Health education: experience in the waiting room
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.5024Keywords:
Health communication, Professional training, Health education.Abstract
This is an experience report carried out between August and December of 2018 at a teaching hospital in the state of Minas Gerais, Brazil, with the aim of presenting health education actions in the waiting room. Dialogic spaces were used as a basis in the construction of knowledge. From the results, the following stand out: 10 meetings, with 150 participants and, as main themes addressed: health policy and social rights. It was found that the project brought the student of Social Work closer to the socio-occupational spaces that the social worker works, inserting it in the dynamics of working in health and rescuing the constitutional principles of living the social reality in this context and, expanding knowledge through health education for users.References
Quemelo PRV, Milani D, Bento VF, Vieira ER, Zaia J E. Literacia em saúde: tradução e validação de instrumento para pesquisa em promoção da saúde no Brasil. Cad Saúde Pública [Internet], 2017 [citado em 10 jan 2019]; 33(2):e00179715. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csp/v33n2/1678-4464-csp-33-02-e00179715.pdf
Ministério da Saúde (Br). Portaria n° 2761, de 19 de novembro 2013. Institui a Política Nacional de Educação Popular em Saúde no Âmbito do Sistema Único de Saúde [Internet]. Brasília, DF, 19 nov 2013 [citado em 01 abr 2020]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2013/prt2761_19_11_2013.html
Farinelli MR, Julião CH, Ribeiro PMA, Nunes LAS, Martins RAS. A educação permanente e a literacia para a saúde: contribuições para formação profissional. REFACS [Internet]. 2017 [citado em 01 abr 2020]; 5(Supl. 2):305-10. Disponível em: http://www.seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/refacs
Coriolano-Marinus MWL, Queiroga BAM, Ruiz-Moreno L, Lima LS. Comunicação nas práticas em saúde: revisão integrativa da literatura. Saúde Soc. [Internet]. 2014 [citado 24 set 2020]; 23(4):1356-69. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902014000400019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/sausoc/v23n4/0104-1290-sausoc-23-4-1356.pdf
Leite RAF, Brito ES, Silva LMC, Palha PF, Ventura CAA. Acesso à informação em saúde e cuidado integral: percepção de usuários de um serviço público. Interface [Internet]. 2014 [citado em 01 abr 2020]; 18(51):661-71. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/icse/v18n51/1807-5762-icse-1807-576220140653.pdf
Conselho Federal de Serviço Social. Resolução CFESS n. 273/93, de 13 de março 1993. Institui o Código de Ética Profissional dos Assistentes Sociais e dá outras providências [Internet]. Brasília, DF, 30 mar 1993 [citado em 01 abr 2020]. Disponível em: http://www.cfess.org.br/arquivos/CEP_1993.pdf
Conselho Federal de Serviço Social. Parâmetros para atuação do assistente social na política de saúde. Brasília, DF: CFESS; 2010.
Silva SC, Costa JA, Oliveira, IICM. Inserção de grupo de sala de espera como promoção em saúde em uma unidade pré-hospitalar. Serv Soc Saúde [Internet]. 2017 [citado em 01 abr 2020]; 16(1):25-48. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/sss/article/view/8651472/17518
Santos G, Freitas LO. Permanência e assistência estudantil na UFMT: desafios para a garantia de direitos no ensino superior [Internet]. In: Anais do 3º Encontro Internacional de Política Social, 10º Encontro Nacional de Política Social: comunicações orais: análise, avaliação e financiamento das políticas públicas; 2015; Vitória. Vitória, ES: UFES; 2015 [citado em 01 abr 2020]. v. 1, n. 1. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/index.php/einps/article/view/10059
Anais do 3º Encontro Internacional de Política Social, 10º Encontro Nacional de Política Social; 2015; Vitória. Vitória, ES: UFES; 2015 [citado em 01 abr 2020]. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/einps/issue/view/559
Pinto L, Nicodemos FT, Escoura C, Lopes PFG, Ferreira MA, Santos AS. Sala de espera: espaço para educação em saúde. REFACS [Internet]. 2018 [citado 24 set 2020]; 6(3):500-7. DOI: https://doi.org/10.18554/refacs.v6i3.2917
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.