Perception of teachers of students with autism spectrum disorder about educational inclusion
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.4667Keywords:
Faculty, Mainstreaming (Education), Psychoanalisis, Autism spectrum disorder.Abstract
This study aimed to understand the perception of private elementary school teachers about the educational inclusion of students with Autism Spectrum Disorder. This is a qualitative study with a psychoanalytical framework, conducted from an interview with a guiding script, with nine teachers from the Ribeirão Preto-SP, Brazil region in the first half of 2018. Three categories emerged: Knowing the different: the disturbing stranger; Prepare for the challenge: training and support at school; and, A look that expands: the perception of the role of the family. The search for knowledge of teachers in the face of the disorder, technical preparation and support from the school; the perception of the role of the family stood out. However, the impotence experienced in many situations involving educational inclusion is considered. Guidance to family members was mentioned as essential so that teachers could perform their educational role, seeking to support each other in the challenge of inclusion in the school context. As for technical preparation, they were assessed as not prepared due to the lack of specialization, indicating supervision with the trained team as a resource as a means of coping for the better insertion of these students.
References
American Psychiatry Association. Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais-DSM-V [Internet]. Porto Alegre: Artmed; 2014 [citado em 31 ago 2019]. Disponível em: http://c026204.cdn.sapo.io/1/c026204/cldfile/1426522730/6d77c9965e17b15/b37dfc58aad8cd477904b9bb2ba8a75b/obaudoeducador/2015/DSM%20V.pdf
Bleuler E. Dementia praecox ou groupe des schizophrénies. Paris: E.P.E.L. G.R.E.C.; 1993 (1911).
Klein M. Amor, ódio e reparação: as emoções básicas do homem do ponto de vista psica-nalítico. Rio de Janeiro: Imago; 1975 (1930).
Kanner L. Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child. 1943; 2:217-50.
ZilboviciusM, Meresse I, Boddaert N. Autismo: neuroimagem. Rev Bras Psiquiatr.[Internet]. 2006 [citado em 24 mar 2020]; 28(1):21-8. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbp/v28s1/a04v28s1.pdf
Valente KDR, Valério RMF. Transtorno invasivo do desenvolvimento e epilepsia. J Epilepsy Clin Neurophysiol. 2004; 10(4):41-6, Suppl 2.
Lampreia C. Avaliações quantitativa e qualitativa de um menino autista: uma análise crítica. PsicolEstud.[Internet]. 2003 [citado em 24 mar 2020]; 8(1):57-65. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pe/v8n1/v8n1a08.pdf
Tustin F. Autistic states in children. Ed. revised. London: Routledge & Keagan Paul; 1992 (1981).
Alvarez A. Live company: psychoanalytic psychotherapy with autistic, borderline, deprived and abused children. London and New York: Routledge, Taylor & Francis Group; 2006 (1992).
Rutter, M. Infantile autism. In: Shaffer D, Erhardt A, Greenhil L. A clinician’s guide to child psychiatry. New York: Free-Press; 1985. p. 48-78.
Whiteley P, Rodgers J, Shattock P. Clinical features associated with autism: observations of symptoms outside the diagnostic boundaries of autistic spectrum disorders. Autism [Internet]. 1998 [citado em 24 mar 2020]; 2(4):415-22. DOI: https://doi.org/10.1177/1362361398024006
Cunha JHS, Pereira DC, Almoalha L. O significado de ser pai ou mãe de um filho com au-tismo. REFACS [Internet]. 2018 [citado em 23 mar 2020]; 6(1):26-34. DOI: https://doi.org/10.18554/refacs.v6i1.1971
Favero MAB. Trajetória e sobrecarga emocional da família de crianças autistas: relatos maternos [Internet]. (dissertação). Ribeirão Preto, SP: Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo; 2005 [citado em 24 mar 2020]. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/59/59137/tde-27042005-113149/publico/FAVERO_MAB.pdf
Favero-Nunes MA, Santos MA. Itinerário terapêutico percorrido por mães de crianças com o transtorno autístico. Psicol Reflex Crit. [Internet]. 2010 [citado em 24 mar 2020]; 23(2):208-21. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/prc/v23n2/v23n2a03.pdf
Schmidt C, Nunes DRP, Pereira DM, Oliveira VF, Nuernberg AH, Kubaski C. Inclusão esco-lar e autismo: uma análise da percepção docente e práticas pedagógicas. Psicol Teor Prat. [Internet]. 2016 [citado em 24 mar 2020]; 18(1):222-35. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1516-36872016000100017&lng=pt&nrm=iso
Barbosa MOB, Fumes NLF. Atividade docente em cena: o foco no Atendimento Educacio-nal Especializado (AEE) para educandos com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Interfa-ces Educ. [Internet]. 2016 [citado em 24 mar 2020]; 7(19):88-108. DOI: https://doi.org/10.26514/inter.v7i19.1044
Blanchard-Laville, C. Em defesa de uma clínica de orientação psicanalítica em ciências da educação. Estilos Clin. [Internet]. 2007 [citado em 24 mar 2020]; 12(22):208-23. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71282007000100013
Kupfer MC, Pechberty B. A escolarização de crianças e de adolescentes com problemas psíquicos graves no Brasil e na França: algumas observações. Psicol Argum. [Internet]. 2010 [citado em 24 mar 2020]; 28(61):127-34. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/psicologiaargumento/article/view/19739
Caneda CRG, Chaves TML. A percepção do professor e do tutor frente à inclusão da cri-ança com autismo no ensino regular. Aletheia [Internet]. 2015 [citado em 22 set 2019]; 46:142-58. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-03942015000100012&lng=es
Turato ER. Métodos quantitativos e qualitativos na área da saúde: definições, diferenças e seus objetos de pesquisa. Rev Saúde Pública[Internet]. 2005 [citado em 24 mar 2020]; 39(3):507-14. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rsp/v39n3/24808.pdf
Triviños ANS. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas; 1992.
Eizirik MF. Por que fazer pesquisa qualitativa? Ver Bras Psicoter. 2003; 5(1):19-32.
Bialer M. A inclusão escolar nas autobiografias de autistas. PsicolEsc Educ. [Internet]. 2015 [citado em 24 mar 2020]; 19(3):485-92. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pee/v19n3/2175-3539-pee-19-03-00485.pdf
Bastos MB, Kupfer MCM. A escuta de professores no trabalho de inclusão escolar de crianças psicóticas e autistas. Estilos Clin. [Internet]. 2010 [citado em 24 mar 2020]; 15(1):116-25. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71282010000100008
Blanchard-Laville C. Os professores: entre o prazer e o sofrimento. São Paulo: Edições Loyola; 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.

REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.
