Teaching evidence-based practice: perspectives of university nurse managers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v9i2.4695

Keywords:

Evidence-based nursing, Evidence-based practice, Nursing research, Faculty, Nursing, Education, Higher.

Abstract

This study aims to understand the teaching of evidence-based practice from the perspective of university nurse managers. It is a study by mixed methods, according to the conception of Evidence-Based Practice, and by the Theory of Diffusion of Innovations, conducted by semi-structured individual interviews, using a hermeneutic-dialectic approach with the intentional sample of 10 nurse managers from a public university. The teaching of evidence-based practice took place through specific initiatives by teachers, during internships to raise a clinical question and search for evidence to answer it, or in search and critical analysis of scientific articles. The results support the orientation of the educational matrix in the training of nurses and indicate that contextual aspects influencing the adoption of evidence-based practice in teaching were recognized, recommending to increase both teaching and the production of knowledge on the subject.

Author Biographies

Fernanda Carolina Camargo, Setor Vigilância e Segurança do Paciente do Hospital de Clínicas da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Enfermeira. Doutora em Atenção à Saúde. Chefe do Setor Vigilância e Segurança do Paciente do Hospital de Clínicas da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Gilberto de Araújo Pereira, Curso de graduação em Enfermagem da UFTM

Estatístico. Doutor em Estatística. Professor Adjunto do curso de graduação em Enfermagem da UFTM

Luan Augusto Alves Garcia, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeiro. Especialista em Enfermagem do Trabalho, Gestão dos Serviços em Ergonomia, Gestão Pública em Saúde pela Faculdade de Gestão e Negócios da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Saúde do Adulto na modalidade Residência Multiprofissional em Saúde pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM.

Mestre em Atenção à Saúde pela UFTM.

Doutorando em Atenção à Saúde pela UFTM.

Marija Antunes, UFTM

Enfermeira graduada pela UFTM

Adriana Oliveira de Freitas Araujo, Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da UFTM

Enfermeira. Especialista em Saúde do Adulto pelo Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da UFTM

Álvaro da Silva Santos, curso de graduação em Enfermagem e nos Programas de Pós-Graduação em Atenção à Saúde e Psicologia da UFTM

Enfermeiro. Doutor em Ciências Sociais. Pós Doutor em Serviço Social. Professor Associado do curso de graduação em Enfermagem e nos Programas de Pós-Graduação em Atenção à Saúde e Psicologia da UFTM

References

Boude OF. New knowledge required for nursing practice in a dynamic and changing society. Aquichan [Internet]. 2019 [citado em 2 fev 2019]; 19(1):e1911. Disponível em: http://aquichan.unisabana.edu.co/index.php/aquichan/article/view/10250

Melnyk BM, Gallagher-Ford L, Fineout-Overholt E. The establishment of evidence based practice competencies for practicing registered nurses and advanced practice nurses in real-world clinical settings: proficiencies to improve healthcare quality, reliability, patient outcomes and costs. Worldviews Evid Based Nurs. [Internet]. 2014 [citado em 10 fev 2019]; 11(1):5-15. Disponível em: https://sigmapubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/wvn.12021

Camargo FC, Iwamoto HH, Galvão CM, Pereira GA, Andrade RB, Masson GC. Competences and barriers for the evidence-based practice in nursing: an integrative review. Rev Bras Enferm. [Internet]. 2018 [citado em 13 dez 2018]; 71(4):2030-8. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v71n4/0034-7167-reben-71-04-2030.pdf

Camargo FC, Antunes M, Andrade RB, Monteiro DAT, Iwamoto HE, Pereira GA. Docentes pesquisadores, investigações de enfermagem e estratégias para translação do conhecimento em hospital universitário. Ciênc Cuid Saúde [Internet] 2018 [citado em 12 jan 2019]; 17(2):1-8. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/view/41637

Camargo FC, Iwamoto HH, Pereira GA, Souza RM, Garcia LAA, Monteiro DAT, et al. Estratégias para o ensino da prática baseada em evidências na formação de enfermeiros: revisão integrativa. REFACS [Internet]. 2018 [citado em 10 jan 2019]; 6(Supl1):363-74. Disponível em: http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/refacs/article/view/2288

Cunha KS, Andrade SR, Erdmann AL. University management nurse: a grounded theory. Rev Latinoam Enferm. [Internet]. 2018 [citado em 8 jan 2019]; 26:e2980. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v26/0104-1169-rlae-26-e2980.pdf

Almeida JPL, Farias JS, Carvalho HS. Drivers da adoção de tecnologias em serviços de saúde. BBR Braz Bus Rev. [Internet] 2017 [citado em 14 fev 2019]; 14(3):336-51. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/bbr/v14n3/pt_1808-2386-bbr-14-03-0336.pdf

Rogers EM. Diffusion of innovations. Nova York: Free Press; 2003. 576p.

