Evaluation of an interdisciplinary training course in eye health in early intervention: participants’ perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v10i1.5048

Keywords:

Health human resource training, Evaluation studies as topic, Interdisciplinary placement, Eye health, Early intervention, Educational

Abstract

This is a study with a qualitative-quantitative, descriptive-explanatory and longitudinal approach, carried out between April and December 2018, in the city of Curitiba, in the state of Paraná, Brazil. It aimed to evaluate an interdisciplinary training course in attention to the eye health of children with developmental disorders or multiple disability, for early intervention professionals. Questionnaires and focus groups were applied, and exploratory-descriptive statistical analysis, application of tests and content analysis were performed. 35 professionals from health and education participated. The results were organized into the Reaction, Learning and Behavior phases, and Learning and Impact Predictors and correlation between levels, namely: positive reaction to the course and the instructor; increase in average learning; impact on behavior at work; motivational variables, instrumental value of the course and the use of cognitive-affective strategies as predictors of impact at work; and positive reaction/impact correlation. The focus group reports reinforce and deepen the quantitative results. The importance of conducting interdisciplinary courses that add knowledge and encourage interprofessional collaboration is highlighted.

Author Biographies

Gabriela Cordeiro Corrêa do Nascimento, Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal do Paraná

Graduada em Terapia Ocupacional pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (2005). Mestre e doutora em Saúde, Interdisciplinaridade e Reabilitação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2014/2019). Professora na Universidade Federal do Paraná desde 2010, atuando em atividades de ensino, pesquisa e extensão, principalmente nos temas: saúde ocular (deficiência visual e múltipla deficiência), intervenção precoce, família, interdisciplinaridade, terapia ocupacional, desempenho ocupacional e tecnologia assistiva.

Rita de Cássia Ietto Montilha, Docente do Departamento de Desenvolvimento Humano e Reabilitação da Faculdade de Ciências Médicas da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

erapeuta Ocupacional pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1986), especialização em Psiquiatria e Psicologia Clínica da Adolescência pela Universidade Estadual de Campinas (1990), mestrado em Neurociências pela Universidade Estadual de Campinas (1997) e doutorado em Ciências Médicas pela Universidade Estadual de Campinas (2001). Atualmente é docente do Departamento de Desenvolvimento Humano e Reabilitação da Faculdade de Ciências Médicas da Universidade Estadual de Campinas. Atua no Centro de Estudos e Pesquisas em Reabilitação "Prof. Dr. Gabriel O. S. Porto" (Cepre) - FCM, Unicamp. É docente do Curso de Graduação em Fonoaudiologia e do Programa de Pós Graduação (Mestrado e Doutorado): Saúde, Interdisciplinaridade e Reabilitação- FCM - Unicamp, do qual é coordenadora desde junho de 2019. Tem experiência no Campo do Desenvolvimento Humano, na área de Terapia Ocupacional, com ênfase em Reabilitação de pessoas com deficiência visual, atuando principalmente nos seguintes temas: abordagens grupais, reabilitação, CIF, Fonoaudiologia, deficiência visual, tecnologia assistiva, prevenção da cegueira e baixa visão.

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Published

2021-12-19

How to Cite

Nascimento, G. C. C. do, & Montilha, R. de C. I. (2021). Evaluation of an interdisciplinary training course in eye health in early intervention: participants’ perspective. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 10(1), 21–32. https://doi.org/10.18554/refacs.v10i1.5048

Issue

Section

Original Articles