Perception of teachers of students with autism spectrum disorder about educational inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.4667

Keywords:

Faculty, Mainstreaming (Education), Psychoanalisis, Autism spectrum disorder.

Abstract

This study aimed to understand the perception of private elementary school teachers about the educational inclusion of students with Autism Spectrum Disorder. This is a qualitative study with a psychoanalytical framework, conducted from an interview with a guiding script, with nine teachers from the Ribeirão Preto-SP, Brazil region in the first half of 2018. Three categories emerged: Knowing the different: the disturbing stranger; Prepare for the challenge: training and support at school; and, A look that expands: the perception of the role of the family. The search for knowledge of teachers in the face of the disorder, technical preparation and support from the school; the perception of the role of the family stood out. However, the impotence experienced in many situations involving educational inclusion is considered. Guidance to family members was mentioned as essential so that teachers could perform their educational role, seeking to support each other in the challenge of inclusion in the school context. As for technical preparation, they were assessed as not prepared due to the lack of specialization, indicating supervision with the trained team as a resource as a means of coping for the better insertion of these students.

Author Biographies

  • Maria Ângela Favero-Nunes, Universidade Paulista (UNIP)
    Psicóloga, Mestre em Psicologia. Doutora em Psicologia Clínica. Professora Titular da Universidade Paulista (UNIP)
  • Jussara da Nóbrega Silva, UNIP
    Psicóloga. Especializanda em Neuropsicologia pela Faculdade Metropolitana. Especializanda em Psicoterapia de Casal e Família de Orientação Psicanalítica pela UNIP
  • Gabriela Machado Carvalho
    Psicóloga
  • Nilson Nunes Anjos
    Psicólogo

References

American Psychiatry Association. Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais-DSM-V [Internet]. Porto Alegre: Artmed; 2014 [citado em 31 ago 2019]. Disponível em: http://c026204.cdn.sapo.io/1/c026204/cldfile/1426522730/6d77c9965e17b15/b37dfc58aad8cd477904b9bb2ba8a75b/obaudoeducador/2015/DSM%20V.pdf

Bleuler E. Dementia praecox ou groupe des schizophrénies. Paris: E.P.E.L. G.R.E.C.; 1993 (1911).

Klein M. Amor, ódio e reparação: as emoções básicas do homem do ponto de vista psica-nalítico. Rio de Janeiro: Imago; 1975 (1930).

Kanner L. Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child. 1943; 2:217-50.

ZilboviciusM, Meresse I, Boddaert N. Autismo: neuroimagem. Rev Bras Psiquiatr.[Internet]. 2006 [citado em 24 mar 2020]; 28(1):21-8. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbp/v28s1/a04v28s1.pdf

Valente KDR, Valério RMF. Transtorno invasivo do desenvolvimento e epilepsia. J Epilepsy Clin Neurophysiol. 2004; 10(4):41-6, Suppl 2.

Lampreia C. Avaliações quantitativa e qualitativa de um menino autista: uma análise crítica. PsicolEstud.[Internet]. 2003 [citado em 24 mar 2020]; 8(1):57-65. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pe/v8n1/v8n1a08.pdf

Tustin F. Autistic states in children. Ed. revised. London: Routledge & Keagan Paul; 1992 (1981).

Alvarez A. Live company: psychoanalytic psychotherapy with autistic, borderline, deprived and abused children. London and New York: Routledge, Taylor & Francis Group; 2006 (1992).

Rutter, M. Infantile autism. In: Shaffer D, Erhardt A, Greenhil L. A clinician’s guide to child psychiatry. New York: Free-Press; 1985. p. 48-78.

Whiteley P, Rodgers J, Shattock P. Clinical features associated with autism: observations of symptoms outside the diagnostic boundaries of autistic spectrum disorders. Autism [Internet]. 1998 [citado em 24 mar 2020]; 2(4):415-22. DOI: https://doi.org/10.1177/1362361398024006

Cunha JHS, Pereira DC, Almoalha L. O significado de ser pai ou mãe de um filho com au-tismo. REFACS [Internet]. 2018 [citado em 23 mar 2020]; 6(1):26-34. DOI: https://doi.org/10.18554/refacs.v6i1.1971

Favero MAB. Trajetória e sobrecarga emocional da família de crianças autistas: relatos maternos [Internet]. (dissertação). Ribeirão Preto, SP: Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo; 2005 [citado em 24 mar 2020]. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/59/59137/tde-27042005-113149/publico/FAVERO_MAB.pdf

Favero-Nunes MA, Santos MA. Itinerário terapêutico percorrido por mães de crianças com o transtorno autístico. Psicol Reflex Crit. [Internet]. 2010 [citado em 24 mar 2020]; 23(2):208-21. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/prc/v23n2/v23n2a03.pdf

Schmidt C, Nunes DRP, Pereira DM, Oliveira VF, Nuernberg AH, Kubaski C. Inclusão esco-lar e autismo: uma análise da percepção docente e práticas pedagógicas. Psicol Teor Prat. [Internet]. 2016 [citado em 24 mar 2020]; 18(1):222-35. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1516-36872016000100017&lng=pt&nrm=iso

Barbosa MOB, Fumes NLF. Atividade docente em cena: o foco no Atendimento Educacio-nal Especializado (AEE) para educandos com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Interfa-ces Educ. [Internet]. 2016 [citado em 24 mar 2020]; 7(19):88-108. DOI: https://doi.org/10.26514/inter.v7i19.1044

Blanchard-Laville, C. Em defesa de uma clínica de orientação psicanalítica em ciências da educação. Estilos Clin. [Internet]. 2007 [citado em 24 mar 2020]; 12(22):208-23. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71282007000100013

Kupfer MC, Pechberty B. A escolarização de crianças e de adolescentes com problemas psíquicos graves no Brasil e na França: algumas observações. Psicol Argum. [Internet]. 2010 [citado em 24 mar 2020]; 28(61):127-34. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/psicologiaargumento/article/view/19739

Caneda CRG, Chaves TML. A percepção do professor e do tutor frente à inclusão da cri-ança com autismo no ensino regular. Aletheia [Internet]. 2015 [citado em 22 set 2019]; 46:142-58. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-03942015000100012&lng=es

Turato ER. Métodos quantitativos e qualitativos na área da saúde: definições, diferenças e seus objetos de pesquisa. Rev Saúde Pública[Internet]. 2005 [citado em 24 mar 2020]; 39(3):507-14. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rsp/v39n3/24808.pdf

Triviños ANS. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas; 1992.

Eizirik MF. Por que fazer pesquisa qualitativa? Ver Bras Psicoter. 2003; 5(1):19-32.

Bialer M. A inclusão escolar nas autobiografias de autistas. PsicolEsc Educ. [Internet]. 2015 [citado em 24 mar 2020]; 19(3):485-92. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pee/v19n3/2175-3539-pee-19-03-00485.pdf

Bastos MB, Kupfer MCM. A escuta de professores no trabalho de inclusão escolar de crianças psicóticas e autistas. Estilos Clin. [Internet]. 2010 [citado em 24 mar 2020]; 15(1):116-25. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71282010000100008

Blanchard-Laville C. Os professores: entre o prazer e o sofrimento. São Paulo: Edições Loyola; 2005.

Published

2020-06-23

How to Cite

Perception of teachers of students with autism spectrum disorder about educational inclusion. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social, [S. l.], v. 8, p. 537–548, 2020. DOI: 10.18554/refacs.v8i0.4667. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/refacs/article/view/4667. Acesso em: 5 dec. 2025.