Health education through fairs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v5i2.1711

Keywords:

Health education, Higher education, Community-institutional relations

Abstract

This is an experience report from an extension project, whose objectives were to present an experience in the modality "health fairs", conducted with the Colombo community in the Southwest region of the city of São Paulo, SP, Brazil, by an academic institution, and to analyze the perception of the undergraduate students participating in the project regarding the repercussion of this project in their professional and personal practice. The project was conducted in 2012, and after it, the evaluation of the students involved took place. The undergrads who answered the evaluation are from nine different courses, and stem mostly from the Nursing course (44%), followed by the courses of Psychology (16%), Nutrition (14%), Physical Therapy (10%) and Biology (7%). 1691 people received attention from 13 different types, among which the seven most common were: conduction of laboratory exams, healthy lifestyle practices, child recreation, checking of anthropometric factors, vital signs measurement, nutrition guidance, and physical therapy attention. The undergraduates evaluated positively their participation. Health education and social responsibility actions conducted by the public services, in partnership with the private sector, tend to benefit the population.

Author Biographies

Cristina Zukowsky Tavares

Doutora em Educação: Currículo pela  PUC/SP; Pos Doutora em Educação pela FeUs.

Luciano Senti da Costa

Doutor em Ciências pela Unifesp.

Maria Fernanda Melo Lopes Ninahuaman

Mestre em Farmacologia pela Unifesp.

Greice Marques

Enfermeira especialista em Obstetrícia pelo Unasp SP.

Daniela da Cunha dos Santos

Enfermeira pela Faculdade Adventista da Bahia.

References

Passos, AA; Gomes, WS. Desafios e possibilidades: duas experiências de extensão na Universidade Estadual de Goiás. Em Extensão 2016; (15)1:58-71.

Alves VS. Um modelo de educação em saúde para o Programa Saúde da Família: pela integralidade e reorientação do modelo assistencial. Interface Comun Saúde Educ. 2005; 9(16):39-52.

Costa BB. Paulo Freire: educador-pensador da libertação. Pro-Posições 2016; 27(1):93-110.

Lazarini WS, Sodré F, Dalbello-Araujo M. O debate sobre educação em saúde no âmbito do Conselho Municipal de Saúde de Vitória, ES, Brasil. Interface Comun Saúde Educ. 2014; 18(2):1227-40.

Thiollent M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez; 2011.

Ferreira MLS, Moura JFL, Silva ES, Rocha RF, Olivares AIO, Hayd RLN. Feira de saúde do curso de medicina da UFRR: uma aproximação com a comunidade. Rev Bras Educ Med. 2010; 34(2):310-4.

Egry EY, Regina EN, Faustino LH, Moraes MJB, Paula TCM. Cenário Capão Redondo. In: Egry EY, organizador. Necessidades em saúde na perspectiva da atenção básica: guia para pesquisadores. São Paulo: Dedone; 2008. p. 61-70.

Egry EY, Regina EN, Faustino LH, Moraes MJB, Paula TCM. Cenário Capão Redondo. In: Egry EY, organizador. Necessidades em saúde na perspectiva da atenção básica: guia para pesquisadores. São Paulo: Dedone; 2008.

Centro Universitário Adventista de São Paulo. Projeto pedagógico de curso (PPC): enfermagem. São Paulo: Campus de; 2010.

Carvalho MCB, coordenador. Avaliação: construindo parâmetros das ações socioeducativas. São Paulo: CENPEC; 2005.

Santos JHS, Rocha BF, Passaglio KT. Extensão universitária e formação no ensino superior. Rev Bras Ext Univ. 2016; 7(1):23-8.

Souza AM, Pereira NFF. Escrevendo os caminhos da extensão universitária na UNILA. Rev Bras Ext Univ. 2015; 6(2):77-85.

Ramos NV. Processos participativos: transformar para educar. In: Ramos NV, Prieto TRV. Do sul ao norte: metodologias participativas desde a sociopraxis. São Borja: FAITH; 2015. p. 13 -33.

Giatti LL. O paradigma da ciência pós normal: participação social na produção de saberes e na governança socioambiental e da saúde. São Paulo: Annablume; 2015.

Published

2017-04-11

How to Cite

Tavares, C. Z., Costa, L. S. da, Ninahuaman, M. F. M. L., Marques, G., & Santos, D. da C. dos. (2017). Health education through fairs. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 5(2), 245–254. https://doi.org/10.18554/refacs.v5i2.1711

Issue

Section

Case Study