The welcoming of new undergraduate students: a relational constructivism experience for the integration of nursing students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v7i1.3538

Keywords:

Adaptation, Social adjustment, Students nursing, Universities

Abstract

This article aims at reporting an experience about the integration of undergraduate Nursing students in the reception and welcoming of new students to the course. It aimed at describing how nursing students who are part of the Programa de Educação Tutorial (Program of Tutorial Education - PET), developed their activities for the integration of newcomers to the course, having the relational constructivism as their methodological and theoretical framework. This theoretical perspective understands learning to be a process that seeks to instigate curiosity, in which the students are led to find answers in their own knowledge, and in their interaction with reality and their colleagues. The main result is related to the "PET Friends" project, which integrates initiatives such as: integration reception and seminars; book and movie discussion; guidance on how to participate in extension projects and researches. In general, this activity allows the students to have a profound interaction among themselves, and to bring Nursing students closer to the activities developed in the Program of Tutorial Education.

Author Biographies

Iasmim de Lima Torres, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Uberaba, MG, Brasil

Acadêmica de Enfermagem da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Uberaba, MG, Brasil.

Sarah Mota de Sousa, UFTM

Acadêmica de Enfermagem da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Uberaba, MG, Brasil.

Marina Pereira Rezende, UFTM

Enfermeira. Mestre e Doutora em Enfermagem. Professora Associada da UFTM.  Uberaba, MG, Brasil

References

Cunha SM, Carrilho DM. O processo de adaptação ao ensino superior e o rendimento discente. Psicol Esc Educ. 2005; 9(2):215-24.

Zluhan MR, Raitz TR. Um estudo com jovens: transição do ensino médio ao ensino superior. In: X Anped Sul; 26-29 out 2014; Florianópolis. Florianópolis: UDESC; 2014. p. 1-21.

Teixeira MAP, Dias ACG, Wottrich SH, Oliveira AM. Adaptação à universidade em jovens calouros. Psicol Esc Educ. 2008; 12(1):185-202.

Gottlieb BH, Still E, Newby-Clark IR. Types and precipitants of growth and decline in emerging adulthood. J Adolesc Res. 2007; 22(2):132-55.

Diniz AM, Almeida LS. Adaptação à universidade em estudantes do primeiro ano: estudo diacrónico da interacção entre o relacionamento com pares, o bem-estar pessoal e o equilíbrio emocional. Anál Psicol. 2006; 1(24):29-38.

Bardagi MP, Hutz CS. “Não havia outra saída”: percepções de discentes evadidos sobre o abandono do curso superior. Psico USF. 2009; 14(1):95-105.

Fior CA, Mercuri E. Formação universitária: o impacto das atividades não obrigatórias nas mudanças pessoais dos estudantes. In: Mercury E, Polydoro SAJ. Estudante universitário: características e experiências de formação. Taubaté, SP: Cabral Universitária; 2004. p. 129-153.

Kuh GD, Hu S. The effects of student-faculty interaction in the 1990s. Rev High Ed. 2001; 24(3):309-32.

Gonçalves NG. Indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão: um princípio necessário. Perspectiva (Florianópolis). 2015; 33(3):1229-56.

Rosin SM, Gonçalves ACA, Hidalgo MM. Programa de Educação Tutorial: lutas e conquistas. Rev Coming. 2017; 2(1):70-9.

Ferreira CB. A abordagem construcionista relacional: significados de pesquisa e de intervenção. Rev SPAGESP. 2013; 14(1):96-9.

Drebes LM, Ortigara C, Artuzo FD, Jandrey WF, Silva VR. A dinâmica do Programa De Educação Tutorial (PET). Enciclopédia Biosfera. 2012; 8(15):2334-50.

Vieira MA, Souza LP, Ohara CVS, Domenico EBL. Avaliação com egressos da graduação em enfermagem: publicações nacionais entre 2001-2011. Hist Enferm Rev Eletrônica. 2014; 5(1):35-53.

González-Hernando C, Martín-Villamor PG, Martín-Durántez N, López-Portero S. Evaluación por los estudiantes al tutor de enfermería en el contexto del aprendizaje basado en problemas. Enfermería. 2015; 12(3):110-15.

Lima GM, Alves TA, Dias MA, Estrela DC, Lemes CGC, Nunes R, et al. Recepção “calourosa”: conhecimentos, expectativas e opiniões de ingressantes do curso de licenciatura em ciências biológicas. Holos. 2014; 30(1):282-9.

Published

2019-01-29

How to Cite

Torres, I. de L., Sousa, S. M. de, & Rezende, M. P. (2019). The welcoming of new undergraduate students: a relational constructivism experience for the integration of nursing students. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 7(1), 91–96. https://doi.org/10.18554/refacs.v7i1.3538