Shared production of an educational game about alcohol with adolescents from the Quilombola community
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.4533Keywords:
Educational and promotional materials, Adolescent, Health education, African Continental ancestry group.Abstract
This study aims to describe the experience lived in the shared production of an educational game about alcohol, with participation of adolescents from the Quilombola community. This is an experience report developed in the first semester of 2019, divided into stages: field activity with adolescent groups, using the sensitive creative method, through dynamics of creativity and sensitivity; construction of provisional storyboard by researchers; and game evaluation and storyboard changes. After applying the dynamics, a provisional storyboard of the image game was produced. This game was evaluated by teenagers and changes were made to educational material produced by them and for them that can be a transforming tool of health care. With activities carried out, it was possible to approach the teenagers more effectively, making it possible to know their customs, their culture and learn how alcohol is present in the daily lives of the community's residents.
References
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar [Internet]. Rio de Janeiro: IBGE; 2016 [citado em 05 set 2018]. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv97870.pdf
Guimarães BEB, Aquino R, Prado NMBL, Rodrigues PVA. O consumo excessivo de álcool e a insatisfação com a imagem corporal por adolescentes e jovens de um município baiano, Brasil. Cad Saúde Pública [Internet]. 2019 [citado em 28 jun 2020]; 36(1):1-15. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/csp/v36n1/1678-4464-csp-36-01-e00044919.pdf
Silveira RE, Santos AS, Albino A. Identidade de gênero entre adolescentes escolares: abordagens sociais e psicanalíticas. REFACS [Internet]. 2016 [citado em 14 abr 2020]; 4(3):227-36. Disponível em: http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/refacs/article/view/1775/1730. DOI: 10.18554/refacs.v4i3.1775
Couto TA, Santos FPA, Rodrigues VP, Vilela ABA, Machado JC, Jesus AS. Health education under perspective of family health teams users. Rev Enferm UFPE [Internet]. 2016 [citado em 03 mar 2019]; 10(5):1606-18. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/11156/0
Freire P. Pedagogia do oprimido. 55ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2013.
Partelli ANM, Cabral IE. Stories about alcohol drinking in a Quilombola community: participatory methodology for creating-validating a comic book by adolescents. Texto & Contexto Enferm. [Internet]. 2017 [citado em 22 mar 2019]; 26(4):e2820017. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-07072017002820017
Cabral IE, Neves ET. Pesquisar com o método criativo e sensível na enfermagem: fundamentos teóricos e aplicabilidade. In: Lacerda RM, Costenaro RGS, organizadores. Metodologia da pesquisa para a enfermagem: da teoria à prática. Porto Alegre: Moriá; 2016. p. 325-351.
Ministério da Saúde (Br). Política Nacional de Saúde Integral da População Negra: uma política para o SUS [Internet]. 2ed. Brasília, DF: Editora MS; 2013 [citado em 03 jul 2020]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_saude_integral_populacao.pdf
Donoghue K, Rose H, Boniface S, Deluca P, Coulton S, Mohammed FA, et al. Alcohol consumption, early-onset drinking, and health-related consequences in adolescents presenting at emergency departments in England. J Adolesc Health [Internet]. 2017 [citado em 02 abr 2020]; 60(4):438-46. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2016.11.017
Colder CR, Shyhalla K, Frndak SE. Early alcohol use with parental permission: psychosocial characteristics and drinking in late adolescence. Addict Behav. [Internet]. 2018 [citado em 28 jun 2020]; 76:82-7. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.addbeh.2017.07.030
Freitas EAM, Luis MAV. Perception of students about alcohol consumption and illicit drugs. Acta Paul Enferm. [Internet]. 2015 [citado em 28 jun 2020]; 28(5):408-14. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ape/v28n5/en_1982-0194-ape-28-05-0408.pdf
Presidência da República (Brasil), Casa Civil. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências [Internet]. D.O.U., Brasília, DF, 16 jul 1990 [citado em 03 jul 2020]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm
Gurgel SS, Taveira GP, Matias ÉO, Pinheiro PNC, Vieira NFC, Lima FET. Jogos educativos: recursos didáticos utilizados na monitoria de educação em saúde. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2017 [citado em 05 maio 2020]; 21:e-1016. Disponível em: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/1152
Yonekura T, Soares CB. O jogo educativo como estratégia de sensibilização para coleta de dados com adolescentes. Revista Latinoam Enferm. [Internet]. 2010 [citado em 05 jun 2019]; 18(5):1-7. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rlae/v18n5/pt_18.pdf
Arevian AC, O’Hora J, Jones F, Mango J, Jones L, Williams PG, et al. Participatory technology development to enhance community resilience. Ethn Dis. [Internet]. 2018 [citado em 05 jan 2020]; 28(Suppl 2):493–502. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6128332/pdf/ethndis-28-493.pdf
West CH, Dusome DL, Winsor J, Rallison LB. Falling down the rabbit hole: child and family experiences of pediatric hematopoietic stem cell transplant. Qual Health Res. [Internet]. 2020 [citado em 05 jan 2020]; 30(7):1125-38. DOI: https://doi.org/10.1177/1049732320912410
Teixeira E, organizadora. Desenvolvimento de tecnologias cuidativo-educacionais. Porto Alegre: Moriá; 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.