Medical education in mother-child healthcare: practice environments, strategies, and challenges
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v7i3.3446Keywords:
Women's health, Pregnant women, Prenatal careAbstract
This work aims at reporting the pedagogical strategies used in a medical school, in the subject Collective Health IV, to teach concepts regarding Women's and Children's health, in the Cegonha Network. The teachers of the subject divided the students in small groups, who were placed in practice settings such as: postpartum Joint Accommodations, Human Milk Banks, and other mother-child healthcare services. It was found, in all experiences, that the students brought forth their understanding of the Cegonha Network decree and raised questions about the organization of the service network that was visited. As a result, the pedagogical strategy used allowed for developing the critical knowledge of students. This was especially clear when the undergraduates discussed together whether the directives of the Cegonha Network had been applied in the visited health services.
References
Santos RAA, Melo MCP, Cruz DD. Trajetória de humanização do parto no Brasil a partir de uma revisão integrativa de literatura. Cadernos de Cultura e Ciência. 2015;13(2).
Monteschio LVC, Sgobero JCGS, Oliveira RR, Serafim D, Mathias TAF. Prevalência da medicalização do trabalho de parto e parto na rede pública de saúde. Cienc Cuid Saude [Internet]. 2016; 15(4): 591-598. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/view/33420
Brasil. Ministério da Saúde. Protocolos da Atenção Básica: Saúde das Mulheres. Brasília: Brasil; 2016.
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Políticas de Saúde. Programa Humanização do Parto: humanização no pré-natal e nascimento. Brasília: Ministério da Saúde; 2002.
Brasil. Ministério da Saúde. Portaria 1.459/2011 de 24 de junho de 2011. Institui, no âmbito do Sistema Único de Saúde - SUS - a Rede Cegonha. Brasília: Diário Oficial da União; 2011.
Paris G, Monteschio LVC, Oliveira RRD, Latorre MRDO, Pelloso SM, Mathias TAF. Tendência temporal da via de parto de acordo com a fonte de financiamento. Rev. Bras. Ginecol. Obstet. [Internet]. 2014;36(12):548-554. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-72032014001200548& lng=en
Brasil. Câmara de Educação Superior do Conselho Nacional de Educação. Resolução nº. 3, de 20 de junho de 2014. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Brasília: Diário Oficial da União; 2014.
Krug R, Vieira M, Maciel M, Erdmann T, Vieira F, Koch M, Grosseman S. O “Bê-Á-Bá” da Aprendizagem Baseada em Equipe. Rev. Bras. Educ. Méd. [Internet]. 2016; 40(4):602-620. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbem/v40n4/1981-5271-rbem-40-4-0602.pdf
Alves M, Marx M, Bezerra M, Landim J. Metodologias Pedagógicas Ativas na Educação em Saúde. Id on Line Rev. Psic. [Internet]. 2017; 10(33):339-346. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/659/927
Onofre N, Albuquerque K. As Metodologias Ativas como Estratégia de Promoção de Saúde no Trabalho Interdisciplinar com Mulheres na Atenção Básica. Rev. Cientifico [Internet] 2016; 16(33): 121-146. Disponível em: https://cientefico.emnuvens.com.br/cientefico/article/view/250/294
Stroher J, Henckes S, Gewehr D, Strohschoen A. Estratégias Pedagógicas Inovadoras Compreendidas como Metodologias Ativas. Rev. Thema [Internet] 2018; 15 (2): 734-747. Disponível em: http://revistathema.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/891/816
Amorim MP, Silva I. Instrumento de Avaliação do Pensamento Crítico em Estudantes e Profissionais de Saúde. Psic., Saúde & Doenças [Internet]. 2014; 15(1):122-137. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/psd/v15n1/v15n1a11.pdf
Baldoino AS, Veras RM. Analysis of Service-learning activities adopted in health courses of Federal University of Bahia. Rev. Esc. Enferm. USP [Internet]. 2016; 50:17-24. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342016001100017& lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/S0080-623420160000300003.
Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.068, de 21 de outubro de 2016. Institui diretrizes para a organização da atenção integral e humanizada à mulher e ao recém-nascido no Alojamento Conjunto. Brasília: Diário Oficial da União; 2016.
Brasil. Ministério da Saúde. Guia do Pré-Natal do Parceiro para Profissionais de Saúde. Brasília: O Ministério; 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.