THE SUPERVISED INTERNSHIP AND THE INITIATION TO TEACHING: THE STRENGTHS OF AN INTERN WITH PROBLEM SOLVING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/ifd.v11i1.6770

Abstract

This article is the result of an analytical movement of the Supervised Curricular Internship (ECS) experiences of the Mathematics Degree course in the final years of Elementary School. It arose from the following question: what are the effects of using the problem solving methodology, during a teaching internship in the final years of Elementary School, for the teaching and learning processes of Mathematics? Based on this problem, which arose during the observations carried out at the ECS, it was decided to build a didactic-pedagogical intervention project, which took place remotely and mediated by digital technologies, due to the period of the Covid-19 Pandemic. Carrying out the Internship remotely was challenging because, in addition to connection problems and lack of equipment, common for some students, those who participated in the meetings often did not interact; which made it impossible for us, at times, to perceive whether the learning movements were being satisfactory. Thus, with all the challenges identified, we concluded the Internship with the feeling of accomplishment, mainly because we realized throughout the proposed experiences how much the work with the Problem Solving methodology instigated the students to be critical, propositional, creative subjects in the ways to solve the problems and co-authors of their learning.

 

Author Biographies

  • Daniela Carvalho Leal, Universidade do Estado da Bahia

    Graduanda do Curso de Licenciatura em Matemática da Universidade do Estado da Bahia - BA, Campus VII.

  • Américo Junior Nunes da Silva

    Professor Adjunto do Departamento de Educação da Universidade do Estado da Bahia (Uneb - Campus VII) e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos - PPGESA (Uneb - Campus III). Atualmente coordena o Núcleo de Pesquisa e Extensão (NUPE) do Departamento de Educação da Uneb (DEDC7). Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e Mestre em Educação pela Universidade de Brasília (UnB). Foi professor e diretor escolar na Educação Básica. Coordenou o curso de Licenciatura em Matemática e o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid) no Campus IX da Uneb. Foi coordenador adjunto, no estado da Bahia, dos programas Pró-Letramento e PNAIC (Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa). Pesquisa na área de formação de professores que ensinam Matemática, ludicidade e narrativas. Integra o Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (CNPq/LEPEM-Uneb) na condição de líder, é editor-chefe da Revista Baiana de Educação Matemática (RBEM) e coordenador do Encontro de Ludicidade e Educação Matemática (ELEM). É membro da Comissão Nacional Editorial da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM).

Published

2024-06-30

How to Cite

THE SUPERVISED INTERNSHIP AND THE INITIATION TO TEACHING: THE STRENGTHS OF AN INTERN WITH PROBLEM SOLVING. INITIATION & TEACHER TRAINING, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 55–70, 2024. DOI: 10.18554/ifd.v11i1.6770. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistagepadle/article/view/6770. Acesso em: 5 dec. 2025.