The river we want: awareness raising and community participation as tools for water framework
Palavras-chave:
Water management, Ethics, Water Use, Social and environmental responsibilityResumo
This article explores the integration of pedagogical and philosophical principles into the water resources classification framework, with a specific focus on the concept of the "River We Want." The study presents a real case conducted by the Interdisciplinary Center for Environmental Sanitation Studies (NIESA), in collaboration with the Public Prosecutor’s Office of the State of Mato Grosso (MPMT) and the “Alto Rio Cuiabá Basin Committee” (CBH Alto Rio Cuiabá), where an approach based on the ethics of community participation and the construction of participatory knowledge was applied with the aim of defining the desired water uses in the UPG-P4 basin, involving relevant stakeholders to support alternative classifications in the regions of Cuiabá, Barão de Melgaço, and Nobres. The methodology involved educational presentations on the conceptual aspects of water resources classification, the availability of supporting material on the NIESA website, and interactive in-person sessions where participants were guided to use basin maps and stickers representing different water uses to express their desired future scenarios. The results reveal the influence of users' socioeconomic interests on their desired water uses for the rivers in their respective regions. The study discusses how the applied methodology promoted collective socio-environmental awareness and responsibility among users regarding the multiple uses of water resources. The article concludes by reflecting on the implications of this approach for future water resources classification initiatives.
Referências
ANA. Agência Nacional de Águas. Plano de recursos hídricos e enquadramento dos corpos de água /Agência Nacional de Águas e Saneamento Básico. Brasília: SAG, 2011.
ANA. Agência Nacional de Águas e Saneamento Básico. Enquadramento dos corpos d'água em classes / Agência Nacional de Águas e Saneamento Básico. -- Brasília: ANA, 2020.
AMARAL FILHO, F. S. Ética e Estética são um? O que isto pode ter a ver com a Educação escolar? Educ. Real., Porto Alegre, v. 43, n. 2, p. 387-399, abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623660334.
BRASIL. Conselho Nacional do Meio Ambiente – CONAMA. Resolução nº 396 de 03 de abril de 2008. Dispõe sobre a classificação e diretrizes ambientais para o enquadramento das águas subterrâneas e dá outras providências. Available at: https://portalpnqa.ana.gov.br/Publicacao/RESOLU%C3%87%C3%83O%20CONAMA%20n%C2%BA%20396.pdf. Access on: 2024 Aug. 19.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Conselho Nacional do Meio Ambiente (CONAMA). Resolução CONAMA n° 430, 13 de maio de 2011. Dispõe sobre as condições e padrões de lançamento de efluentes, complementa e altera a Resolução n° 357, de 17 de março de 2005, do Conselho Nacional do Meio Ambiente. Diário Oficial da União, Brasília, 2011.
BRASIL, Lei n° 9.433, de 08 de janeiro de 1997. Institui a Política Nacional de Recursos Hídricos. Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9433.htm Access on: 2024 Aug. 19.
BRUNO, L.O.; FANTIN-CRUZ, I. Comitês de bacias hidrográficas e a gestão participativa dos recursos hídricos no estado de Mato Grosso. Caminhos de Geografia, v. 21, n. 73, 2020 p. 332–346.
BORGES, M. E. O que a obra de Paulo Freire nos convida a pensar? Educação: Teoria e Prática, v. 31, n. 64, 2021. DOI: https://doi.org/10.18675/1981-8106.v31.n.64.s16181
CAMPOS, J. A gestão integrada dos recursos hídricos: uma perspectiva histórica. Revista Eletrônica de Gestão e Tecnologias Ambientais, v. 1, n. 1, p. 111–21, 2013. DOI: https://doi.org/10.9771/gesta.v1i1.7109
COSTA, M. L. M. E.; SILVA, T. C.; LIMEIRA, M. C. M. Investigação sobre as relações interinstitucionais e interdisciplinares para o planejamento integrado de recursos hídricos na bacia hidrográfica do Rio Gramame, Brasil. Engenharia Sanitaria e Ambiental, v. 26, n. 2, p. 291–299, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-415220190119
DE ARAÚJO, G. C. Arte e Estética na Educação: uma Dimensão Epistemológica. Revista humanidades. v. 11, n. 1, p. e44157, 2021.
FIGUEIREDO, G. Investigación Acción Participativa: una alternativa para la epistemología social en Latinoamérica. Revista de investigación, v. 39, n. 86, p. 271-290, 2015.
FIGUEIREDO, D; MIGLIORINI, R; DA SILVA, L; OBADOWISKI, L. Gestão das águas de mato grosso: panorama atual e desafios futuros. Panorama dos recursos hídricos no Brasil. São Paulo: ABGE, 2024.
FRANCO, M. A. DO R. S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. v. 97, n. 247, p. 534–551, 2016.
GALLEGO, C. E. C. Nova visão sobre o uso integrado de instrumentos para aumento da efetividade da gestão de recursos hídricos. 163 f. Tese (Doutorado em Engenharia de Recursos Hi?dricos e Ambiental) - Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2014.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Brasileiro de 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2022.
MATA, H. T. C.; CAVALCANTI, J. E. A. A Ética Ambiental e o Desenvolvimento Sustentável. Brazilian Journal of Political Economy, v. 22, n. 1, p. 176–191, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/0101-31572002-1255
MATO GROSSO. Lei n° 11.088, de 09 de março de 2020. Institui a Política Estadual de Recursos Hídricos. Available at: https://progestao.ana.gov.br/acoes-estados/mt/lei-no6945-97_mt.pdf/view. Access on: 2024 Aug. 23.
Projeto MapBiomas – Coleção 7 da Série Anual de Mapas de Cobertura e Uso da Terra do Brasil. Available at: http://mapbiomas.org. Access on: 2024 Jul. 13.
VASCONCELOS, F; GOMES, B; SILVA, V. Diagnóstico e desafios da gestão de recursos hídricos em Minas Gerais. Panorama dos recursos hídricos no Brasil. São Paulo: ABGE, 2024.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2024 Jhonatan Barbosa da Silva, José Alvaro da Silva, Marinés González, Renato Gatto de Morais, Eliana Beatriz Nunes Rondon Lima, Beatriz dos Santos Sacramento, Ciliane Carla Sella de Almeida
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.