Teaching-service articulation: strategy for health graduation and permanent education
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v6i2.2825Keywords:
Education, Primary health care, Community participationAbstract
The teaching-service-community integration is among the directives for higher education and makes permanent education available to workers in Brazil, to generate professionals that are prepared to work in the Unified Health System (SUS). This is an experience report that aims at presenting the integrative perspective of a teaching practice in a federal public university. The practice was named Community Teaching Practice Model (PEC), and took place in the Campus Prof. Antônio Garcia Filho, in the Federal University of Sergipe, in Lagarto, SE, Brazil. This insertion in the health services and in the community takes place since the first year of the course. It is an educational practice that integrates teaching and service, trying to make it so education through work becomes a promising way to induce permanent education in the quotidian of services. In this process, the establishment of links to the community should also be highlighted, as it fosters popular participation from all subjects involved, to achieve social transformations and the strengthening of citizenship.
References
Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES nº 67, de 3 de novembro de 2003. Referencial para as Diretrizes Curriculares Nacionais - DCN dos Cursos de Graduação [Internet]. Brasília, DF, 2003 [Citado em 17 jan 2016]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0067.pdf.
Freire P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra; 2010.
Schott M. Educação permanente em saúde - implementação da Política no estado de São Paulo. [tese]. Campinas, SP: Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP; 2014. 302f.
Rovere MR. Gestion de la educación permanente: una relectura desde una perspectiva estratégica. Educ Med Salud. 1993; 27(4):489-515.
Ministério da Saúde (Br). 12ª Conferência Nacional de Saúde: Conferência Sérgio Arouca. Relatório Final. Brasília: Conselho Nacional de Saúde; 2004.
Freire P. Ideologia e educação: reflexões sobre a não neutralidade da educação. In: Gadotti M. A educação contra a educação. 3ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 1984.
Lima LC. Educação ao longo da vida: entre a mão direita e a mão esquerda de Miró. São Paulo: Cortez; 2007.
Albuquerque GSC, Torres AÁR, Nascimento B, Martin BM, Gracia DFK, Orlando JMM, et al. Educação pelo trabalho para a formação do médico. Trab Educ Saúde. 2013; 11(2):411-30.
Kosik K. Dialética do concreto. 2ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2010.
Konder L. O que é dialética. 27ed. São Paulo. Brasiliense; 2008.
Severino AJ. Fundamentos ético-políticos da educação no Brasil de hoje. In: Lima JCF, Neves LMW. (Org.). Fundamentos da educação escolar do Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz; 2006. p.289-320.
Frigotto G. Trabalho, conhecimento, consciência e a educação do trabalhador. In: Gomez CM, Frigotto G, Arruda M, Arroyo M, Nosella P. et al. (Org.). Trabalho e conhecimento: dilemas na educação do trabalhador. 6ed. São Paulo: Editora Cortez; 2012. p. 19-38.
Dewey J. Experiência e educação. Tradução de Renata Gaspar. 2ed. Petrópolis: Vozes; 2011.
Moreira COF. Entre o indivíduo e a sociedade: um estudo da filosofia da educação de John Dewey. Bragança Paulista, SP: EDUSF; 2002.
Berbel NAN. Metodologia da problematização: experiências com questões de ensino superior. Londrina: EDUEL; 1998.
Barata RB. Como e por que as desigualdades sociais fazem mal à saúde. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.