr 2022]; 41:e20180413. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/RYptbs99WLzJMsvcB6j4FKy/?format=pdf&lang=pt
Hsiu-jung C, Yu-chin H, Yi-Fang H, Yen-Yi C. Therapeutic play promoting children health management-preschool children aerosol therapy completion rates. IJRMBS: International Journal of Research in Medical and Basic Sciences [Internet]. 2014 [citado em 14 nov 2021]; 88(1). Disponível em: search213.950.791papersfromallfieldsofscience
Kapk?n G, Manav G, Muslu GK. Effect of therapeutic play methods on hospitalized children in Turkey: a systematic review. J Clin Pract Res. [Internet]. 2020 [citado em 19 abr 2022]; 42 (2):127-31. Disponível em: https://jag.journalagent.com/z4/download_fulltext.asp?pdir=cpr&plng=eng&un=EMJ-94940
Pontes JED, Tabet E, Folkmann MAS, Cunha MLR, Almeida FA. Brinquedo terapêutico: preparando a criança para a vacina. Einstein (São Paulo) [Internet]. 2015 [citado em 15 out 2021]; 13(2):238-42. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eins/a/vMwFYYhftC8hH5Bjr75cSkQ/?format=pdf&lang=pt
Fioreti FCCF, Manzo BF, Regino AEF. A ludoterapia e a criança hospitalizada na perspectiva dos pais. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2016 [citado em 15 out 2021]; 20:e974. Disponível em: http://www.revenf.bvs.br/pdf/reme/v20/1415-2762-reme-20160044.pdf
Li WH, Chan SS, Wong EM, Kwok MC, Lee IT. Effect of therapeutic play on pre- and post-operative anxiety and emotional responses in Hong Kong chinese children: a randomised controlled trial. Hong Kong Med J. [Internet]. 2014 [citado em 19 abr 2022]; 20(Suppl 7):36-9. Disponível em: https://www.hkmj.org/system/files/hkm1406sp7p36.pdf
Chee EJM, Prabhakaran L, Neo LP, Carpio GAC, Tan AJQ, Lee CCS, et al. Play and learn with patients-designing and evaluating a serious game to enhance nurses' inhaler teaching techniques: a randomized controlled trial. Games Health J. [Internet]. 2019 [citado em 14 nov 2021]; 8(3):187-94. Disponível em: https://www.liebertpub.com/doi/10.1089/g4h.2018.0073?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori%3Arid%3Acrossref.org&rfr_dat=cr_pub++0pubmed
Tilbrook A, Dwyer T, Reid-Searl K, Parson JA. A review of the literature: the use of interactive puppet simulation in nursing education and children's healthcare. Nurse Educ Pract. [Internet]. 2017 [citado em 14 nov 2021]; 22:73-9. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1471595316302578?via%3Dihub
Baltazar AP, Tonin L, Basegio LF, Makuch DM, Borges AR. Brinquedo terapêutico instrucional aplicado em crianças na utilização do cateter central de inserção periférica: percepção dos familiares. Rev Soc Bras Enferm Pediatras [Internet]. 2020 [citado em 19 abr 2022]; 20(2):87-96. Disponível em: https://journal.sobep.org.br/wp-content/uploads/articles_xml/2238-202X-sobep-20-02-0087/2238-202X-sobep-20-02-0087.x33797.pdf
Figueiredo CR, Lima CA, Prado PF, Leite MT. Brinquedo terapêutico no cuidado integral à criança hospitalizada: significados para o familiar acompanhante. Revista Unimontes Científica [Internet]. 2015 [citado em 12 nov 2021]; 17(2):3-13. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/unicientifica/article/view/1920/3299
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.