Frequency and duration of manipulative actions in the act of playing with cubes in children with low vision
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v9i0.4189Keywords:
Vision, Low, Child development, Motor skills.Abstract
This is a cross-sectional/observational study. It aimed to analyze the frequency and duration of manipulative actions of children when exploring cubes of different sensory stimuli (light, auditory, tactile, high-contrast, transparent and black) . Seven children with low vision and seven with normal vision (8.8 years ± 1.02) were evaluated. The children were filmed during the act of playing with the cubes. For the group I, there was a significant difference in the high contrast (p = 0.031) and tactile (p = 0.017) cubes for the manipulative action of shaking the cube. For the group II, significant results occurred in the action of turning (p = 0.047) the luminous cube and in the action of removing hands (p = 0.006) in the tactile cube. There was no difference in the general average of frequency and manipulation time of the cubes. The cubes with tactile and high contrast stimuli were favorable to stimulate children with low vision from 7 to 10 years of age.
References
Cordazzo STD, Vieira ML. Caracterização de brincadeiras de crianças em idade escolar. Psicol Reflex Crit. [Internet]. 2008 [citado em 20 jan 2019]; 21(3):365-73. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0102-79722008000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=pt
Maluf ACM. Tipos de brincadeiras e como ajudar a criança brincar. In: Maluf ACM. Brincar: prazer e aprendizado [Internet]. Petrópolis, RJ: Vozes; 2003 [citado em 25 fev 2019]. Disponível em: http://www.profala.com/arteducesp64.htm
Schmitt BD, Pereira K. Frequência de ações motoras em crianças com baixa visão e visão normal ao explorar cubos com e sem estímulos visuais. Rev Bras Educ Esp. [Internet]. 2016 [citado em 26 jan 2019]; 22(3):399-412. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbee/v22n3/1413-6538-rbee-22-03-0399.pdf
Carvalho, RP. A influência da postura corporal no movimento de alcance manual em lactentes aos 4 meses de vida [Internet]. [dissertação]. São Carlos, SP: Universidade Federal de São Carlos; 2004 [citado em 28 mar 2019]. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/5231/DissRPC.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Andrade ASS, Barbosa CC, Bessa SL. Anais do Congresso de Iniciação Científica, Estágio e Docência do Campus Formosa: prática pedagógica e a formação docente: teoria e realidade [Internet]. Formosa, GO: Universidade Estadual de Goiás; 2017 [citado em 29 abr 2019]. Disponível em: https://www.anais.ueg.br/index.php/ciced/issue/view/284
Lage JB, Nascentes GAN, Pereira K. Influência dos estímulos ambientais domiciliares na mobilidade de crianças com baixa visão: habilidade funcional e assistência do cuidador. Rev Bras Oftalmol. [Internet]. 2016 [citado em 4 fev 2019]; 75(4):290-5. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbof/v75n4/0034-7280-rbof-75-04-0290.pdf
Azevedo TLR, Gabriela A, Bataliotti SE, Lourenço GF. Uso da audiodescrição no brincar de uma criança com Down na educação infantil. Rev Educ Esp. [Internet]. 2019 [citado em 7 jun 2019]; 32:7. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/23667/pdf
Carraro A, Heidrich RO. Brinquedo para estimulação precoce de crianças com deficiência visual [Internet]. [monografia]. Novo Hamburgo, RS: Universidade Feevale; 2010 [citado em 3 mar 2019]. Disponível em: https://biblioteca.feevale.br/Monografia/MonografiaAndressaCarraro.pdf
Silva RS, Silva RP. Estudo sobre o desenvolvimento do projeto de brinquedos: enfoque na criança com deficiência visual. Educ Gráf. [Internet]. 2018 [citado em 6 mar 2019]; 22(2):307-18. Disponível em: http://www.educacaografica.inf.br/wp-content/uploads/2018/11/21_O-DESENVOLVIMENTO-DO-PROJETO_307-318.pdf
Ministério da Saúde (Br). Secretaria de Atenção à Saúde. Diretrizes de atenção à saúde ocular na infância: detecção e intervenção precoce para a prevenção de deficiências visuais [Internet]. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2013 [citado em 3 jun 2019]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/diretrizes_atencao_saude_ocular_infancia.pdf
Couto JÁ, Oliveira LAG. As principais causas de cegueira e baixa visão em escola para deficientes visuais. Rev Bras Oftalmol. [Internet]. 2016 [citado em 25 fev 2019]; 75(1):26-9. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbof/v75n1/0034-7280-rbof-75-01-0026.pdf
