First Aid for education professionals working with children
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v12i2.7702Keywords:
First Aid, School Health Services, ChildAbstract
Objective: to assess the level of theoretical knowledge before and after training on First Aid for professionals working with children in Municipal Early Childhood Education Centers. Methods: quantitative research, with a quasi-experimental design of the before and after type, with professionals from early childhood education centers through a training course named: “First Aid for professionals working with children”, carried out between September and October of 2023. Two instruments were used: one on the sociodemographic profile of participants, and another with 18 questions as a pre-test. Afterwards, both theoretical and practical training were conducted, followed by post-testing. Results: the average age of the professionals was 42.5 years, and most of them (76.0%) mentioned previous participation in first aid courses. After training, the overall percentage of correct answers was 97%. Conclusion: despite previous participation in courses and deficient knowledge about first aid care in the pre-test, there was a substantial improvement in knowledge after training, in the post-test.
References
Maia MFM, Anjos MRR, Miranda Neto JT, Gomes MCS, Deussará FF. Primeiros socorros nas aulas de educação física nas escolas municipais de uma cidade no Norte do estado de Minas Gerais. Coleç Pesqui Educ Fís. [Internet]. 2012 [citado em 10 jan 2023]; 11(1):195-204. Disponível em: https://docplayer.com.br/6334459-Primeiros-socorros-nas-aulas-de-educacao-fisica-nas-escolas-municipais-de-uma-cidade-no-norte-do-estado-de-minas-gerais.html#google_vignette
Souza CR. Primeiros socorros no ensino fundamental [Internet]. [Trabalho de Conclusão de Curso]. Planaltina, DF: Universidade de Brasília; 2013 [citado em 14 jan 2023]. 15 p. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/6031/1/2013_CeciliaReginaDeSouza.pdf
Presidência da República (Brasil). Decreto-Lei nº 2.848, de 07 de dezembro de 1940. Código Penal [Internet]. Brasília, DF: Presidência da República; 1940 [citado em 10 jan 2023]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/del2848.htm
Leite HSN, Bonfim CR, Formiga HJB, Ferreira AM, Barbosa ABA, Martins ENX. Primeiros socorros na escola: conhecimento da equipe que compõe a gestão educacional. Temas em Saúde [Internet]. 2018 [citado em 23 fev 2023]; 290-312. Disponível em: https://temasemsaude.com/wp-content/uploads/2018/10/fip201819.pdf
Sena SP, Ricas J, Viana MRA. A percepção dos acidentes escolares por educadores do ensino fundamental, Belo Horizonte. Rev Méd Minas Gerais [Internet]. 2011 [citado em 14 jan 2023]; 18(4 Supl 1):47-54. Disponível em: https://www.rmmg.org/artigo/detalhes/1400
Soares F. Primeiros socorros. [Monografia]. Rio de Janeiro, RJ: Instituto Formação; 2012. 72 p.
Calandrim LF, Santos AB, Oliveira LR, Massaro LG, Vedovato CA, Boaventura AP. Primeiros socorros na escola: treinamento de professores e funcionários. Rev RENE [Internet]. 2017 [citado em 14 mar 2023]; 18(3):292-9. Disponível em: http://www.revistarene.ufc.br/revista/index.php/revista/article/view/2641/pdf
Ministério da Saúde (Brasil). Protocolos de Intervenção para o SAMU 192 - Serviço de Atendimento Móvel de Urgência [Internet]. 2. ed. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2016 [citado em 20 dez 2022]. Disponível em:
https://docs.bvsalud.org/biblioref/2023/06/859921/protocolo-de-suporte-avancado-de-vida-1.pdf
Carmo HO, Souza RCA, Araújo CLO, Francisco AG. Attitudes of teachers of child education in school accident situation. Rev Enferm Cent-Oeste Min. [Internet]. 2021 [citado em 30 jan 2023]; 7:e1457. Disponível em: http://www.seer.ufsj.edu.br/recom/article/view/1457/1573
Alvim AL, Silva C, Silva DPS, Rocha RLP. Conhecimento em primeiros socorros: estudo entre professores de escola pública e privada. Revista Eletrônica Acervo Saúde [Internet]. 2019 [citado em 18 jan 2023]; 27:e1019. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/1019/578
Genesini G, Santos F, Conte M, Lohmann PM, Zanotelli A. Primeiros socorros na educação infantil: percepção dos educadores. Res Soc Dev. [Internet]. 2021 [citado em 20 dez 2022]; 10(1):e5210111279. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/11276/10243
Grimaldi MRM, Gonçalves LMS, Melo ACOS, Melo FI, Aguiar ASC, Lima MMN. A escola como espaço para aprendizado sobre primeiros socorros. Rev Enferm UFSM. [Internet]. 2020 [citado em 14 abr 2023]; 10:e20. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36176/pdf
Mior CC, Cargnin MCS, Cargnin L. Conhecimento de professores e funcionários sobre primeiros socorros em ambiente escolar: uma pesquisa quase experimental. Res Soc Dev. [Internet]. 2020 [citado em 17 jan 2023]; 9(10):e2239108427. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/8427/7546
Galindo Neto NM, Carvalho GCN, Castro RCMB, Caetano JA, Santos ECB, Silva TM, et al. Vivências de professores acerca dos primeiros socorros na escola. Rev Bras Enferm. [Internet]. 2018 [citado em 14 jan 2023]; 71(Supl 4):e1775-e1782. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/4KrgL3dMBNXwGnBmdPjZSNJ/?format=pdf&lang=pt
Barboza LB, Dias DC, Turco BO, Surur AK, Furlan LC, Assad MMS, et al. Comparação do conhecimento sobre primeiros socorros de alunos do último ano de Letras da Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara antes e após curso oferecido pelo PAFE. Rev Ciênc Farm Básica Apl. [Internet]. 2017 [citado em 14 jul 2023]; 38(1). Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/c63e8c43-74b8-4c0b-862a-84afaf71343b
Onyeaso AO, Onyeaso OO. Comparison of practicing and student teachers’ knowledge of cardiopulmonary resuscitation in Nigeria. Public Health Research [Internet]. 2018 [citado em 10 maio 2023]; 7(6):143-7. Disponível em: https://web.archive.org/web/20200321234313/http://www.sapub.org/global/showpaperpdf.aspx?doi=10.5923/j.phr.20170706.03
Singletary EM, Chariton NP, Epstein JL, Ferguson JD, Jensen JL, MacPherson AI, et al. Part 15: First Aid: 2015 American Heart Association and American Red Cross Guidelines Update for First Aid. Circulation [Internet]. 2018 [citado em 19 fev 2023]; 132(18 Suppl 2):S574-89. Disponível em: https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIR.0000000000000269?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%20%200pubmed
Silva LGS, Costa JB, Furtado LGS, Tavares JB, Costa JLD. Primeiros socorros e prevenção de acidentes no ambiente escolar: intervenção em unidade de ensino. Enferm Foco [Internet]. 2018 [citado em 22 fev 2023]; 8(3):25-9. Disponível em: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/download/893/394
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.