A exigência da educabilidade humana

Authors

Abstract

Based on a bibliographic research, this text aims to understand the requirement of human educability. In short, it is about shedding light to answer the question: “Why do we talk about education and do we need it?”. In this sense, it is considered that the desire that this world can deepen and continue to exist, beyond the duration of a lifetime, feeds the desire to educate future generations. First, to get to know the human world and become familiar with it, it is necessary to immerse oneself in the language, learn from others and incorporate the historical and cultural legacy of previous generations. It is in this place that education is inserted, a meeting place between the old and the new. Thus, the need to preserve a heritage and take care of those who come as a novelty is formed.

Author Biography

Jenerton Arlan Schütz, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí)

Doutor em Educação nas Ciências (UNIJUI - Bolsista CAPES), Mestre em Educação nas Ciências (UNIJUI - Bolsista CAPES), Especialista em Metodologia de Ensino de História (Uniasselvi), Licenciado em História e Sociologia (Uniasselvi) e Licenciado em Pedagogia (Faculdade Campos Elíseos). Atuou como Professor de História e Sociologia no Estado de Santa Catarina (2012-2017). Possui experiência de docência no Ensino Fundamental, Ensino Médio, EJA e Ensino Superior. Atualmente é Professor de História e Geografia nos Anos Finais e também Professor de Anos Iniciais na Rede Municipal de Ijuí/RS. Atua ainda como Professor de História no Ensino Fundamental no Centro de Educação Básica Francisco de Assis (EFA/UNIJUI). Temas de investigação: Condição Humana, Infância, Autoridade Docente, Especificidade da Escola, Republicanismo e Educação.

Published

2022-12-31

Issue

Section

Escrita, Variação Linguística e Interculturalidade: diálogos a partir de cooperações acadêmicas.