Graziano RM, Leone CR. Problemas oftalmológicos mais frequentes e desenvolvimento visual do pré-termo extremo. J Pediatr. (Rio J.). [Internet]. 2005 [citado em 11 abr 2019]; 81(1 Supl 1):S95-S100. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/jped/v81n1s1/v81n1s1a12.pdf
Schmitt, BD, Pereira K. Caracterização das ações motoras de crianças com baixa visão e visão normal durante o brincar: cubos com e sem estímulo luminoso ou alto contraste. Rev Bras Educ Espec. [Internet]. 2014 [citado em 15 abr 2019]; 20(3):435-48. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbee/v20n3/08.pdf. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382014000300009
Oliveira C, Silva QPN, Pelizaro BP, Pereira K. Ações manipulativas e o ato de criar brincadeiras com cubos em crianças com e sem baixa visão. Rev Saúde Desenvolv Hum. [Internet]. 2020 [citado em 1 maio 2020]; 8(1):49-58. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/6038/pdf
Soska KC, Adolf KE, Johnson SP. Systems in development: motor skill acquisition facilitates 3D object completion. Dev Psychol. [Internet]. 2010 [citado em 14 fev 2019]; 46:129-38. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2805173/
Delgado IMC, Pereira LM. Characterization of functional vision in preschool children with low vision: the identification of pedagogical strategies. Int Congr Ser. [Internet]. 2005 [citado em 3 abr 2019]; 1282:93-6. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0531513105007521?via%3Dihub
Smitsman AW; Schellinerhout R. Exploratory behavior in blind infants: how to improve touch? Infant Behav Dev. [Internet]. 2000 [citado em 11 jan 2019]; 23(3):485-511. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/223670838_Exploratory_behavior_in_blind_infants_How_to_improve_touch
Dondis DA. Sintaxe da linguagem visual [Internet]. Tradução Camargo JL. 3ed. São Paulo: Martins Fontes; 2015 [citado em 15 jan 2019]. 248p. Disponível em: http://www3.uma.pt/dmfe/DONDIS_Sintaxe_da_Linguagem_Visual.pdf
Gagliardo HGRG, Nobre MIRS. Intervenção precoce na criança com baixa visão. Rev Neurociênc. [Internet]. 2001 [citado em 22 fev 2019]; 9(1):16-9. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/339613796_Intervencao_Precoce_na_Crianca_com_Baixa_Visao
Lagel JB, Nascentes GAN, Pereira K. Influência dos estímulos ambientais domiciliares na mobilidade de crianças com baixa visão: habilidade funcional e assistência do cuidador. Rev Bras Oftalmol. [Internet]. 2016 [citado em 20 abr 2019]; 75(4):290-5. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbof/v75n4/0034-7280-rbof-75-04-0290.pdf. DOI 10.5935/0034-7280.20160058
Schmitt BD. Ações motoras de crianças com baixa visão durante o brincar: cubos com e sem estímulo visual [Internet]. [dissertação]. Uberaba, MG: Universidade Federal do Triângulo Mineiro; 2014 [citado em 25 abr 2019]. 65p. Disponível em: http://bdtd.uftm.edu.br/bitstream/tede/193/5/Dissert%20Beatriz%20D%20Schmitt.pdf
Borges AAP, Campos RHF. A Escolarização de alunos com deficiência em Minas Gerais: das classes especiais à educação inclusiva. Rev Bras Educ Espec. [Internet]. 2018 [citado em 7 mar 2019]; 24:69-84. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1413-65382418000400006
Cordazzo STD, Vieira ML. Caracterização de brincadeiras de crianças em idade escolar. Psicol Reflex Crit. [Internet]. 2008 [citado em 11 maio 2019]; 21(3):365-73. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722008000300004
Bakke HA. Adaptação e validação do MABC-2 para crianças com baixa visão [Internet]. [tese]. Recife: Universidade Federal de Pernambuco; 2015 [citado em 26 maio 2019]. 122f. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/15053
Motta MP, Marchiore LM, Pinto JH. Confecção de brinquedo adaptado: uma proposta de intervenção da terapia ocupacional com crianças de baixa visão. Mundo Saúde [Internet]. 2008 [citado em 28 mar 2019]; 32(2):139-45. Disponível em: http://www.saocamilo-sp.br/pdf/mundo_saude/59/139a145.pdf
Santos MCS. Escala de Desenvolvimento Motor: adaptação para crianças com baixa visão dos 07 aos 10 anos de idade [Internet]. [dissertação]. Uberaba, MG: Universidade Federal do Triângulo Mineiro; 2018 [citado em 14 mar 2019]. 114f. Disponível em: http://bdtd.uftm.edu.br/handle/tede/587
Ulrich DA. The Test of Gross Motor Development [Internet]. 2nd. Austin, Texas: ProdEd; 2000 [citado em 26 maio 2019]. 8p. Disponível em: https://www.pgsd.org/cms/lib07/PA01916597/Centricity/Domain/380/TGMD-2%20Assessmt.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.