Medical education in mother-child healthcare: practice environments, strategies, and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v7i3.3446

Keywords:

Women's health, Pregnant women, Prenatal care

Abstract

This work aims at reporting the pedagogical strategies used in a medical school, in the subject Collective Health IV, to teach concepts regarding Women's and Children's health, in the Cegonha Network. The teachers of the subject divided the students in small groups, who were placed in practice settings such as: postpartum Joint Accommodations, Human Milk Banks, and other mother-child healthcare services. It was found, in all experiences, that the students brought forth their understanding of the Cegonha Network decree and raised questions about the organization of the service network that was visited. As a result, the pedagogical strategy used allowed for developing the critical knowledge of students. This was especially clear when the undergraduates discussed together whether the directives of the Cegonha Network had been applied in the visited health services.

Author Biographies

Lineker Fernandes Dias, Universidade Federal de Uberlândia.

Estudante de Medicina da Universidade Federal de Uberlândia - UFU.

Giovanna Rodrigues da Cunha Naves, Universidade Federal de Uberlândia.

Estudante de Medicina da Universidade Federal de Uberlândia.

Natália Madureira Ferreira, Universidade Federal de Uberlândia.

Graduação em Medicina. Residência em Medicina de Família e Comunidade. Mestre em Saúde Coletiva, Políticas e Gestão em Saúde. Doutoranda em Saúde Coletiva. Docente na Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Uberlândia.

Mariana Côrtes de Freitas, Universidade Federal de Uberlândia.

Estudante de Medicina da Universidade Federal de Uberlândia.

Ana Flávia Rosa Araújo, Universidade Federal de Uberlândia.

Estudante de Medicina da Universidade Federal de Uberlândia.

Camila Amaro Guedes Santos, Universidade Federal de Uberlândia

Estudante de Medicina da Universidade Federal de Uberlândia.

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Published

2019-07-01

How to Cite

Dias, L. F., da Cunha Naves, G. R., Ferreira, N. M., de Freitas, M. C., Rosa Araújo, A. F., & Guedes Santos, C. A. (2019). Medical education in mother-child healthcare: practice environments, strategies, and challenges. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 7(3), 412–418. https://doi.org/10.18554/refacs.v7i3.3446