Teaching Hospital: promoting health in the territory
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v7i1.3543Keywords:
Health education, Public health, Hospitals teaching, Teaching care integration servicesAbstract
This study aims to report the experience of undergraduate nursing student’s members of the Programa de Educação Tutorial of the Nursing course (Program of Tutorial Education - PET Nursing) in an educational extramural activity proposed by a Federal Teaching Hospital. The extension activity proposed was conducted in two meetings from October to December 2016, in two communities in the city of Uberaba, MG, Brazil. As a strategy to approach and interact with the population, arterial pressure and rapid glycemic measures, as well as hepatitis-C tests were used, in addition to the confection of ludic materials, such as banners, medication showcases, leaflets, drawings, tools to write down the guidance received and other means of interaction with the public. The themes addressed by this experience were: diabetes; arterial hypertension; hepatitis; the correct use of medication; interpretation of industrialized food product labels; electricity in the residence; recycling of domestic waste. The activity gave the students an opportunity to interact with professors and professionals from other health field courses, and therefore, to have an interdisciplinary view on highly relevant themes to promote the health of the population, in addition to being closer and having a dialogic interaction with the community.
References
Trevisan DD, Minzon DT, Testi CV, Ramos NA, Carmona EV, Silva EM. Formação de enfermeiros: distanciamento entre a graduação e a prática profissional. Ciênc Cuid Saúde [Internet]. 2013 [citado em 13 set 2017]; 12(2):331-7. DOI: http://dx.doi.org/10.4025/cienccuidsaude.v12i2.19643
Carvalho KEG, Araújo EC. Educação em saúde para a promoção da saúde sexual de adolescentes: uma prática de enfermagem [Editorial]. Rev Enferm UFPE on line [Internet]. 2017. [citado em 16 set 2017]; 11(4). Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/15222
Melo RHV, Felipe MCP, Cunha ATR, Vilar RLA, Pereira EJS, Carneiro NEA, et al. Roda de conversa: uma articulação solidária entre ensino, serviço e comunidade. Rev Bras Educ Méd. [Internet]. 2016 [citado em 23 set 2017]; 40(2):301-9. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v40n2e01692014
Kovaleski DF, Zampieri MF, Zuco LP, Nitschke RG. Trajetória do Pró-PET - Saúde da família no cotidiano da promoção da saúde. Rev Bras Educ Méd. [Internet]. 2016 [citado em 25 set 2017]; 40(4):765-71. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v40n4e00422015
Silva MAM, Pinheiro AKB, Souza AMA, Moreira ACA. Promoção da saúde em ambientes hospitalares. Rev Bras Enferm. [Internet]. 2011 [citado em 12 fev 2018]; 64(3):596-9. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672011000300027
Martins VF. Hospitais universitários federais e a nova reestruturação organizacional: o primeiro olhar, uma análise de um hospital universitário. Rev Adm Contab. [Internet]. 2011 [citado em 10 out 2017]; 3(2):4-22. Disponível em: http://www.reacfat.com.br/index.php/reac/article/view/27
Cabral JR. Oficinas de educação em saúde com idosos: uma estratégia de promoção da qualidade de vida. Rev Enferm Digit Cuid Promoç Saúde [Internet]. 2015. [citado em 18 out 2017]; 1(2):71-5. DOI: http://www.dx.doi.org/10.5935/2446-5682.20150011
Ribeiro CRB, Sobóia VM. Popular education in health with fishermen: an experience outside the nurse´s “comfort zone”. Rev Pesqui Cuid Fundam. [Internet]. 2015 [citado em 13 mar 2018]; 7(3):2846-52. DOI: http://dx.doi.org/10.9789/2175-5361.2015.v7i3.2846-2852
Silva KL, Araújo FL, Santos FBO, Andrade AM, Basílio NC, Sena RR. O que vem se falando por aí em competências no ensino da promoção da saúde na formação do enfermeiro? ABCS Health Sciences [Internet]. 2015[Citado em nov 2017]; 40(3):286-93. DOI: 10.7322/abcshs.v40i3.809
Saporetti GM, Miranda PSC, Belisário SA. O profissional de educação física e a promoção da saúde em núcleos de apoio à saúde da família. Trab Educ Saúde [Internet]. 2016 [citado em 11 set 2017]; 14(2):523-43. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sip00113
Rosin SM, Gonçalves ACA, Hidalgo MM. Programa de educação tutorial: lutas e conquistas. ComInG [Internet]. 2017 [citado em 20 nov 2017]; 2(1):70-9. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/2448190424495
Carvalho BC, Peduzzi M, Mandú ENT, Ayres JRCM. Trabalho e intersubjetividade: reflexão teórica sobre sua dialética no campo da saúde e enfermagem. Rev Latinoam Enferm. [Internet]. 2012 [citado em 22 set 2017]; 20(1):[8 telas]. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692012000100004
Coriolano-Marinus MWV, Queiroga BAM, Moreno LR, Lima LS. Comunicação nas práticas em saúde: revisão integrativa da literatura. Saúde Soc. [Internet]. 2014 [citado em 22 set 2017]; 23(4):1356-69. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12902014000400019
Almeida TJ, Salvador PTCO, Alves KYA, Sousa ICA. Playful education in health: report of an experience of “luminescent nurses”. Rev Pesqui Cuid Fundam. [Internet]. 2013 [citado em 12 nov 2017]; 5(5):122-30. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/1642/pdf_1009
Pinto ACM, Oliveira IV, Santos ALS, Silva LES, Izidoro GSL, Mendonça RD et al. Percepção dos alunos de uma universidade pública sobre o Programa de Educação pelo Trabalho para a saúde. Ciência & Saúde Coletiva [Internet]. 2013 [citado em fev 2018]; 18(8):2201-10. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232013000800004
Pinto JMR. A teoria da ação comunicativa de Jürgen Habermas: conceitos básicos e possibilidades de aplicação à administração escolar. Paidéia (Ribeirão Preto) [Internet]. 1995 [citado em 12 set 2017]; 8-9:77-96. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X1995000100007
Ruiz MJF. A ação comunicativa na práxis pedagógica: um estudo a partir de Habermas. [dissertação]. Londrina: Universidade Estadual de Londrina; 2006. 106p.
Alves MA, Mello PL. Consciência social, comunidade ética e crítica da alienação em Habermas. Aufklärung, Rev Filos. [Internet]. 2016 [citado em 12 set 2017]; 3(2):101-12. DOI: https://doi.org/10.18012/arf.2016.30417
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.