Therapeutic toy in nursing care in inhalation therapy with children: experience of mothers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v11i2.6218

Keywords:

Administration, inhalation, Child, Nursing care, Play and playthings, Child, preschool

Abstract

Objective: to describe mothers' experiences regarding the use of therapeutic toys on their children during nursing care in inhalation therapy. Methods: descriptive, exploratory and qualitative analysis study, developed in an emergency care unit. Mothers who accompanied their children during inhalation therapy participated. Data collection took place between October 2018 and March 2019, through semi-structured interviews. The data was interpreted through Thematic Content Analysis. Results: 23 mothers participated, aged between 22 and 44 years old, 54% had a civil union with the child's father, 40% had completed secondary education, 55% were homemakers and 60% had a family income of one minimum wage. Two thematic categories were created: “Toys as a relief from the tension caused by the procedure” and “Toys as a strategy for improving care”. Conclusion: the use of therapeutic toys from the mothers' perspective contributed to the treatment of their children, as they became calmer and safer when undergoing inhalation therapy.

Author Biographies

Divanice Contim, Curso de Graduação em Enfermagem e Programa de Pós Graduação Stricto Sensu em Atenção à Saúde (PPGAS) da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Enfermeira. Professora Adjunta do curso de Graduação em Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação em Atenção à Saúde (PPGAS) da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Uberaba/MG

Isabella Luiz Resende, PPGAS da UFTM

Enfermeira. Mestranda no PPGAS da UFTM, Uberaba/MG

Maria Paula Custódio Silva, PPGAS da UFTM

Enfermeira. Doutoranda no PPGAS da UFTM. Uberaba/MG

Raquel Pan, Curso de Graduação em Enfermagem e PPGAS da UFTM

Enfermeira. Professora Adjunta do curso de Graduação em Enfermagem e do PPGAS da UFTM. Uberaba/MG

Jesislei Bonolo do Amaral Rocha, Curso de Graduação em Enfermagem e Programa de Mestrado Profissional em Administração Pública da UFTM

Enfermeira. Professora Adjunta do curso de Graduação em Enfermagem e do Programa de Mestrado Profissional em Administração Pública da UFTM. Uberaba/MG

Mariana Torreglosa Ruiz, Curso de Graduação em Enfermagem e PPGAS da UFTM

Enfermeira. Professora Adjunta do curso de Graduação em Enfermagem e do PPGAS da UFTM. Uberaba/MG

References

Barroso MC, Santos RS, Santos AE, Nunes MD, Lucas EA. Percepção das crianças acerca da punção venosa por meio do brinquedo terapêutico. Acta Paul Enferm. [Internet]. 2020 [citado em 15 out 2021]; 33:e-APE20180296. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/YkWGF8SkcBkF73467PQYcZq/?lang=pt

Caleffi CCF, Rocha PK, Anders JC, Souza AIJ, Burciaga VB, Serapião LS. Contribuição do brinquedo terapêutico estruturado em um modelo de cuidado de enfermagem para crianças hospitalizadas. Rev Gaúch Enferm. [Internet]. 2016 [citado em 20 out 2020]; 37(2):e58131. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/RyLCvmvPjsQ43GrWyTHmb3m/?format=pdf&lang=pt

Silva SGT, Santos MA, Floriano CMF, Damião EBC, Campos FV, Rossato LM. Influência do brinquedo terapêutico na ansiedade de crianças escolares hospitalizadas: ensaio clínico. Rev Bras Enferm. [Internet]. 2017 [citado em 20 out 2020]; 70(6):1244-9. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/zJ5dLrNF4S9jPRk7WF6StnK/?format=pdf&lang=pt

Conselho Federal de Enfermagem. Resolução COFEN no 546/2017. Compete à Equipe de Enfermagem que atua na área pediátrica, a utilização da técnica do brinquedo/brinquedo terapêutico, na assistência à criança e família hospitalizadas [Internet]. Brasília, DF: COFEN; 2017 [citado em 14 nov 2020]. Disponível em: http://www.cofen.gov.br/resolucao-cofen-no-05462017_52036.html

Uchimura LYT, Viana ALD, Silva HP, Ibañez N. Unidades de Pronto Atendimento (UPAs): características da gestão às redes de atenção no Paraná. Saúde Debate [Internet]. 2015 [citado em 14 nov 2020]; 39(107):972-83. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/jMs7mpjr7Yk4jbBvN9yfjsS/?format=pdf&lang=pt

Peixoto BV, Piazzetta E, Rischini FA, Guimarães MNC, Cuzio M, Lodo PB, et al. A difícil realidade do pronto atendimento infantojuvenil mostrando a situação de saúde de uma cidade. Rev Paul Pediatr. [Internet]. 2013 [citado em 11 dez 2020]; 31(2):231-6. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rpp/a/4zM4tC3jbv7GzbVd6FKRv9y/?format=pdf&lang=pt

Berté C, Ogradowski KRP, Zagonel IPS, Tonin L, Favero L, Almeida Junior RL. Brinquedo terapêutico no contexto da emergência pediátrica. Rev Baiana Enferm. [Internet]. 2017 [citado em 11 dez 2020]; 31(3):e20378. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/20378/15101

Migita R, Del Beccaro MD, Cotter D, Woodward GA. Emergency department overcrowding: developing emergency department capacity through process improvement. Clin Pediatr Emerg Med. [Internet]. 2011 [citado em 11 dez 2020]; 12:141-50. DOI: 10.1016/J.CPEM.2011.04.001

Schivinski CIS, Manna BC, Belém FJM, Castilho T. Brinquedos terapêuticos de sopro: a sobreposição de estímulos ventilatórios altera a mecânica respiratória de escolares saudáveis? Rev Paul Pediatr. [Internet]. 2020 [citado em 15 out 2021]; 38:e2018259. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rpp/a/v6JbyGtwTn7dgzPCXRqQcCx/?format=pdf&lang=pt

Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec; 2014.

