Validation of educational material for nursing care of people with anxiety
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v13i00.8618Keywords:
Mental Health, Psychiatric Nursing, Anxiety, TeachingAbstract
Objective: to develop and validate the content of educational material applicable to teaching the nursing care process for individuals suffering from anxiety in Primary Health Care. Methods: this methodological study based the material on scientific publications focused on nursing care for anxiety. Content validity was assessed by ten mental health nursing faculty members, selected probabilistically from the Lattes Platform. The Educational Content Validation Instrument in Health was used, with a minimum agreement rate of 90%. Results: initially, 23 slides were developed, with 76% agreement regarding the material's objectives, 91% agreement regarding structure, and 87% agreement regarding relevance. The slides were redesigned based on the experts' suggestions, and in the second round, 100% agreement was achieved. Conclusion: the educational material, with 30 slides, was created and presents evidence of content validity to be used in teaching the nursing care process for people suffering from anxiety in Primary Health Care.
References
1. Sousa SB, Costa LSP, Jorge MSB. Cuidado em saúde mental no contexto da Atenção Primária: contribuições da enfermagem. Rev Baiana Saúde Pública. [Internet]. 2019 [citado em 02 jul, 2025]; 43(1). Disponível em: https://rbsp.sesab.ba.gov.br/index.php/rbsp/article/view/3024
2. Tasca R, Massuda A, Malik AM, Leite IC. Recomendações para o fortalecimento da atenção primária à saúde no Brasil. Rev Panam Salud Pública. 2020;44:e4. DOI: https://doi.org/10.26633/RPSP.2020.4
3.Organização Pan-Americana da Saúde. Diretriz estratégica para a enfermagem na Região das Américas. Washington, DC: OPAS, 2019.
4.Soto-Schulz K, Matos IB, Ribeiro JM, Santos LMP. Competencies required for the performance of primary health care managers: a systematic review. Cad Saúde Pública. 2025;41(1):e00092624. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311XEN092624
5.Coelho VAA, Oliveira LCS, Lima MADS, Pinto AGA, Acioli S. Regionalização da atenção psicossocial: uma visão panorâmica da Rede de Atenção Psicossocial de Minas Gerais, Brasil. Cienc Saúde Colet. 2022;27(5):1895–909. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232022275.11212021
6.Queiroz DM, Fernandes JD, D’Oliveira A, Salum MJG, Oliveira WF. Challenges and potentials of the production of comprehensive care in Primary Health Care in Brazil. Rev Bras Enferm. 2021;74(5):e20210008. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2021-0008
7.Lima AMJ, Vasconcelos MGF, Lopes RG, Almeida RA, Vieira MCA. Olhares sobre a assistência em Saúde Mental na Atenção Primária à Saúde em municípios de pequeno porte: emergência de práticas inovadoras. Interface (Botucatu). 2021;25:e200678. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.200678
8.Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 3.088, de 23 de dezembro de 2011. Institui a Rede de Atenção Psicossocial [...]. Brasília: Ministério da Saúde, 2011.
9.Brasil. Ministério da Saúde. Portaria de Consolidação nº 3, de 28 de setembro de 2017. Consolida as normas sobre as redes do Sistema Único de Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2017.
10.Eslabão AD, Andrade AM, Oliveira WF, Santos TR. Saúde mental na estratégia saúde da família: caminhos para uma assistência integral em saúde. J Nurs Health. [Internet]. 2019 [citado em 02 jul, 2025]; 9(1):e199101. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/enfermagem/article/view/11106
11.Januário TGFM, Carvalho SM, Gomes LB, Oliveira WF, Silva CG. Escuta e valorização dos usuários: concepções e práticas na gestão do cuidado na Estratégia Saúde da Família. Cienc Saúde Colet. 2023;28(8):2283–90. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232023288.05952023
12.Boaventura MA, Reis EA, Godinho IC, Oliveira Filho LH, Caixeta NC, Castro VE, et al. Most prevalent mental diseases in the context of primary care in Brazil: a literature review. Braz J Health Rev. 2021;4(5):19959–73. DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv4n5-121
13.Liu S, Yang L, Zhang C, Xiang YT, Liu Z, Hu S, Zhang B. Online mental health services in China during the COVID-19 outbreak. Lancet Psychiatry. 2020 Apr;7(4):e17-e18. DOI: 10.1016/S2215-0366(20)30077-8. Epub 2020 Feb 19. PMID: 32085841; PMCID: PMC7129099
14.Kuse E, Santos EAS, Oliveira IM, Ferreira L. Cuidado na saúde mental: importância do acolhimento na Unidade de Saúde. Espaç Saúde (Paranavaí). 2022;23:3–7. DOI: https://doi.org/10.22421/1517-7130/es.2022v23.e874
15.Castro PRDC, Wolff Filho JLM. A saúde mental na atenção básica: avanços e desafios. RCMOS - Rev Cient Multidiscip O Saber. 2024;1(2). DOI: https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2024.759
16.Polit DF, Beck CT. Pesquisa em enfermagem: avaliação de evidências para a prática da enfermagem. 9. ed. Porto Alegre: Artmed, 2019. 456 p.
17.Pupo LR, Rosa TEC, Sala A, Feffermann M, Alves MCGP, Morais MDLS. Saúde mental na Atenção Básica: identificação e organização do cuidado no estado de São Paulo. Saúde Debate. 2020; 44(spe 3):107–27. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-11042020E311
18.Rolin MA, Grando LH. Assistência de enfermagem à pessoa com transtorno de ansiedade. In: Stefanelli M, Fukuda IMK, Arantes EC, organizadores. Enfermagem psiquiátrica em suas dimensões assistenciais. Barueri: Manole, 2017. p. 535–54.
19.Leite SS, Áfio ACE, Carvalho LV, Silva JM, Almeida PC, Pagliuca LMF. Construção e validação de instrumento de validação de conteúdo educativo em saúde. Rev Bras Enferm. 2018;71(Suppl 4):1635–41. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0648
20.Alexandre NMC, Coluci MZO. Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Cienc Saúde Colet. [Internet]. 2011 [citado em 02 jul, 2025]; 16(7):3061–8. Disponível em: http://www.scielo.br/j/csc/a/5vBh8PmW5g4Nqxz3r999vrn/?lang=pt
21.Nunes CRN, Campos LG, Lucena AM, Pereira JM, Costa PR, Lima FAF, et al. Relationship between the use of kangaroo position on preterm babies and mother-child interaction upon discharge. Rev Paul Pediatr. 2017;35(2):136–43. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-0462/;2017;35;2;00006
22.Fernandes TF, Pinho L, Brito MFSF, Lima CCM, Caldeira AP. Elaboração e validação de conteúdo de um instrumento sobre as atividades dos Agentes Comunitários de Saúde. Esc Anna Nery. 2022;26:e20220070. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN2022-0070pt
23.Jisha B, Sathyanadhan S, Sundareswaran S, Parayaruthottam P, Shibin M. Validity and reliability of the orthodontic experience questionnaire in Malayalam, an Indian language. J Orthod Sci. 2023;12(48):1–6. DOI: https://doi.org/10.4103/jos.jos_5_23
24.Paixão ÉS, Silva MEF, Medeiros NRD, Figueirêdo DSTO, Lima ÉAR, Ribeiro LCS. Validação de tecnologia educacional para o diagnóstico oportuno do HIV na Atenção Primária à Saúde. Rev Eletr Acervo Saúde. 2024;24(12):e17881. DOI: https://doi.org/10.25248/reas.e17881.2024
25. Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 74ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019. 144 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.

REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.
