Health handbook for the elderly as a health literacy tool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.5023

Keywords:

Health educacion, Health promocion, Primary health care, Literacy, Aged.

Abstract

This is an experience report, carried out in a Basic Health Unit in the Northwest region of the city of Belo Horizonte, in the state of Minas Gerais, Brazil, between the months of October and November of 2019. It aimed to present the use of the health handbook of the elderly as a literacy tool for health, in the environment of primary health care. The fifth edition of the handbook, made available by the Ministry of Health, was used during 10 home visits to 10 elderly people, in three stages comprised by filling in data, evaluating information and orientations inherent to the proposed contents. Each elderly person received a visit, received the handbook and participated in educational interventions. It was found that using of this tool in an appropriate manner led to an increase in health literacy levels, both for the elderly and professionals involved in the intervention. It allowed greater access, better understanding, and effective evaluation and use of the contents inherent to health. Based on the study, it is suggested the training of the multiprofessional team in health literacy as well as realization of studies that foster the impact of the use of the handbook on the life of elderly people and on the performance of the health team.

Author Biographies

Terezinha Nunes da Silva, Secretaria Municipal de Saúde de Belo Horizonte

Enfermeira. Especialista em Oncologia. Especialista em Saúde Pública com ênfase em Saúde da Família. Secretaria Municipal de Saúde de Belo Horizonte

Paula Ferreira Chacon, Secretaria Municipal de Saúde de Belo Horizonte

Assistente Social. Especialista em Sociologia. Especialista em Gerontologia. Mestre em Promoção da Saúde e Prevenção da Violência. Secretaria Municipal de Saúde de Belo Horizonte

References

Ministério da Saúde (Br), Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Caderneta de saúde da pessoa idosa. 5ed. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2018. 60p.

Saboga-Nunes L, Freitas OS, Cunha M. Renasceres®: um modelo para a construção da cidadania em saúde através da literacia para a saúde. Servir [Internet]. 2016 [citado em 20 jan 2020]; 59(1):7-15. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/75982993.pdf

Ministério da Saúde (Br), Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Manual para utilização da caderneta de saúde da pessoa idosa. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2018. 96p.

Farinelli MR, Julião CH, Ribeiro PMA, Saboga-Nunes LA, Martins RAS. A educação permanente e a literacia para a saúde: contribuições para a formação profissional. REFACS [Internet]. 2017 [citado em 28 fev. 2020]; 5(Supl.2):305-10. http://www.seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/refacs

World Health Organization. Health promotion glossary [Internet]. Geneva: WHO; 1998 [citado em 15 fev. 2020]. Disponível em: http://www.who.int/healthpromotion/about/HPR%20Glossary%201998.pdf

Sørensen K. Uma visão para a literacia em saúde na Europa. In: Lopes C, Almeida CV, organizadores. Literacia em saúde na prática. Lisboa: Edições ISPA; 2019. p. 27-32.

Silva TN. Tendências de pesquisas sobre literacia em saúde: estudo bibliométrico. In: Saboga-Nunes L, Martins RAS, Farinelli MR, Julião CH., organizadores. O papel da literacia para a saúde e educação para a saúde na promoção da saúde. Curitiba: CRV; 2019. p. 79-92.

Senado Federal (Brasil). Estatuto do idoso [Internet]. Brasília, DF: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas; 2017 [citado em 2 mar 2020]. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/530232/estatuto_do_idoso_1ed.pdf

Silva LLNB, Rabelo DF. Afetividade e conflito nas díades familiares, capacidade funcional e expectativa de cuidado de idosos. Pensando Famílias [Internet]. 2017 [citado em 3 mar 2020]; 21(1):80-91. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/penf/v21n1/v21n1a07.pdf

Silva PMD, Saboga Nunes LA, Carvalho AAS. Literacia para a saúde em alunos do ensino secundário: relação com a participação na saúde escolar. Contexto Educ. [Internet]. 2019 [citado em 10 mar 2020]; 34(108):177-88. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/8545

Almeida CV. Modelo de comunicação em saúde ACP: as competências de comunicação no cerne de uma literacia em saúde transversal, holística e prática. In: Lopes C, Almeida CV, organizadores. Literacia em saúde na prática. Lisboa: Edições ISPA; 2019. p. 43-52.

Schmidt A. preenchimento da caderneta de saúde da pessoa idosa: relato de experiência. SANARE [Internet]. 2019 [citado em 10 mar 2020]; 18(1):98-106. Disponível em: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/1310

Ramos LV, Osório NB, Sinésio Neto L. Caderneta de saúde da pessoa idosa na atenção primária: uma revisão integrativa. Humanid Inov. [Internet]. 2019[citado em 06 mar 2020]; 6(2):273-80. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1008

Published

2020-11-12

How to Cite

Silva, T. N. da, & Chacon, P. F. (2020). Health handbook for the elderly as a health literacy tool. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 8, 1064–1070. https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.5023