Oliveira JLC, Magalhães AMM, Matsuda LM. Métodos mistos na pesquisa em enfermagem: possibilidades de aplicação à luz de Creswell. Texto & Contexto Enferm. [Internet]. 2018 [citado em 9 fev 2019]; 27(2):e0560017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v27n2/0104-0707-tce-27-02-e0560017.pdf

Minayo MCS. O desafio do conhecimento. Pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec; 2010.

Camargo FC, Iwamoto HH, Monteiro DAT, Lorena LT, Pereira GA. Avaliação de intervenção para difusão da enfermagem baseada em evidências em hospital de ensino. Rev Gaúcha Enferm. [Internet]. 2016 [citado em 2 mar 2019]; 37(Esp):e68962. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rgenf/v37nspe/0102-6933-rgenf-1983-14472016esp68962.pdf

Conselho Nacional de Saúde (Brasil). Resolução n.º 466. Diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa envolvendo seres humanos [Internet]. Brasília, DF: Conselho Nacional de Saúde; 2012 [citado em 15 fev 2019]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/201 3/res0466_12_12_2012.html

Silveira CA, Paiva SMA. A evolução do ensino de enfermagem no Brasil: uma revisão histórica. Ciênc Cuid Saúde [Internet] 2011 [citado em 2 fev 2019]; 10(1):176-83. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/view/6967/0

Fonseca RMGS, Barbosa DA, Egry EY. Formation in social responsibility of nursing professionals: a Brazilian perspective. Invest Educ Enferm. [Internet]. 2018 [citado em 5 fev 2019]; 36(2):e01. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/iee/v36n2/2216-0280-iee-36-02-e01.pdf

Malik G, McKenna L, Griffiths D. An analysis of evidence-based practice curriculum integration in Australian undergraduate nursing programs. GSTF J Nurs Health Care [Internet]. 2015 [citado em 23 jan 2019]; 3:158-64. Disponível em: http://dl6.globalstf.org/index.php/jnhc/article/view/427/376

Malik G, McKenna L, Griffiths D. Endeavoring to contextualize curricula within an EBP framework: a grounded theory study. West J Nursing Res. [Internet]. 2018 [citado em 9 fev 2019]; 40(12):1765-84. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0193945917753589

Moore F, Tierney S. What and how… but where does the why fit in? The disconnection between practice and research evidence from the perspective of UK nurses involved in a qualitative study. Nurse Educ Pract. [Internet]. 2019 [citado em 14 fev 2019]; 34:90-6. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/journal/nurse-education-in-practice/vol/34/suppl/C

Debruyn RR, Ochoa-Marin SC, Semenic, S. Barriers and facilitators to evidence-based nursing in Colombia: perspectives of nurse educators, nurse researchers and graduate students. Invest Educ Enferm. [Internet]. 2014 [citado em 3 mar 2019]; 32(1):21. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/iee/v32n1/v32n1a02.pdf

Candela L, Gutierrez AP, Keating S. What predicts nurse faculty members’ intent to stay in the academic organization? A structural equation model of a national survey of nursing faculty. Nurse Educ Today [Internet]. 2015 [citado em 10 mar 2019]; 35(4):580-9. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0260691715000027?via%3Dihub

Correia SEN, Oliveira VM, Gomez CRP. Dimensions of social innovation and the roles of organizational actor: the proposition of a framework. Rev Adm Mackenzie [Internet]. 2016 [citado em 6 mar 2019]; 17(6):102-33. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ram/v17n6/1678-6971-ram-17-06-0102.pdf

Published

2021-04-21

How to Cite

Camargo, F. C., Pereira, G. de A., Garcia, L. A. A., Antunes, M., Araujo, A. O. de F., & Santos, Álvaro da S. (2021). Teaching evidence-based practice: perspectives of university nurse managers. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 9(2), 427–437. https://doi.org/10.18554/refacs.v9i2.4695

Issue

Section

Original Articles