School health program: possibilities and challenges from the perspective of the multiprofessional residence in health
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v7i2.3316Keywords:
School health services, Health promotion, AdolescentAbstract
This article is an experience report aiming to describe an intervention with adolescents in a public school linked to the School Health Programme, with a view to prevention and health promotion. Through Multidisciplinary Residence Program in a Matrix Health Unit, in the city of Uberaba, Brazil, weekly meetings were held with two groups of teenagers of the ninth years of elementary school, in the period from May to December 2017. Didactic and recreational resources were used, exploring the spaces of the educational institution. Throughout the process, challenges faced by the resident team were highlighted. However, the experience has contributed to the training of residents in an integrated, interdisciplinary and intersectoral action, in line with the prerogatives of SUS.
References
Silva CS, Bodstein RCA. Referencial teórico sobre práticas intersetoriais em promoção da saúde na escola. Ciênc Saúde Colet. [Internet]. 2016 [citado em 03 out 2017]; 21(6):1777-88. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csc/v21n6/1413-8123-csc-21-06-1777.pdf
Melo ACV, Barros JPP. Práticas de saúde na escola: um estudo cartográfico na cidade de Parnaíba-PI. Pesqui Prát Psicossociais [Internet]. 2016 [citado em 03 out 2017]; 11(2):341-55. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ppp/v11n2/06.pdf
Miclos PV, Calvo MCM, Colussi CF. Avaliação do desempenho da atenção primária em saúde através da análise envoltória de dados. Rev Eletrônica Gest Saúde [Internet]. 2015 [citado em 03 out 2017]; 6(2):1749-63. Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/3009/2705
Pinto JEP, Cavalcante JLM, Sousa RA, Morais APP, Silva MGC. Análise da produção científica sobre avaliação, no contexto da saúde da família, em periódicos brasileiros. Saúde Debate [Internet]. 2015 [citado em 03 out 2017]; 39(104):268-78. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/sdeb/v39n104/0103-1104-sdeb-39-104-00268.pdf
Ministério da Saúde (Br). Departamento de Atenção Básica. Passo a passo PSE: Programa Saúde na Escola: tecendo caminhos da intersetorialidade [Internet]. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2011 [citado em 03 out 2017]. 46 p. (Série C. Projetos, programas e relatórios). Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/passo_a_passo_programa_saude_escola.pdf
Ministério da Saúde (Br). Departamento de Atenção Básica. Saúde na escola [Internet]. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2009 [citado em 03 out 2017]. 96 p. (Cadernos de Atenção Básica; n. 24). Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/cadernos_atencao_basica_24.pdf
Azevedo IC, Vale LD, Araújo MG, Cassiano NA, Silva HS, Cavalcante RD. Compartilhando saberes através da educação em saúde na escola: interfaces do estágio supervisionado em enfermagem. Rev Enferm Cent-Oeste Min. [Internet]. 2014 [citado em 03 out 2017]; 4(1):1048-56. Disponível em: http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/recom/article/view/565
Machado MFAS, Gubert FA, Meyer APGFV, Sampaio YPCC, Dias MSA, Almeida AMB, et al. Programa saúde na escola: estratégia promotora de saúde na atenção básica no Brasil. Rev Bras Crescimento Desenvolv Hum. [Internet]. 2015 [citado em 03 out 2017]; 25(3):307-12. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbcdh/v25n3/pt_09.pdf
Donato LMTM, Moraes SHM, Nunes CB, Gerk MAS. A interação entre ESF e Escola na Saúde do Adolescente. Cad ABEM [Internet]. 2012[citado em 03 out 2017]; (8):13-8. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/48121194.pdf
Silva KL, Sena RR, Gandra C, Matos JAV, Coura KRA. Promoção da saúde no Programa Saúde na Escola e a inserção da enfermagem. REME, Rev Min Enferm. [Internet]. 2014 [citado em 03 out 2017]; 18(3): 614-22. Disponível em: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/950
Moraes JCD, Paes IADC. Percepções de uma equipe multiprofissional atuante no Programa Saúde na Escola. Rev Cient FHO-UNIARARAS. [Internet]. 2016 [citado em 03 out 2017]; 4(1):1-9. Disponível em: http://www.uniararas.br/revistacientifica/_documentos/art.001-2016.pdf
Santiago LM, Rodrigues MTP, Oliveira Junior AD, Moreira TMM. Implantação do Programa Saúde na Escola em Fortaleza-CE: atuação de equipe da Estratégia Saúde da Família. Rev Bras Enferm. [Internet]. 2012 [citado em 03 out 2017]; 65(6):1026-9. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v65n6/a20v65n6.pdf
Ramos CI, Langoni CS, Morés FB, Hermel JS, Drehmer LBR, Peretto M, et al. A promoção da saúde na “terra do nunca”. Rev Bras Promoç Saúde [Internet]. 2013 [citado em 03 out 2017]; 26(3):436-41. Disponível em: http://periodicos.unifor.br/RBPS/article/view/2953/pdf
Marinho JCB, Silva JA. Concepções e implicações da aprendizagem no campo da educação em saúde. Ens Pesqui Educ Ciênc. [Internet]. 2015[citado em 03 out 2017]; 17(2):351-71. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epec/v17n2/1983-2117-epec-17-02-00351.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.