Internet use and social participation: reality of students before and during the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v11i1.6549

Keywords:

Technology addiction, Internet, Social participation, High school

Abstract

Objective: to identify internet use and social participation of High School students before and during the COVID-19 pandemic. Methods: quantitative, exploratory and descriptive study, carried out in 2021, in a High School in a municipality in the state of Sergipe, Brazil. Data were collected through an online questionnaire using the Internet Addiction Test and the Social Participation Questionnaire. Results: 49 High School students participated and, prior to the pandemic, 73.46% already had mild internet dependence, with an increase in the level of dependence to moderate during the pandemic, from 24.5% to 34.7%. Most had an average level of social participation, with an expected decrease during the pandemic. Conclusion: strategies for the continuity of daily activities during the pandemic may have favored increased internet use and dependence, as well as affected social participation.

Author Biographies

Erika Hiratuka-Soares, Curso de graduação em Terapia Ocupacional da Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Terapeuta Ocupacional. Mestre em Educação Especial. Professora Adjunta do curso de graduação em Terapia Ocupacional da Universidade Federal de Sergipe (UFS), Lagarto/SE

Marta Regina Valadares, Terapeuta Ocupacional

Terapeuta Ocupacional pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), Lagarto/SE

Andrezza Marques Duque, Curso de graduação em Terapia Ocupacional da UFS

Terapeuta Ocupacional. Doutora em Ciências da Saúde. Professora Adjunta do curso de graduação em Terapia Ocupacional da UFS, Lagarto/SE

References

Tumeleiro LF, Costa AB, Halmenschlager GD, Garlet M, Schmitt J. Dependência de internet: um estudo com jovens do último ano do ensino médio. Gerais (Univ. Fed. Juiz Fora) [Internet]. 2018 [citado em 30 jan 2021]; 11(2):279-93. DOI: http://dx.doi.org/10.36298/gerais2019110207

Ferreira C, Ferreira H, Vieira MJ, Costeira M, Branco L, Dias Â, et al. Epidemiologia do uso de internet numa população adolescente e sua relação com hábitos de sono. Acta Med Port. [Internet]. 2017 [citado em 30 jan 2021]; 30(7-8):524-33. DOI: https://doi.org/10.20344/amp.8205

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Acesso à internet e posse de telefone móvel para uso pessoal: 2016 [Internet]. Rio de Janeiro: IBGE; 2017 [citado em 30 jan 2021]. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101543.pdf

Young, KS, Abreu CN. Introdução: a evolução da dependência de internet. Dependência de Internet em crianças e adolescentes: fatores de risco, avaliação e tratamento. Porto Alegre: Artmed; 2018. p. 1-4.

Rich M, Tsappis M, Kavanaugh JR. Uso problemático de mídias interativas entre crianças e adolescentes: dependência, compulsão ou síndrome? In: Young, KS, Abreu, CN. Dependência de internet em crianças e adolescentes: fatores de risco, avaliação e tratamento. Porto Alegre: Artmed; 2018. p.7-31.

Pluhar E, Kavanaugh JR, Levinson JA, Rich M. Problematic interactive media use in teens: comorbidities, assessment, and treatment. Psychol Res Behav Manag. [Internet]. 2019 [citado em 30 jan 2021]; 12:447–55. DOI: http://doi.org/10.2147/PRBM.S208968

Greenfield D. As propriedades de dependência do uso de internet. In: Young KS, Abreu CN. Dependência de internet: manual e guia de avaliação e tratamento. Porto Alegre: Artmed; 2011. p. 169-90.