Silva MPC, Belisário MS, Rocha NHG, Ruiz MT, Rocha JBA, Contim D. O uso do brinquedo terapêutico na administração por inalação em pré-escolares. Rev Enferm UERJ (Online) [Internet]. 2020 [citado em 19 abr 2022]; 28:e48443. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/enfermagemuerj/article/view/48443/34378

Hennink MM, Kaiser BN, Marconi VC. Code saturation versus meaning saturation: how many interviews are enough? Qual Health Res. [Internet]. 2017 [citado em 15 out 2021]; 27(4):591-608. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/reader/10.1177/1049732316665344

Sabino AS, Esteves AVF, Oliveira APP, Silva MVG. O conhecimento dos pais quanto ao processo do cuidar por meio do brincar. Cogitare Enferm. [Internet]. 2018 [citado em 15 out 2021]; 23(2):e52849. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/download/52849/pdf

Aranha BF, Souza MA, Pedroso GER, Maia EBS, Melo LL. Utilizando o brinquedo terapêutico instrucional durante a admissão de crianças no hospital: percepção da família. Rev Gaúch Enferm. [Internet]. 2020 [citado em 19 abr 2022]; 41:e20180413. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/RYptbs99WLzJMsvcB6j4FKy/?format=pdf&lang=pt

Hsiu-jung C, Yu-chin H, Yi-Fang H, Yen-Yi C. Therapeutic play promoting children health management-preschool children aerosol therapy completion rates. IJRMBS: International Journal of Research in Medical and Basic Sciences [Internet]. 2014 [citado em 14 nov 2021]; 88(1). Disponível em: search213.950.791papersfromallfieldsofscience

Kapk?n G, Manav G, Muslu GK. Effect of therapeutic play methods on hospitalized children in Turkey: a systematic review. J Clin Pract Res. [Internet]. 2020 [citado em 19 abr 2022]; 42 (2):127-31. Disponível em: https://jag.journalagent.com/z4/download_fulltext.asp?pdir=cpr&plng=eng&un=EMJ-94940

Pontes JED, Tabet E, Folkmann MAS, Cunha MLR, Almeida FA. Brinquedo terapêutico: preparando a criança para a vacina. Einstein (São Paulo) [Internet]. 2015 [citado em 15 out 2021]; 13(2):238-42. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eins/a/vMwFYYhftC8hH5Bjr75cSkQ/?format=pdf&lang=pt

Fioreti FCCF, Manzo BF, Regino AEF. A ludoterapia e a criança hospitalizada na perspectiva dos pais. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2016 [citado em 15 out 2021]; 20:e974. Disponível em: http://www.revenf.bvs.br/pdf/reme/v20/1415-2762-reme-20160044.pdf

Li WH, Chan SS, Wong EM, Kwok MC, Lee IT. Effect of therapeutic play on pre- and post-operative anxiety and emotional responses in Hong Kong chinese children: a randomised controlled trial. Hong Kong Med J. [Internet]. 2014 [citado em 19 abr 2022]; 20(Suppl 7):36-9. Disponível em: https://www.hkmj.org/system/files/hkm1406sp7p36.pdf

Chee EJM, Prabhakaran L, Neo LP, Carpio GAC, Tan AJQ, Lee CCS, et al. Play and learn with patients-designing and evaluating a serious game to enhance nurses' inhaler teaching techniques: a randomized controlled trial. Games Health J. [Internet]. 2019 [citado em 14 nov 2021]; 8(3):187-94. Disponível em: https://www.liebertpub.com/doi/10.1089/g4h.2018.0073?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori%3Arid%3Acrossref.org&rfr_dat=cr_pub++0pubmed

Tilbrook A, Dwyer T, Reid-Searl K, Parson JA. A review of the literature: the use of interactive puppet simulation in nursing education and children's healthcare. Nurse Educ Pract. [Internet]. 2017 [citado em 14 nov 2021]; 22:73-9. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1471595316302578?via%3Dihub

Baltazar AP, Tonin L, Basegio LF, Makuch DM, Borges AR. Brinquedo terapêutico instrucional aplicado em crianças na utilização do cateter central de inserção periférica: percepção dos familiares. Rev Soc Bras Enferm Pediatras [Internet]. 2020 [citado em 19 abr 2022]; 20(2):87-96. Disponível em: https://journal.sobep.org.br/wp-content/uploads/articles_xml/2238-202X-sobep-20-02-0087/2238-202X-sobep-20-02-0087.x33797.pdf

Figueiredo CR, Lima CA, Prado PF, Leite MT. Brinquedo terapêutico no cuidado integral à criança hospitalizada: significados para o familiar acompanhante. Revista Unimontes Científica [Internet]. 2015 [citado em 12 nov 2021]; 17(2):3-13. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/unicientifica/article/view/1920/3299

Published

2023-07-14

How to Cite

Contim, D. ., Resende, I. L., Custódio Silva, M. P., Pan, R., Bonolo do Amaral Rocha, J., & Torreglosa Ruiz, M. (2023). Therapeutic toy in nursing care in inhalation therapy with children: experience of mothers. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 11(2), e6218. https://doi.org/10.18554/refacs.v11i2.6218

Issue

Section

Original Articles