Health education through fairs
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v5i2.1711Keywords:
Health education, Higher education, Community-institutional relationsAbstract
This is an experience report from an extension project, whose objectives were to present an experience in the modality "health fairs", conducted with the Colombo community in the Southwest region of the city of São Paulo, SP, Brazil, by an academic institution, and to analyze the perception of the undergraduate students participating in the project regarding the repercussion of this project in their professional and personal practice. The project was conducted in 2012, and after it, the evaluation of the students involved took place. The undergrads who answered the evaluation are from nine different courses, and stem mostly from the Nursing course (44%), followed by the courses of Psychology (16%), Nutrition (14%), Physical Therapy (10%) and Biology (7%). 1691 people received attention from 13 different types, among which the seven most common were: conduction of laboratory exams, healthy lifestyle practices, child recreation, checking of anthropometric factors, vital signs measurement, nutrition guidance, and physical therapy attention. The undergraduates evaluated positively their participation. Health education and social responsibility actions conducted by the public services, in partnership with the private sector, tend to benefit the population.
References
Passos, AA; Gomes, WS. Desafios e possibilidades: duas experiências de extensão na Universidade Estadual de Goiás. Em Extensão 2016; (15)1:58-71.
Alves VS. Um modelo de educação em saúde para o Programa Saúde da Família: pela integralidade e reorientação do modelo assistencial. Interface Comun Saúde Educ. 2005; 9(16):39-52.
Costa BB. Paulo Freire: educador-pensador da libertação. Pro-Posições 2016; 27(1):93-110.
Lazarini WS, Sodré F, Dalbello-Araujo M. O debate sobre educação em saúde no âmbito do Conselho Municipal de Saúde de Vitória, ES, Brasil. Interface Comun Saúde Educ. 2014; 18(2):1227-40.
Thiollent M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez; 2011.
Ferreira MLS, Moura JFL, Silva ES, Rocha RF, Olivares AIO, Hayd RLN. Feira de saúde do curso de medicina da UFRR: uma aproximação com a comunidade. Rev Bras Educ Med. 2010; 34(2):310-4.
Egry EY, Regina EN, Faustino LH, Moraes MJB, Paula TCM. Cenário Capão Redondo. In: Egry EY, organizador. Necessidades em saúde na perspectiva da atenção básica: guia para pesquisadores. São Paulo: Dedone; 2008. p. 61-70.
Egry EY, Regina EN, Faustino LH, Moraes MJB, Paula TCM. Cenário Capão Redondo. In: Egry EY, organizador. Necessidades em saúde na perspectiva da atenção básica: guia para pesquisadores. São Paulo: Dedone; 2008.
Centro Universitário Adventista de São Paulo. Projeto pedagógico de curso (PPC): enfermagem. São Paulo: Campus de; 2010.
Carvalho MCB, coordenador. Avaliação: construindo parâmetros das ações socioeducativas. São Paulo: CENPEC; 2005.
Santos JHS, Rocha BF, Passaglio KT. Extensão universitária e formação no ensino superior. Rev Bras Ext Univ. 2016; 7(1):23-8.
Souza AM, Pereira NFF. Escrevendo os caminhos da extensão universitária na UNILA. Rev Bras Ext Univ. 2015; 6(2):77-85.
Ramos NV. Processos participativos: transformar para educar. In: Ramos NV, Prieto TRV. Do sul ao norte: metodologias participativas desde a sociopraxis. São Borja: FAITH; 2015. p. 13 -33.
Giatti LL. O paradigma da ciência pós normal: participação social na produção de saberes e na governança socioambiental e da saúde. São Paulo: Annablume; 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.