Brand M, Young KS, Laier C. Prefrontal control and Internet addiction: a theoretical model and review of neuropsychological and neuroimaging findings. Front Hum Neurosci. [Internet]. 2014 [citado em 30 jan 2021]; 8:1-13. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2014.00375/pdf

Han DH, Bolo N, Daniels MA, Arenella L, Lyoo IK, Renshaw PF. Brain activity and desire for Internet video game play. Compr Psychiatry [Internet]. 2011 [citado em 20 mar 2020]; 52(1):88-95. DOI: https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2010.04.004

Machimbarrena JM, González-Cabrera J, Ortega-Barón J, Beranuy-Fargues M, Álvarez-Bardón A, Tejero B. Profiles of problematic internet use and its impact on adolescents’ health-related quality of life. Int J Environ Res Public Health [Internet]. 2019 [citado em 22 set 2022]; 16(20):2-17. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph16203877

Zhou R, Fong PSW, Tan P. Internet use and its impact on engagement in leisure activities in China. PLOS ONE [Internet]. 2014 [citado em 30 jan 2021]; 9(2):e89598. DOI: https://doi:10.1371/journal.pone.0089598

Sharahi BY, Ahmadi A, Goodarzi T, Beigi FH, Joukar J. A Survey of the amount of internet usage among high school students of khafr county and its impacts on students. Procedia Soc Behav Sci. [Internet]. 2014 [citado em 30 jan 2021]; 114:610-6. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.755

Feng Y, MA Y, Zhong Q. The relationship between adolescents’ stress and internet addiction: a mediated-moderation model. Front Psychol. [Internet]. 2019 [citado em 30 jan 2021]; 10:2248. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02248

Servidio R, Gentileb A, Bocab S. The Mediational role of coping strategies in the relationship between self-esteem and risk of internet addiction. Eur J Psychol. [Internet]. 2018 [citado em 30 jan 2021]; 14(1):176-87. DOI: https://doi.org/10.23668/psycharchives.1284

Lin C, Lin S, Wu C. The effects of parental monitoring and leisure boredom on adolescents’ internet addction. Adolescence [Internet]. 2009 [citado em 30 jan 2021]; 44(176): 993-1004. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Chien_Hsin_Lin2/publication/43531762_The_effects_of_parental_monitoring_and_leisure_boredom_on_adolescents'_Internet_addiction/links/557524b208ae7521586a9af1/The-effects-of-parental-monitoring-and-leisure-boredom-on-adolescents-Internet-addiction.pdf

Lloyd C, Deane FP. Social participation. In: Brown C. Occupational therapy in mental health: a vision for participation. Philadelphia: F.A. Davis Company; 2019. p. 881-95.

Occupational therapy practice framework: domain and process Am J Occup Ther. [Internet]. 3rd. ed. 2014 [citado em 30 jan 2021]; 68(SUPPL 1):s1-s48. DOI: https://doi.org/10.5014/ajot.2014.682006

Sun Y, Li Y, Bao Y, Meng S, Sun Y, Schumann G, et al. Brief report: increased addictive internet and substance use behavior during the COVID?19 pandemic in China. Am J Addict. [Internet]. 2020 [citado em 2 out 2020]; 29(4):268-70. DOI: https://doi.org/10.1111/ajad.13066

Petrella S, Morais R, Silveira P. Dependência da internet e interação nos media sociais durante a pandemia. Rev Ciênc Hum. [Internet]. 2022 [citado em 28 fev 2022]; 15(1):e31. DOI:10.32813/2179-1120.2022.v15.n1.a913

Carvalho AGL, Souza ACP. Como a pandemia da Covid-19 vem afetando o cotidiano das comunidades universitárias do nordeste brasileiro?. Mundo Amazón. [Internet]. 2021 [citado em 20 fev 2022]; 129(1):43-64. DOI: https://doi.org/10.15446/ma.v12n1.88489

Conti MA, Jardim AP, Hearst N, Cordás TA, Tavares H, Abreu CND. Avaliação da equivalência semântica e consistência interna de uma versão em português do Internet. Addiction Test (IAT). Rev Psiquiatr Clín (Santiago de Chile) [Internet]. 2012 [citado em 30 jan 2021]; 39(3):106-10. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-60832012000300007

Silva VC. Validade e confiabilidade da versão brasileira do teste de dependência de internet (TDI) [Internet]. [dissertação]. Canoas, RS: Centro Universitário La Salle; 2016 [citado em 30 jan 2021]. 58 p. Disponível em: http://hdl.handle.net/11690/692

Bispo A, Vieira T, Euflauzino I, Lopes N, Silva H. Uma análise da dependência de internet em alunos da educação profissional baseada no Internet Addiction Test (IAT). In: III Congresso Nacional de Pesquisa e Ensino em Ciências [Internet]. Campina Grande, PB: Realize Editora; 2018 [citado em 30 jul 2021]. 11 p. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/43400

Gómez-Galán J, Martínez-López JÁ, Lázaro-Pérez C, Sarasola Sánchez-Serrano JL. Social networks consumption and addiction in college students during the COVID-19 pandemic: educational approach to responsible use. Sustainability [Internet]. 2020 [citado em 30 jul 2021]; 12(18):1-17. DOI: https://doi.org/10.3390/su12187737

Zanonato ER, Costa AB, Risson AP. Fatores psicossociais relacionados à dependência de internet: estudo quanti-qualitativo com estudantes do ensino médio. Braz J Dev. [Internet]. 2021 [citado em 30 jul 2021]; 7(1):5776-97. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n1-393

Assis RA. Dependência de Internet: um estudo das propriedades psicométricas da versão adaptada ao português brasileiro do Internet Addiction Test (IAT) [Internet]. [dissertação]. Recife: Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Pernambuco; 2014 [citado em 30 jul 2021]. 89 p. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/29048/1/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20Raissa%20Almo%c3%aado%20de%20Assis.pdf

Cruz DMC, Bragatto RL. Nomofobia: o telefone celular, o uso do tempo e o desengajamento ocupacional. Revisbrato. [Internet]. 2021 [citado em 30 jul 2021]; 5(2):143-52. DOI: 10.47222/2526-3544.rbto34953

Gorza MS, Becher G. Dependência virtual: um olhar fenômeno-estrutural sobre a compulsão digital. Psicopatologia Fenomenológica Contemporânea [Internet]. 2020 [citado em 30 jul 2021]; 9(1):73-93. DOI: https://doi.org/10.37067/rpfc.v9i1.1067

Deslandes SF, Coutinho T. O uso intensivo da internet por crianças e adolescentes no contexto da COVID-19 e os riscos para violências autoinflingidas. Ciênc Saúde Colet. [Internet]. 2020 [citado em 30 jul 2021]; 25(Supl 1):2479-86. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.11472020

Orben A, Tomova L, Blakemore S. The effects of social deprivation on adolescent development and mental health. Lancet Child Adolesc Health [Internet]. 2020 [citado em 30 jul 2021]; 4(8):634-40. DOI: https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30186-3

Terroso LB, Argimon IIL. Dependência de internet e habilidades sociais em adolescentes. Estud Pesqui Psicol. [Internet]. 2016 [citado em 30 jul 2021]; 16(1):200-19. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/epp/v16n1/v16n1a12.pdf

Sousa L, Silva NB, Ferreira LS, Costa EF. Dependência de Internet e o desempenho ocupacional de estudantes. Revisbrato [Internet]. 2018 [citado em 30 jul 2021]; 2(4):793-815. DOI: 10.47222/2526-3544.rbto18473

Branquinho C, Santos AC, Matos MG. A COVID-19 e a voz dos adolescentes e jovens em confinamento social. Psicol Saúde Doenças [Internet]. 2020 [citado em 30 jul 2021]; 21(3):624-32. DOI: http://dx.doi.org/10.15309/20psd210307

Published

2023-04-13

How to Cite

Hiratuka-Soares, E., Regina Valadares, M., & Marques Duque, A. (2023). Internet use and social participation: reality of students before and during the pandemic. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 11(1), e6549. https://doi.org/10.18554/refacs.v11i1.6549

Issue

Section

Original Articles